Prin ce schimbări trece pielea ta la menopauză?

Producția scăzută de estrogeni poate fi o problemă la menopauză, iar această perioadă este asociată cu atrofia pielii, cu hiperseboreea (producția excesivă de sebum), pilozitatea excesivă pe obraji și deasupra buzei superioare sau rărirea părului de pe scalp.

Există numeroase modificări asociate cu scăderea nivelului mai multor hormoni, scădere care are loc în timpul menopauzei: instabilitatea vasomotorie, scăderea densității osoase, anxietatea, disfuncția sexuală, îmbătrânirea pielii și lista poate continua. Au fost efectuate, de-a lungul timpului, multe studii științifice referitoare la modificările clinice și histologice observate la nivelul pielii, la femeile aflate în post-menopauză.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Oamenii de știință spun că declinul înregistrat în producția de progesteron crește impactul hormonilor androgeni asupra glandelor sebacee și asupra părului. Scăderea producției de estrogen încetinește activitatea mitotică (o etapă a ciclului celular) în stratul pielii numit epidermă, reduce sinteza de colagen și contribuie la îngroșarea joncțiunii dermo-epidermice.

Studiile mai arată că hipoestrogenismul sau producția scăzută de estrogeni poate fi o problemă la menopauză. Acest nou „tipar” hormonal este asociat cu atrofia pielii, cu hiperseboreea, cu pilozitatea excesivă pe obraji și deasupra buzei superioare, căderea părului de pe cap, sporirea degenerării țesutului conjunctiv elastic, atrofia vaginală și uscăciunea mucoasei vaginale.

Potrivit concluziilor unui studiu¹ din 2006, tratamentul cu estrogen în cazul femeilor aflate la post-menopauză s-a dovedit că crește conținutul de colagen, grosimea dermului și elasticitatea pielii. Proprietățile biofizice sunt îmbunătățite semnificativ în anumiți parametri, care reflectă hidratarea pielii și secreția de sebum. Chiar și așa, folosirea tratamentului cu estrogeni este limitată, din cauza numeroaselor efecte adverse, această terapie fiind recomandată doar în anumite situații.

Menopauza afectează pielea în mod diferit de la o femeie la alta

Pielea suferă modificări la menopauză, însă acestea diferă de la o femeie la alta. Unele persoane se confruntă cu modificări treptate, însă, pentru majoritatea femeilor, menopauza reprezintă o perioadă cu schimbări rapide și semnificative la nivelul pielii. Menopauza face ca pielea să îmbătrânească mult mai repede, induce modificări de natură estetică, precum ridurile și lăsarea pielii și modificări structurale, cum ar fi subțierea unui strat important al pielii: epiderma.
Uscăciunea pielii este, în mod frecvent, primul simptom al îmbătrânirii pielii vizibil la femeile la care s-a instalat menopauza, iar pierderea fermității și a elasticității pielii urmează rapid după acest prim semn.

Cât colagen mai există în piele după menopauză?

Colagenul, o componentă esențială din piele, se pierde în general într-un ritm mult mai intens după debutul menopauzei. În primii 5 ani, o femeie poate pierde aproape 30% din conținutul de colagen din piele. Rata de pierdere a colagenului scade din nou, la 2% anual, în cazul femeilor aflate în etapa de post-menopauză.

Mâncărimile pielii, frecvente la menopauză

În timpul menopauzei, dezechilibrele hormonale includ și o scădere a cantității de estrogen. Acesta este strâns legat de producția de colagen, o componentă esențială a pielii noastre. Estrogenul este asociat și cu producția de uleiuri naturale, care mențin pielea hidratată. Astfel, scăderea cantității de colagen și a uleiurilor naturale pot subția pielea și pot produce mâncărimi (prurit) generalizate.

Mâncărimile pielii pot să apară pe orice zonă a corpului, însă cel mai probabil, pruritul va apărea pe față, membre, gât, piept și spate. De asemenea, este posibil că femeile să se confrunte cu mâncărimi ale pielii în zona coatelor și în zona T de pe față.

Alte schimbări care se produc la nivelul pielii

În timpul menopauzei, este foarte posibil că o femeie să se confrunte și cu alte modificări ale pielii, cum ar fi:

  • apariția acneei
  • erupție cutanată
  • pigmentarea pielii
  • formarea ridurilor.

Desigur, există și alte afecțiuni de care te poți lovi în timpul menopauzei, cum ar fi parestezia, care este senzația de amorțeală sau de furnicături pe care o simți la nivelul pielii, fără o cauza evidentă.

Cum ai grijă de pielea ta la menopauză?

Dacă ai pielea uscată:

  • Spală-te cu un produs de curățare cu acțiune delicată și nu cu un săpun obișnuit care poate usca și mai tare tenul.
  • Aplică crema hidratantă imediat după baie, dar și pe parcursul zilei, când îți simți pielea uscată.
  • Mergi la medicul dermatolog dacă încă îți simți pielea foarte uscată.

Pentru a scăpa de părul nedorit de pe față și bărbie ori de deasupra buzei superioare:

  • Poți folosi benzile de ceară pentru a scăpa de părul facial.
  • Mergi la medicul dermatolog, pentru că el îți poate spune ce opțiuni ai că să scapi de hirsutism: de exemplu, epilarea cu laser și o cremă care reduce creșterea părului.

Pentru riduri, piele lăsată și lipsită de fermitate:

  • Protejează-ți pielea împotriva soarelui și aplică produse cu rol de ecran solar (creme cu SPF mare, cel puțin 30)
  • Folosește un produs pentru îngrijirea pielii, care conține retinol sau peptide, pentru că aceste ingrediente sporesc producția de colagen în interiorul pielii.

Alimentele și suplimentele nutritive sunt aliați importanți la menopauză

O dietă echilibrată, bogată în alimente naturale, este esențială pentru a avea o piele sănătoasă. Alimente excelente pentru sănătatea și frumusețea pielii sunt peștele gras (somon, ton, hering, macrou), avocadoul, nucile, semințele, mai ales cele de floarea-soarelui, roșiile, broccoli-ul și ardeiul gras roșu. Acestea pot fi introduse cu ușurință în alimentația de zi cu zi, de exemplu: avocado cu ou, spanac și pâine integrală la micul dejun, pește cu cartof fiert, broccoli și usturoi la cină, nuci sau semințe pe post de gustare între mese.

Menține-ți corpul hidratat și bea multă apă, pentru a-ți păstra pielea suplă și pentru a combate uscăciunea. E bine să bei 6-8 pahare cu apă zilnic, dar, dacă nu reușești chiar atât, poți bea și câte un ceai de plante neîndulcit sau poți consuma mai multe legume și fructe bogate în apă (castraveți, salată verde, țelină, roșii, pepene roșu, grepfrut)

Ia în calcul administrarea unor suplimente alimentare s-au dovedit a avea efecte benefice asupra pielii, cum ar fi: vitamina C, atât cu administrare orală, cât și topică, acidul gama-linoleic, cum ar fi uleiul de primulă (planta numită luminiță de seară sau luminița nopții ori „evening primrose”), peptidele din colagen, acizii grași Omega 3. E bine să ceri sfatul medicului înainte de a lua orice supliment alimentar.
 

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

 

Sursa foto: Shutterstock
Bibliografie:
Pub Med - [Skin and menopause]
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17194967/
1. Studiul „[Skin and menopause]”, apărut în Ann Endocrinol (Paris). 2006 Dec;67(6):575-80. doi: 10.1016/s0003-4266(06)73009-8, autori: H Bensaleh 1, F Z Belgnaoui et al.
American Academy of Dermatology - Caring for Your Skin in Menopause
https://www.aad.org/public/skin-hair-nails/skin-care/skin-care-during-menopause

Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0