Stilul de viata si preventia complicatiilor la pacientii cu dislipidemie

Riscul de a avea ulterior probleme la nivelul inimii si arterelor poate fi foarte mult redus prin urmarea cu strictete a planului de tratament recomandat de medic si a dietei sanatoase recomandate de acesta.

Tocmai de aceea, pentru pacientii cu dislipidemie este important sa se ia anumite masuri, atat in ceea ce priveste preventia primara, cat si in ce priveste preventia secundara. Sa nu uitam ca modificarea stilului de viata este extrem de importanta pentru acesti pacienti, pentru a se preveni astfel eventualele complicatii cauzate de ingustarea vaselor de sange importante.

Scaderea in greutate pentru pacientii supraponderali se face prin:

o    O alimentatie bogata in fructe si legume si cereale integrale;
o    Alimente cu continut scazut de grasimi: carne de pui, peste;
o    Limitarea consumului de dulciuri si sucuri indulcite;
o    Limitarea consumului de carne rosie;
o    Scaderea consumului de grasimi saturate;
o    Reducerea consumului de sare sub 2,5 g/zi (o jumatate de lingurita/zi) in vedea reducerii tensiunii arteriale.

stop dislipidemie

Exercitii aerobice

o    Practicate in 3-5 zile /saptamana
o    Durata 20-60 minute/zi
o    De exemplu: mers pe jos, alergare pe banda, ciclism, urcatul scarilor.

 

 

Oprirea fumatului

o    Fumatul accelereaza procesul de ateroscleroza, producand un dezechilibru intre HDL (colesterolul "bun") si LDL (colesterolul "rau"), acesta din urma acumulandu-se in peretele arterial si ingustand vasele de sange. Din acest motiv, este bine sa se renunte cat mai curand la fumat.
o    9 din 10 pacienti cu arteriopatie periferica (boala arteriala periferica) sunt fumatori.
o    Ateroscleroza la nivelul arterelor cerebrale este factor de risc pentru accidentul vascular cerebral.
o    Riscul unui barbat cu varsta intre 35 si 40 de ani de a suferi un infarct miocardic non-letal este de 4 ori mai mare daca este fumator. In cazul femeilor, riscul este de 5 ori mai mare pentru cele care fumeaza.
o    Atentie la fumatul pasiv! Fumul inhalat de la fumatorii din jur contine o cantitate mare de substante toxice. Acesti compusi nocivi produc aceleasi efecte asupra organismului unui nefumator ca si in cazul unui fumator. Prin urmare, si fumatul pasiv inseamna un risc crescut de boli cardivasculare.

Desi hiperlipidemia necontrolata poate creste foarte mult riscul de accident vascular cerebral sau de infarct miocardic, valorile lipidelor din sange pot fi cu usurinta tinute sub control, respectand recomandarile medicului.

Optiunile in privinta stilului de viata sunt cel mai bun mod de a preveni dislipidemia. Schimbarile implica o dieta sanatoasa pentru inima ta, activitate fizica regulata, evitarea sau renuntarea la fumat si mentinerea unei greutati considerate normale.

Dieta

Pacientii  ar trebui sa isi reduca pe cat posibil consumul de grasimi saturate, grasimi trans si de alimente bogate in colesterol.

Dieta ar trebui sa includa o gama variata de fructe si legume intregi, multe fibre si cereale integrale.

Alimentele de la fast food, cele cu un continut mare de carbohidrati si orice alimente care nu au o valoare nutritionala mare ar trebui eliminate din dieta sau consumate cat mai rar.

Consumul regulat de peste gras, nuci si leguminoase este recomandat. Cand se foloseste uleiul la gatit, acesta ar trebui sa fie de masline sau un alt ulei bogat in grasimi mononesaturate (bune).

stop colesterol

Greutatea

Faptul ca o persoana este supraponderala este un factor de risc pentru dislipidemie si pentru orice boala cardiovasculara. Scaderea in greutate poate ajuta la reducerea colesterolului LDL, colesterolului total si valorilor trigliceridelor. De asemenea, prin pierderea in greutate, poti creste nivelul de colesterol HDL (bun), cel care ajuta la eliminarea colesterolului rau din sange.

Activitatea fizica

Sedentarismul este un factor de risc pentru bolile de inima. Prin faptul ca faci miscare si exercitii fizice in mod regulat, ajuti la scaderea nivelului de colesterol LDL si la cresterea colesterolului HDL. Totodata, activitatea fizica incurajeaza scaderea in greutate.

Sunt recomandate cel putin 30 de minute de activitate fizica, in cel putin 5 zile pe saptamana. Mersul alert este o optiune simpla si eficienta.

 

Ai probleme cu grasimile in sange, si suferi si de diabet? Completează chestionarul disponibil aici, iar dacă te încadrezi în grupa de risc cardiovascular crescut primești un consult de specialitate GRATUIT!

Sursa foto: Shutterstock

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0