Cum iti recapeti increderea si stima de sine dupa mastectomie

Studiile sugereaza ca mastectomia, ca tratament chirurgical pentru cancerul mamar, poate afecta in mod negativ imaginea unei femei fata de propriul corp, cat si stima de sine a pacientei. Asa ca astazi iti vom arata cateva strategii si trucuri simple care te vor ajuta sa iti recapeti increderea in tine si stima de sine.

Dupa mastectomie, un studiu arata ca majoritatea participantelor au recunoscut ca sanul reprezinta feminitatea, frumusetea si maternitatea. Oamenii de stiinta au descoperit ca sensul unei mastectomii a variat de la o femeie la alta. Femeile care au fost supuse unei mastectomii au folosit propozitii negative in legatura cu aspectul lor fizic. Totodata, participantele au spus ca au simtit ca lipseste o jumatate din ele, atat ca individ, cat si ca femeie.

Unele dintre participante au mentionat ca relatia cu sotul lor nu a mai fost ca inainte si ca, dupa mastectomie, nu au vrut sa aiba interactiuni sociale cu alti oameni. Chiar daca stima de sine este afectata de o astfel de operatie precum este mastectomia, pacienta cu cancer mamar trebuie sa stie ca ea poate depasi momentele grele si isi poate recastiga increderea.

Iata cateva modalitati prin care iti poti imbunatati stima de sine

Bucura-te de lucrurile mici

Faptul ca te concentrezi pe lucrurile si aspectele pozitive te poate ajuta sa iti imbunatatesti starea de spirit si sa fii mai binedispusa, renuntand la gandurile negative. Incearca sa iti notezi pe o foaie unele dintre lucrurile pozitive care te-au bucurat, la sfarsitul fiecarei zile. Poate fi vorba de ceva ce s-a intamplat in acea zi sau poate fi un compliment pe care l-ai primit.

Gaseste-ti o provocare

Poate vrei sa revii la o veche pasiune care iti facea candva placere sau poate ca vrei sa inveti ceva nou. Pune la cale un plan care poate fi usor de atins (de exemplu, te inscrii la un curs de gradinarit) si stabileste-ti un interval de timp cat mai realist, iar la finalul acestuia sa iti duci sarcina la bun sfarsit.

Fii atenta la gandurile tale

Se intampla de multe ori sa crezi ca gandurile care iti trec prin minte sunt fapte, dar in realitate, gandurile nu sunt neaparat adevarate. Cand observi ca ai ganduri negative la adresa ta, ca deja nu ai o imagine buna despre tine si ca iti spui "Nu sunt buna de nimic" sau "Ar trebui sa fiu capabila sa fac fata", incearca sa adaugi fraza "Am gandul asta cum ca..." inainte de gandul respectiv. Sau spune-ti "Iar iese la iveala criticul din mine." Tehnicile precum aceasta te pot ajuta.

Cauta acei oameni care iti ofera sprijinul neconditionat

Este important sa te inconjori de oamenii dragi, de cei care te sustin, care iti ofera sprijinul, care te iubesc si te pretuiesc, indiferent de situatie. Poti apela la un grup de suport sau poti discuta cu un coach al pacientelor cu cancer mamar.

Nu te compara cu alti oameni (si nu te compara cu tine inainte de a te imbolnavi de cancer)

Noi toate cadem in capcana aceasta si ne comparam cu alte persoane. Insa avem tendinta de a ne compara si cu vechiul nostru sine. De pilda, te gandesti la toate acele lucruri pe care le puteai face inainte de diagnosticul de cancer mamar. De multe ori, acest lucru are drept rezultat faptul ca te simti la pamant, ca iti pare rau pentru tine. Incearca sa privesti lucrurile din alt unghi: uita-te cat de departe ai ajuns si gandeste-te cum poti continua sa progresezi. Aceste lucruri te vor ajuta sa fii mai motivata si iti vor imbunatati stima de sine.

Fa-ti timp mai mult pentru tine

Stii ca de multe ori nu aloci suficient timp pentru a face ceea ce iti place sau ceea ce te face sa te simti bine in pielea ta. Incearca sa aloci mai mult timp pentru tine in fiecare zi si incearca sa nu te simti vinovata pentru acest lucru - chiar meriti acel timp dedicat doar tie.

Discuta cu cineva

Este important sa impartasesti lucruri, sa spui cum te simti cuiva din grupul tau de suport, din grupul de prieteni/familie. Gaseste o persoana care te va sustine si care iti intelege sentimentele si nesiguranta. Aceasta ar putea fi partenerul tau, un prieten, o ruda sau cineva din grupul tau de suport care trece prin ceea ce treci si tu. Daca nu gasesti pe cineva cu care sa fii pe aceeasi lungime de unda sau daca incepi sa te confrunti cu semnele depresiei sau ale anxietatii, roaga-ti medicul sa iti recomande un psihoterapeut sau un psiholog.

 

Bibliografie:

Studiul "Body Image of Women with Breast Cancer After Mastectomy: A Qualitative Research", publicat in The Journal of Breast Health, autori: Sema Koçan, Ayla Gürsoy

Sursa foto: shutterstock.com

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0