Soluții eficiente pentru reglarea menstruației

Un ciclu menstrual tipic are 28 de zile. Dacă te confrunți cu o menstruație dereglată, care nu este cauzată de sarcină, infecții sau traumatisme, poți lua unele măsuri pentru reglarea ei.

Ciclurile neregulate sunt normale în cazul adolescentelor, la care ciclul menstrual poate avea între 21 și 35 de zile, iar în apropierea menopauzei se produce din nou o dereglare, până la dispariția ciclului. Dacă te-ai confruntat mereu cu o menstruație dereglată, poți încerca unele dintre următoarele soluții, pentru a vedea ce se potrivește în cazul tău.

Ia un supliment alimentar cu vitamine

Suplimentele alimentare concepute pentru reglarea ciclului menstrual conțin de obicei acid folic (vitamina B9), seleniu, coenzima Q10, vitamina E, catechine din extract de ceai verde, acid glicirizic din extract din rădăcina de lemn dulce, dar și vitamina D și alte vitamine din complexul B.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Un studiu¹ publicat în 2015 a asociat nivelurile scăzute de vitamina D cu menstruația neregulată și a sugerat că administrarea vitaminei D poate ajuta la obținerea unui ciclu regulat. Un alt studiu a constatat, de asemenea, că această vitamină este eficientă în tratarea femeilor cu sindromul ovarelor polichistice.

Vitaminele din complexul B le sunt adesea prescrise femeilor care încearcă să aibă copii și pot fi de ajutor în reglarea menstruației², dar sunt necesare mai multe cercetări pentru a confirma aceste afirmații. Vitaminele B pot reduce riscul apariției simptomelor premenstruale. Un studiu din 2011 a constatat că femeile care au consumat surse alimentare de vitamina B au avut un risc semnificativ mai scăzut de sindrom premenstrual. Un alt studiu din 2016 arată că femeile care au luat zilnic 40 mg de vitamina B6 și 500 mg de calciu au prezentat o reducere a simptomelor sindromului premenstrual.

Și plantele ajută la reglarea ciclului menstrual

Cohoșulul negru este un supliment pe bază de plante pe care îl poți lua pentru reglarea ciclului menstrual. Se pare că acest supliment ajută la tonifierea uterului și stimulează eliminarea țesutului uterin. Cohoșul negru interacționează cu multe medicamente și nu este recomandat persoanelor care iau pastile pentru tensiune arterială sau pentru inimă și nici celor care au antecedente de probleme hepatice.

Dong quai este o plantă originară din China și un remediu popular pe bază de plante folosit de sute de ani. Se crede că ajută la reglarea ciclului menstrual prin îmbunătățirea fluxului de sânge în pelvis, precum și prin stimularea mușchilor uterini și declanșarea contracțiilor uterine. Se găsește sub formă de supliment alimentar individual sau în combinație cu alte plante utile pentru reglarea menstruației.

O soluție eficientă pentru reglarea ciclului menstrual și reducerea simptomelor neplăcute asociate cu menstruația este ceaiul de crețișoară. Peste o lingură de plantă uscată torni 250 ml de apă fierbinte și lași la infuzat 15 minute, apoi strecori. Se beau 3 căni pe zi, cu 30 de minute înainte de masă, cu o săptămână înainte de data la care ar trebui să apară menstruația.

Curcuma este un alt remediu tradițional considerat de unii ca fiind un emenagog. Se presupune că funcționează influențând nivelurile de estrogen și progesteron, deși lipsesc cercetările științifice. Poți adăuga un praf de curcuma peste preparatele din orez sau legume ori într-o cană cu lapte cald. 

Mănâncă ananas

Ananasul este și el un remediu popular pentru problemele menstruale. Conține bromelaină, o enzimă despre care se pare că reglează menstruația, deși acest lucru nu a fost dovedit științific. Bromelaina poate avea proprietăți antiinflamatoare și calmante ale durerii, deși nu există dovezi reale care să susțină eficacitatea acesteia pentru atenuarea crampelor menstruale și a durerilor de cap. 80 de grame de ananas pe zi ar trebui să fie suficient.

Practică exerciții fizice

Exercițiile fizice au multe beneficii pentru sănătate și se pare că sunt utile și pentru reglarea menstruației. Cu ajutorul sportului practicat regulat poți atinge sau menține o greutate sănătoasă și este recomandat în mod obișnuit ca parte a unui plan de tratament pentru sindromul ovarului polichistic, afecțiune care duce la un ciclu neregulat.

Rezultatele unui studiu³ clinic recent, la care au luat parte 70 de tinere cu dismenoree primară, au arătat că exercițiile fizice pot trata eficient această problemă. Grupul de intervenție a efectuat 30 de minute de exercițiu aerobic, de 3 ori pe săptămână, timp de 8 săptămâni. La sfârșitul procesului, femeile care au efectuat exercițiile au raportat mai puține dureri asociate cu menstruația.

Practică yoga

Yoga s-a dovedit a fi un tratament eficient pentru diferite probleme menstruale. Un studiu din 2013 cu 126 de participanți a constatat că 35 până la 40 de minute de yoga, 5 zile pe săptămână timp de 6 luni au scăzut nivelurile hormonale asociate cu menstruația neregulată.

S-a demonstrat că, în plus, yoga reduce durerile menstruale și simptomele emoționale asociate menstruației, cum ar fi depresia și anxietatea, și îmbunătățește calitatea vieții la femeile cu dismenoree primară.

Tinde spre o greutate sănătoasă

Schimbările de greutate pot afecta și cilul menstrual. Dacă o femeie este obeză sau are fie și numai câteva kilograme în plus, pierderea în greutate o poate ajuta să își regleze ciclul menstrual. Atenție, însă, scăderea prea mare în greutate (ajungând la un număr de kilograme nesănătos pentru înălțimea și vârsta persoanei respective) poate duce la menstruații neregulate. 

Femeile supraponderale sunt mai susceptibile de a avea menstruații neregulate și de a se confrunta cu sângerări mai abundente și dureri mai mari decât femeile care au o greutate sănătoasă. Cercetările sugerează că acest lucru este cauzat de impactul pe care celulele adipoase îl au asupra hormonilor.

Dacă bănuiești că greutatea pe care o ai ar putea fi cauza dereglărilor menstruale, poți cere sfatul medicului de familie sau al unui nutriționist acreditat, care să te ajute să identifici care este greutatea-țintă sănătoasă pentru tine și să concepi o strategie de scădere sau de creștere în greutate.

E indicat să te adresezi cât mai repede medicului dacă:

  • ai avut menstruația regulată și brusc devine neregulată
  • nu ai mai avut menstruație de trei luni
  • mai multe luni la rând menstruația apare la fiecare 21 de zile
  • mai multe luni la rând menstruația apare la un interval mai mare de 35 de zile
  • sângerările menstruale sunt neobișnuit de abundente și provoacă dureri mari
  • menstruația durează mai mult de o săptămână.

 

 

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

 

 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
PubMed - Lower plasma 25-hydroxyvitamin D is associated with irregular menstrual cycles in a cross-sectional study
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25879830/
1. Studiul „Lower plasma 25-hydroxyvitamin D is associated with irregular menstrual cycles in a cross-sectional study”, Reprod Biol Endocrinol. 2015 Mar 11;13:20. doi: 10.1186/s12958-015-0012-5, autori: Anne Marie Z Jukic et al.
NCBI - Folic acid supplement use and menstrual cycle characteristics: a cross-sectional study of Danish pregnancy planners
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4567938/
2. Studiul „Folic acid supplement use and menstrual cycle characteristics: a cross-sectional study of Danish pregnancy planners”, apărut în Ann Epidemiol. 2015 Oct; 25(10): 723–729.e1. Published online 2015 Jun 4. doi:10.1016/j.annepidem.2015.05.008, autori: Heidi T. Cueto et al.
Journal of Education and Health Promotion - The Effect of aerobic exercise on primary dysmenorrhea: A clinical trial study
http://www.jehp.net/article.asp?issn=2277-9531;year=2018;volume=7;issue=1;spage=3;epage=3;aulast=Dehnavi
3. Studiul „The Effect of aerobic exercise on primary dysmenorrhea: A clinical trial study”, apărut în J Educ Health Promot. 2018 Jan 10;7:3. doi: 10.4103/jehp.jehp_79_17. eCollection 2018, autori: Zahra Mohebbi Dehnavi et al.

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0