Anxietatea si tinitusul: cum sunt conectate?

Tiuitul sau zgomotele percepute la nivelul urechilor reprezinta simptome subiective extrem de deranjante, intrucat perturba puternic calitatea vietii de zi cu zi. Este greu ca cineva sa se obisnuiasca cu aceste zgomote si sa le accepte, cu atat mai mult cu cat tradeaza o serie de nereguli, cum ar fi hipertensiunea arteriala sau intracraniana, afectiuni ale urechii interne, unele tumori ale nervilor auditivi, precum neurinomul de nerv acustic. De aceea  sunt de multe ori insotite si de depresie si anxietate. Cu manifestări diferite de la o persoană la alta, dar exista si situatia inversa a somatizarii anxietatii prin instalarea tinitusului,  în anumite cazuri.

Ca definitie, conform CDC, tulburarea de anxietate generalizată se caracterizează prin griji persistente și excesive cu privire la o serie de lucruri diferite.Tulburările de anxietate se manifesta , adesea in asociere cu depresia. Persoanele care au tulburări de anxietate se luptă cu sentimente intense și incontrolabile de  frică, îngrijorare și/sau panica, sentimente care pot interfera cu activitățile zilnice și pot dura mult timp. Persoanele cu anxietate pot fi prea preocupate de viitor si problemele finaciare, sănătate, familie, muncă sau alte probleme care pot interveni, posibile accidente sau pierderi ale celor dragi si scenarii pesismiste, îngrijorându-se permanent și fiindu-le greu să-și controleze îngrijorarea. 

Privite din afară, aceste persoane par că se îngrijorează mai mult decât ar fi justificat cu privire la evenimentele reale sau se pot aștepta la ce este mai rău chiar și atunci când nu există niciun motiv aparent de îngrijorare. Tulburarea de anxietate generalizată este diagnosticată atunci când unei persoane îi este greu să își controleze îngrijorarea în majoritatea zilelor de-a lungul a șase luni și are trei sau mai multe manifestari ale acestor simptome.

Cum recunoști anxietatea?

Oamenii cu anxietate se mobilizeaza mai greu in a genera activitati productive si creative, simtindu-se blocati de grijile care ii preocupa excesiv si care nu au mereu legatura cu realitatea inconjuratoare. Practic traiesc intr-o lume a lor, dominata de propriile ganduri, scenarii si obsesii negative, pe care le comunica sau nu celor din jur. Comunicarea lor ar putea face bine, insa , pentru ca faciliteaza intelegerea unor situatii absurde iar cei din jur ii pot linisti intr-o oarecare masura. Terapia insa este cea care ajuta cu adevarat. Simptomele tulburării de anxietate generalizată includ:

  • Senzație de neliniște permanentă
  • Oboseală care se instalează cu ușurință
  • Dificultăți de concentrare și ceață mentală
  • Iritabilitate
  • Tensiune musculară
  • Dificultate de a controla sentimentele de îngrijorare
  • Tulburări de somn (dificultate de a adormi sau de a rămâne adormit suficient)

Ce legătură este între anxietate și tinitus (țiuitul urechilor)?

Anxietatea poate fi corelată cu mai multe afecțiuni, inclusiv cu tinitusul sau țiuitul urechilor. Unele cercetări¹ indică faptul că până la 45% dintre persoanele cu tinitus cronic prezintă simptome de anxietate și că tinitusul se agravează adesea după ce persoana se confruntă cu o sursă de stres.

RECOMANDARILE EXPERTILOR DOC

Anxietatea și tinitusul au o relație complicată, interconectată. Pe de o parte, anxietatea și afecțiunile asociate de sănătate mintală pot provoca tinitus, iar pe de altă parte, tinitusul poate exacerba episoadele de anxietate, deoarece poate face persoana să se îngrijoreze și mai mult.

Cum se gestionează tinitusul? 

Conform cercetarilor intreprinse 1), diferiți factori pot face ca o persoană să dezvolte tinitus, iar această problemă poate fi resimțită diferit de la un om la altul. Ca urmare, cel mai bun tratament sau opțiune de gestionare pentru o persoană cu tinitus va depinde de factorii implicați. În prezent, nu există un remediu clar pentru tinitusul generat in acest context.

Evident, tinitusul generat de cauze obiectivepoate benficia de tratamnet tintit , cum ar fi de exemplu tratamentul tinitusului din cadrul sindromului de nerv acustic sau a sindroamelor de vertij. In cazul tinitusului asociat cu afectiuni psihice de tipul anxietatii si depresiei, tratamentul urmărește reducerea impactului acestuia și permite individului să trăiască cât mai confortabil, cu stres redus.

Medicii pot recomanda medicamente, cum ar fi

  • antidepresivele,
  • terapie cu sunet,
  • aparate auditive
  • tehnici de relaxare.

Pacientii afectați de țiuitul urechilor pot observa beneficii în urma ședințelor cu un terapeut calificat care îi poate ajuta să-și gestioneze emoțiile și răspunsurile la evenimente.

Terapia cognitiv-comportamentală (TCC) este una dintre cele mai eficiente metode de îmbunătățire a calității vieții în rândul persoanelor al căror tinitus le afectează sănătatea mintală.

Mascarea tinitusului este o altă metodă utilă de a gestiona sunetul urechii. Mascarea folosește un zgomot extern pentru a ușura hiperactivitatea cortexului auditiv, acea parte a creierului care procesează informațiile sonore. Acest lucru reduce gradul de conștientizare a sunetului, reducând astfel și nivelul de disconfort și tulburare.

Cum se gestionează anxietatea?

Grijile, îndoielile și fricile sunt o parte normală a vieții. Este firesc să fii îngrijorat cu privire la un interviu pentru un job nou, de exemplu, sau să-ți faci griji pentru situația ta financiară dacă au apărut cheltuieli neașteptate. Diferența dintre îngrijorarea normală și tulburarea de anxietate generalizată este că în cazul anxietății este vorba de îngrijorare excesivă, nejustificată, persistentă, perturbatoare legată de aproape orice aspect al vieții.

Iată câteva idei despre ce poți face pentru a-ți gestiona anxietatea:

Învață cum să te calmezi repede

Mintea se poate calma în multe moduri: prin observare, ascultare, mirosit, gustat, atins sau mișcare. 

  • Privește câteva minute orice te relaxează sau te face să zâmbești: o fotografie de familie, poze cu pisici pe internet, un clip amuzant. 
  • Ascultă o muzică liniștitoare, suntele naturii sau cântă tu însuți la un instrument muzical.
  • Aprinde o lumânare parfumată sau o lampă de aromaterapie ori deschide fereastra și respiră câteva minute aerul curat și proaspăt. 
  • Mănâncă încet o gustare preferată, savurând fiecare mușcătură sau bea lent o cană fierbinte de cafea sau de ceai de plante. 
  • Fă-ți masaj la gât și umeri sau joacă-te cu animalul de companie.
  • Aleargă pe loc, fă câteva exerciții fizice sau de stretching ori ieși la o scurtă plimbare. Mișcarea este un antidot verificat împotriva stresului și a gândurilor negre.

Conectează-te cu persoanele dragi

O metodă excelentă de a gestiona anxietatea este socializarea cu persoanele in care ai incredere si care te pot asigura ca grijile tale sunt exegerate, ca scenariile negative se intampla  in procente extrem de reduse si ca daca procedezi corect si iti iei masuri de precautie, poti fii activ in prevenirea unor probleme grave.

A avea un așa-numit „sistem de spijin” alcătuit din rude și prieteni este esențial pentru o bună sănătate mintală. Asta nu înseamnă că e nevoie să ai o rețea vastă de oameni în viața ta, important este ca aceia pe care îi ai să fie persoane cu care să simți că poți vorbi, în fața cărora să te poți deschide și cu care să te ajuți reciproc. Uneori, o simplă convorbire telefonică poate face minuni în ceea ce privește îmbunătățirea stării de spirit.

Învață să lupți împotriva îngrijorărilor

Simptomul de bază al tulburării de anxietate generalizate este îngrijorarea cronică, deci este important să înțelegi ce este îngrijorarea. S-ar putea să simți că grijile tale vin din exterior – de la alți oameni, de la evenimente care te stresează sau de la situații dificile cu care te confrunți – însă, de fapt, îngrijorarea este autogenerată. Declanșatorul vine din exterior, dar dialogul tău intern întreține problema.

Când îți faci griji, vorbești cu tine despre lucruri de care ți-e frică sau despre evenimente negative care s-ar putea întâmpla. O metodă de a lupta împotriva îngrijorărilor este să te gândești la toate modurile în care ai putea să rezolvi acele potențiale viitoare probleme. Cu alte cuvinte, să încerci să vii cu soluții pentru probleme care nu s-au întâmplat încă – și care poate nu se vor întâmpla niciodată – pentru a te liniști și a te simți în control.

Ține minte că îngrijorarea este neproductivă, deoarece te seacă de energia mentală și emoțională fără a avea ca rezultat strategii sau acțiuni concrete de rezolvare a problemelor.

Caută ajutor specializat

Dacă nu reușești sub nicio formă să îți gestionezi anxietatea, nu este nicio rușine să iei în calcul ajutorul specializat. Câteva ședințe cu un psihoterapeut te pot ajuta să înveți cum să-ți gestionezi neliniștile și cum să vezi viața dintr-o perspectivă mai avantajoasă.

 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
ADAA – Generalized Anxiety Disorder (GAD) 
https://adaa.org/understanding-anxiety/generalized-anxiety-disorder-gad
NIH – Anxiety Disorders
https://www.nimh.nih.gov/health/topics/anxiety-disorders
NCBI – Tinnitus: The Sound of Stress?
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6407646/
1. Studiul „Tinnitus: The Sound of Stress?”, apărut în Clin Pract Epidemiol Ment Health. 2018; 14: 264–269, doi: 10.2174/1745017901814010264, autori: Patricia Ciminelli et al.


Te-ar mai putea interesa și...


 

 

 

Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0