Anxietatea de Sărbători: ce este si cum o remediezi?

Sărbătorile reprezintă un moment de voie bună, tradiții familiale și petrecerea timpului cu persoanele dragi. Însă pentru cei care suferă de anxietate, lucrurile stau puțin diferit.

Pentru mulți oameni, ideea de a intra într-o cameră aglomerată și de a discuta cu diverși colegi sau rude pe care le văd rar la o petrecere, de a face schimb de cadouri cu prietenii, de a pleca de acasă sau de a participa la adunări mari de familie poate produce anxietate intensă, depresie sau ambele.

Petrecerile de vacanță sunt un factor de stres obișnuit și pot fi terifiante pentru persoanele cu tulburări de anxietate, în special pentru cele care au tulburări de anxietate socială. Ele pot încerca diverse metode pentru a evita astfel de activități, dar evitarea nu face decât să perpetueze această problemă. Deși unele persoane spun că Sărbătorile le îmbunătățesc starea de spirit, există și multe care spun că perioada sărbătorilor îi face să se simtă foarte anxioși sau chiar deprimați.

Anul acesta, având în vedere restricțiile de călătorie și de evenimente cu multe persoane, petrecerile pot să nu mai fie o problemă, deși rudele din afara gospodăriei se pot aduna pentru o vreme, mai ales în aer liber, păstrând distanța.

Cum poți gestiona anxietatea de Sărbători?

Pentru a trece cu bine peste această perioadă a anului, poți încerca să iei o serie de măsuri care să te ajute în gestionarea anxietății de Sărbători.

Nu-ți face mari așteptări

Dacă îți stabilești diverse așteptări în ceea ce te privește sau în ceea ce îi privește pe cei cu care te vezi de Sărbători, este mai probabil să te simți dezamăgit dacă lucrurile nu merg cum sperai. Poate cineva spune că va pregăti un desert, după care va renunța, pentru că nu a avut timp. Poate că altcineva se va oferi să împodobească bradul, după care nu va face acest lucru. Este normal ca unele lucruri să nu meargă așa cum a fost planificat, dar nu e neapărat ceva rău. Fii mai degrabă pregătit să te adaptezi din mers schimbărilor, deoarece acestea fac parte din viață și să le accepți.

Nu te gândi că ești centrul atenției

Persoanele cu anxietate au impresia că sunt mereu sub lupă. Evident, în unele cazuri este posibil ca anumite rude să fie mai curioase în legătură cu un membru al familiei sau altul, dar majoritatea oamenilor nu-și vor concentra toată atenția pe o singură persoană. Dacă suferi de anxietate și simți că oamenii sunt cu ochii pe tine, nu sta retras, pentru a atrage și mai mult atenția. Încearcă, de exemplu, să faci cuiva un compliment sincer, care să facă persoana respectivă să se simtă bine sau să lauzi un fel de mâncare preparat de cineva pentru a contribui la crearea unei atmosfere relaxate.

Identifică-ți îngrijorările specifice

Ți-e teamă că vei spune ceva greșit sau că te vei simți jenat din anumite cauze? Amintește-ți că, deși e posibil să te simți inconfortabil și să faci anumite gafe când te afli între mai mulți oameni, toată lumea e susceptibilă să pățească la fel. Fiecare dintre noi avem anumite subiecte pe care ne ferim să le abordăm într-o adunare mai largă și fiecare dintre noi poate spune sau face ceva nepotrivit când se află într-un grup, fără intenție. Asta nu înseamnă că nu trebuie să ne mai întâlnim cu nimeni pentru a fi siguri că nu ne trezim într-o postură inconfortabilă.

Nu căuta alinare în alcool sau droguri

Deși poate fi tentant să faci anumite gesturi necugetate dacă suferi de anxietate de sărbători, cum ar fi să consumi alcool în exces pentru a-ți depăși starea neplăcută, e bine de știut că alcoolul și drogurile pot agrava anxietatea și pot declanșa atacuri de panică. În acest mod, deși intenția poate fi de a te simți mai integrat în grup, s-ar putea să obții efectul invers, de a te transforma în centrul atenției tuturor, la modul negativ.

În schimb, poți lua în calcul administrarea unor suplimente antistres, cu efect calmant și de îmbunătățire a stării psihice, cum ar fi cele pe bază de plante (roiniță, valeriană etc.) sau combinațiile de magneziu cu vitamina B6, de exemplu. Poți cere sfatul medicului de familie legat de suplimente, pentru a te asigura că nu interacționează negativ cu anumite medicamente pe care le iei.

Zâmbește, ia contact vizual și pune întrebări

Majorității oamenilor le place să vorbească despre ei înșiși și despre interesele lor. În loc să aștepți cu teamă să te interogheze cineva și să fii nevoit să discuți despre lucruri pe care nu vrei să le discuți, fă tu primul pas: întreabă alte persoane despre planurile lor de vacanță, despre ce fac copiii sau despre ce filme bune au mai văzut. Evită subiecte precum religia, politica și altele care pot duce la discuții aprinse în contradictoriu și îți pot accentua stresul.

Alege să spui nu

Dacă te confrunți cu anxietatea, nu trebuie să-ți programezi să faci prea multe în timpul Sărbătorilor. Nu trebuie să te simți obligat să dai telefoane tuturor, de exemplu, pentru a face urări. De asemenea, ia în calcul să elimini unele tradiții care îți provoacă mai mult stres decât bucurie. Sărbătorile ar trebui să fie un motiv de bucurie și de relaxare, nu unul de a te simți obligat să faci lucruri pe care nu ți le dorești.

Cum treci peste sărbători în această perioadă diferită?

Pandemia ne-a forțat să ne alterăm obiceiurile zilnice, iar perioada de Sărbători nu face excepție. Pentru a rămâne în siguranță, e bine să le petrecem cu cât mai puține persoane, de preferat cele cu care locuim în aceeași gospodărie. A fi departe de alți oameni dragi poate fi extrem de dificil, iar dacă te confrunți cu anxietatea și cu stresul, această situație poate părea de două ori mai gravă.

Partea bună este că în vremurile pe care le trăim este mai ușor decât oricând să luăm legătura cu oameni din alte orașe și alte țări printr-un simplu apel telefonic sau apel video, așa că aceste instrumente trebuie să fie de bază pentru toată lumea, și mai ales pentru persoanele cu anxietate. Fii conștient de faptul că ai acces atât la persoanele care îți sunt dragi, precum și la consiliere terapeutică online sau telefonică din partea profesioniștilor în domeniul sănătății, așa că nu ești singur în lupta cu anxietatea și stresul.

 

 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
Anxiety and Depression Association of America - Find Your Holiday Happiness. Manage Anxiety and Depression
https://adaa.org/living-with-anxiety/managing-anxiety/managing-holiday-anxieties
CDC - Holidays and Stress
https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/your-health/coping-holiday-stress.html

Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0