Dieta recomandata pacientului anxios - alimente permise, dar si INTERZISE

Anxietatea este tulburarea psihica care se manifesta prin griji si temeri irationale, fara un fundament real. Cu toate ca anxietatea nu este cauzata de alimentatie, alegerile alimentare pe care le facem pot reduce simptomele resimtite sau le pot accentua.

Regimul alimentar influenteaza modul in care ne simtim, iar pentru persoanele anxioase acest lucru este mai important decat am crede.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Unele alimente pot contribui la declansarea anxietatii sau pot accentua simptomele resimtite – acestea ar trebui evitate ori consumate in cantitati limitate, in zilele in care anxietatea nu este prezenta. Este foarte important, de asemenea, sa mananci la ore fixe si sa ai 3 mese pe zi si 2 gustari. Infometarea determina scaderea glicemiei, care vine la pachet cu o serie de simptome ce pot fi confundate cu anxietatea – pentru pacientul anxios acesta este un prilej de declansare a simptomelor specifice anxietatii.

Alimente care sporesc anxietatea si trebuie evitate

Alimentele bogate in zaharuri – zaharul rafinat actioneaza precum un stimulent pentru creier si organism, de aceea poate declansa sau agrava simptomele anxietatii. Persoanele anxioase ar trebui sa evite consumul de zaharuri in exces, adica ar trebui sa limiteze consumul de dulciuri si bauturi dulci. Pe de alta parte, zaharul din fructe nu este daunator asa ca putem inlocui deserturile cu 1-2 portii de fructe pe zi.

Alimentele prajte sau procesate – acestea sunt greu de digerat, ceea ce inseamna ca organismul depune un efort sporit pentru a le procesa. Anxietatea poate sa apara pe fondul unei digestii ingreunate. Mai mult decat atat, acest tip de alimente au, in general, un aport nutritional destul de redus.

Produsele lactate – daca suferi de intoleranta la lactoza si consumi totusi produse lactate, apar simptomele precum balonarea, disconfortul abdominal ori flatulenta si diareea. Pentru un pacient anxios, orice stare de rau fizic  declanseaza furtuna de ganduri negre, care mentine sau agraveaza la randul ei starea de rau fizic. Astfel, apare anxietatea care mentine acest cerc vicios.

Cofeina si alcoolul – cofeina este cel mai mare inamic al persoanelor anxioase, cu toate ca pare infonsiva. Aceasta actioneaza precum un stimulent al sistemului nervos, favorizand instalarea anxietatii. Mai mult decat atat, palpitatiile ce apar pe fondul consumului excesiv de cofeina se pot transforma rapid intr-un atac de panica. De aceea, psihologii si psihiatrii recomanda celor care sufera de anxietate sa evite sau sa limiteze consumul de cofeina. Unele persoane anxioase pot bea o cafea dimineata fara sa aiba de-a face cu agravarea anxietatii, insa a doua cafea nu este recomandata.

Acest lucru este valabil si in cazul alcoolului, care favorizeaza anxietatea atat in momentul consumului, cat si a doua zi, daca pacientul anxios experimenteaza un episod de mahmureala.

Alimente recomandate persoanelor anxioase

Adoptarea unei diete sanatoase si echilibrate ar putea ajuta persoana anxioasa sa se simta mai bine si sa reduca episoadele anxioase.

Iata ce alimente sunt recomandate persoanelor anxioase:

Fructele si legumele – vitaminele, mineralele, fibrele, zaharurile si antioxidantii din fructe si legume mentin starea de bine. Mai mult decat atat, acestea sunt usor de digerat si regleaza tranzitul intestinal. Astfel, consumul de fructe si legume reduce nivelul de anxietate si scade riscul de atacuri de panica sau de fobii specifice.

Alimentele bogate in triptofan – triptofanul se regaseste in carnea de curcan, dar si in cea de pui, in soia si in semintele de susan. Studiile au aratat ca triptofanul este eficient in reducerea anxietatii, actionand precum un relaxant asupra organismului.

Alimente bogate in Omega 3 – acizii grasi Omega 3 sunt esentiali pentru sanatatea cardiovasculara, precum si pentru starea de bine, in general. Insa noi studii indica o legatura intre nivelul de Omega 3 si riscul de anxietate si depresie. Poti introduce acesti acizi grasi in alimentatia ta consumand peste gras precum somonul, tonul sau halibutul, dar si prin consumul de seminte de in ori ulei de masline.

 

 

Alimentele probiotice – alimentele probiotice contin bacterii benefice pentru tractul gastrointestinal. Atunci cand exista dezechilibre majore la nivel intestinal, starea de sanatate a individului are de suferit, iar riscul de anxietate creste. Poti echilibra flora bacteriana intestinala consumand alimente probiotice precum: chefirul, iaurtul, muraturile.

Adoptand o dieta sanatoasa si echilibrata, bogata in alimente naturale de provenienta organica, vei reusi sa mentii nivelul de serotonina si dopamina din creier in limitele normale. Astfel riscul de anxietate este redus.

Asculta-ti corpul si, daca observi ca starea ta se inrautateste dupa consumul unor anumite alimente, elimina-le din dieta.

Alte lucruri pe care le poti face pentru a-ti controla anxietatea sunt:

  • Meditatia
  • Exercitiile de respiratie
  • Sportul – yoga, pilates, inot, antrenamentele cardio
  • Odihna – asigura-te ca dormi 7-8 ore pe noapte
  • Terapie cognitiv comportamentala sub indrumarea unui psiholog

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

 

 

Sursa foto: Shutterstock

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0