11 plante și suplimente ce pot ameliora depresia

Depresia este o tulburare de dispoziție care afectează milioane de oameni din întreaga lume. Tulburările depresive sunt tratate, de regulă, cu psihoterapie și/sau tratament medicamentos. Anumite schimbări în stilul de viață, inclusiv schimbări alimentare, pot contribui la combaterea depresiei. 

RECOMANDĂRILE EXPERȚILOR DOC

De exemplu, cercetările sugerează că anumite vitamine, minerale și compuși fitoterapeutici pot fi de real ajutor în atenuarea simptomelor depresive. Iată 11 exemple:

1. Acizii grași Omega-3

Acizii Omega-3 sunt acizi grași esențiali, adică avem nevoie să îi preluăm din alimentație. Potrivit oamenilor de știință, suplimentele pe bază de Omega-3 pot fi de succes ca tratament complementar al depresiei. Există numeroase cercetări care atestă beneficiile acizilor grași Omega-3 în acest sens, însă este important de reținut că prin consumul de suplimente cu Omega-3 și nimic altceva nu se pot ameliora simptomele de depresie severă. Dacă manifești asemenea simptome, este important să mergi la un medic specialist pentru un tratament adecvat. 

2. N-acetilcisteina (NAC)

NAC este un precursor al aminoacizilor L-cisteină și glutațion. Glutaționul este considerat unul dintre cei mai importanți antioxidanți din corp și esențial pentru reglarea nivelului de inflamație, precum și pentru protejarea celulelor împotriva stresului oxidativ.    

Consumul de NAC oferă mai multe beneficii pentru sănătate, inclusiv stimularea creșterii nivelului de glutațion în organism. Cercetările sugerează că persoanele care suferă de depresie sunt mai predispuse la un nivel crescut de citokine inflamatorii, cum ar fi proteina C reactivă sau interleukina-6. Prin consumul de suplimente pe bază de NAC se poate reduce inflamația din corp, deci ameliora și simptomele depresiei. 

În plus, NAC poate îmbunătăți dezechilibrul la nivelul neurotransmițătorilor, fenomen remarcat la pacienții cu tulburări psihice. Acest dezechilibru afectează neurotransmițători importanți, precum dopamina și glutamatul, și este asociat cu afecțiuni grave precum schizofrenie.

Specialiștii recomandă 2-2.4 grame de NAC pe zi pentru ameliorarea simptomelor depresive. 

3. Șofranul

Șofranul este un condiment viu colorat bogat în compuși antioxidanți, inclusiv carotenoizi și polifenoli. Șofranul este considerat un remediu natural pentru depresie de către specialiștii în homeopatie. 

Potrivit cercetărilor, șofranul acționează prin creșterea secreției de serotonină la nivelul creierului. Deși încă nu se cunoaște exact cum are loc acest proces, specialiștii sunt de părere că șofranul inhibă recaptarea serotoninei, ceea ce ajută la menținerea acesteia la nivelul creierului pe o durată mai lungă de timp.   

4. Vitamina D 

Vitamina D este un nutrient esențial cu multe roluri importante în organismul uman. Din păcate, majoritatea populației suferă de deficiență de vitamina D, inclusiv persoanele cu depresie. 

Cercetările arată că persoanele care suferă de depresie au, de obicei, deficiență de vitamina D, iar acest lucru se poate explica prin faptul că vitamina D combate simptomele depresive prin reducerea inflamației din corp, reglarea dispoziției și protejarea organismului împotriva disfuncțiilor neurocognitive. 

5. Rhodiola (Rhodiola rosea)

Rhodiola este o plantă asociată cu multe beneficii pentru sănătate, atunci când este consumată sub formă de supliment alimentar. Printre acestea se numără reducerea simptomelor de depresie și îmbunătățirea răspunsului la stres.  

Efectele antidepresive ale rhodiolei sunt justificate și de capacitatea sa de a stimula comunicarea intercelulară, la nivelul celulelor nervoase, precum și de a reduce supraactivitatea axei hipotalamo-hipofizo-suprarenală. 

Axa hipotalamo-hipofizo-suprarenală este un sistem complex ce contribuie la controlul răspunsului la stres al organismului, iar cercetările sugerează că supraactivitatea acestei axe este răspunzătoare, în multe cazuri, pentru depresia severă. 

6. Complexul de vitamine B

Complexul de vitamine B este foarte important pentru reglarea dispoziției și pentru menținerea integrității funcțiilor neurologice. Complexul de B-uri, inclusiv acidul folic și vitaminele B12 și B6, sunt necesare pentru producția și controlul activității unor neurotransmițători importanți, cum ar fi serotonina, acidul gamma-amniobutiric (GABA) și dopamina.  

Cercetări recente demonstrează faptul că deficiența de vitamina B12 și de acid folic poate crește riscul de depresia, iar suplimentarea cu acești nutrienți poate, în schimb, reduce simptomele depresive la anumite segmente din populație. De exemplu, suplimentele cu acid folic pot reduce simptomele de depresie rezistentă la tratament în cazul copiilor și adulților care au o mutație genetică ce afectează metabolizarea acidului folic. 

Tototadă, suplimentarea cu vitamina B12 a demonstrat reducerea simptomelor depresive la pacienți cu tulburare depresivă majoră, atunci când acestea au fost consumate împreună cu medicamentele antidepresive. 

Nu în ultimul rând, vitamina B6 a fost asociată cu o îmbunătățire considerabilă a simptomelor de depresie, dacă este consumată în combinație cu alți nutrienți, cum ar fi triptofan și nicotinamide, un derivat al vitaminei B3. 

7. Zincul

Zincul este un mineral foarte important pentru sănătatea creierului și pentru reglarea activității neurotransmițătorilor. În plus, acesta are proprietăți antioxidante și antiinflamatorii care contribuie la sănătatea întregului organism. Deficiența de zinc este strâns legată de un risc crescut de depresie, precum și de accentuare a simptomelor depresive. 

Suplimentele pe bază de zinc pot fi de folos și persoanelor care se confruntă cu afecțiuni ale pielii, precum acneea, sau cu căderea în exces a părului. 

8. S-Adenosilmetionina (SAMe)

SAMe este un compus sulfuric ce pare promițător în tratamentul și gestionarea depresiei. Acesta este un compus regăsit în mod natural în organism și promovează buna funcționare a activității cerebrale. 

Deși nu există multe cercetări care să ateste beneficiile SAMe, oamenii de știință sunt încrezători că acest compus va fi integrat în numeroase scheme de tratament pentru mai multe forme de depresie. 

9. Sunătoarea 

Sunătoarea este o plantă foarte populară, folosită frecvent de către experții în homeopatie pentru tratarea depresiei și a anxietății. Proprietățile calmante, ușor sedative și anxiolitice ale sunătoarei fac din această plantă un remediu frecvent folosit de persoanele cu tulburări psihice și emoționale, precum și de cele care suferă de insomnie și alte tulburări de somn.

Este important de luat aminte că suplimentele și ceaiurile pe bază de sunătoare pot interacționa cu anumite medicamente pentru depresie și anxietate. Consultă-te cu medicul curant înainte de a consuma orice supliment cu sunătoare, dacă urmezi un tratament medicamentos. 

10. Magneziul 

Magneziul este un mineral important care poate fi de ajutor în cazul pacienților cu depresie. Deficiența de magneziu este frecvent întâlnită la persoanele depresive, iar specialiștii sunt de părere că suplimentarea cu acest mineral poate reduce simptomele afecțiunii. 

11. Creatina

Creatina este un acid organic important pentru menținerea energiei cerebrale, pe lângă multe alte funcții în organism. Un nivel scăzut de energie a creierul a fost asociat cu predispoziția la depresie, iar anumite cercetări sugerează că suplimentarea cu 2-10 grame de creatină pe zi pot reduce simptomele de tulburare depresivă majoră. 


Sursa foto: Shutterstock
Bibliografie:
Healthline - 11 Herbs and Supplements to Help Fight Depression
https://www.healthline.com/nutrition/herbs-supplements-for-depression 

 


Te-ar mai putea interesa și...


 

 

 

Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0