Recomandări pentru sănătatea sistemului digestiv al copiilor

Beneficiile unui sistem digestiv sănătos, începând din primii ani de viață, sunt atât variate, cât și foarte importante. Un sistem digestiv sănătos susține buna funcționare a sistemului imunitar, contribuie la menținerea unei greutăți corporale optime, iar un microbiom gastrointestinal echilibrat poate promova o stare de bine generală și susține sănătatea întregului organism.  

Așadar, este bine să ai în vedere sănătatea sistemului digestiv al celui mic, pentru o dezvoltare armonioasă, dar și pentru evitarea anumitor probleme de sănătate. La fel ca în cazul adulților, sistemul digestiv al celor mici are un impact foarte mare asupra funcțiilor organismului. Un somn mai bun, o funcție digestivă îmbunătățită, o absorbție mai bună a vitaminelor și mineralelor din alimente, reducerea stărilor de constipație și balonare, precum și o dispoziție și stare emoțională îmbunătățite sunt numai câteva dintre efectele pozitive aduse de un sistem digestiv sănătos. 

În schimb, spre deosebire de adulți, care pot avea un control mai bun asupra alegerilor în stilul de viață și de alimentație, la cei mici este puțin mai dificil, deoarece copiilor nu le plac regulile, așadar va trebui să te folosești de resurse creative pentru a-l convinge pe micuț să mănânce sănătos. 

Cu toate acestea, din fericire, un sistem digestive sănătos poate fi menținut prin respectarea câtorva reguli simple, atât timp cât copilul nu suferă de afecțiuni ale tractului gastrointestinal și nu are restricții alimentare. Iată câteva dintre cele mai bune recomandări pentru sănătatea sistemului digestiv al copilului tău.

Limitează consumul de alimente procesate

Cărui copil nu îi plac hamburgerii, pizza și alte alimente procesate hiperpalatabile? Ar fi imposibil să nu îi placă, pentru că alimentele procesate sunt concepute în așa fel încât să fie gustoase, printr-un conținut ridicat de zahăr și grăsimi. Cu toate acestea, produsele procesate, care trebuie doar încălzite la cuptorul cu microunde pentru a fi gata de mâncat, pot afecta sănătatea sistemului digestive al copilului. De asemenea, acest tip de alimentație este, de obicei, săracă în fibre, precum și alți nutrienți esențiali, dar abundă în conservanți grăsimi nesănătoase și foarte mult zahăr, care pot afecta pe termen lung sănătatea întregului organism, dar în special pe cea a sistemului digestiv. 

Așadar, pe lângă impactul imediat asupra funcțiilor sistemului digestiv, specialiștii atenționează că un consum frecvent de alimente bogate în zahăr și grăsimi nesănătoase de către copii poate crește semnificativ riscul de afecțiuni cardiovasculare și de diabet la adolescență. De asemenea, cercetările sugerează că acest tip de alimentație poate afecta, în mod negativ, și performanțele cognitive ale copiilor, mai târziu în viață. 

Prin urmare, este recomandat să începi prin a le oferi copiilor alternative sănătoase, gătite în casă, la gustări. Concentrează-te pe un aport ridicat de fibre, care se regăsesc din plin în mere, pere și cartofi dulci. De asemenea, fructele de pădure combinate cu iaurt și cu o linguriță de miere pot fi o alternativă delicioasă pentru desert. 

Lasă-i să se murdărească

Igiena personală este foarte importantă, iar copiii trebuie să învețe, de mici, că e important să se spele frecvent pe mâini și să nu își ducă mâinile murdare la față, pentru a nu se îmbolnăvi. Cu toate acestea, protejarea în exces a celor mici de bacterii le poate face, pe termen lung, mai mult rău decât bine. Așadar, expunerea controlată la bacterii joacă un rol foarte important în susținerea dezvoltării sistemului imunitar al copiilor, dar și în reglarea funcțiilor sistemului digestiv. Microorganismele la care sunt cei mici expuși atunci când se joacă afară sunt esențiale pentru un microbiom echilibrat, așadar, prin privarea celor mici de această expunere poate avea consecințe negative pe termen lung.

De exemplu, mai multe cercetări sugerează că un copil privat de joaca afară prezintă un risc de două ori mai crescut de a dezvolta astm sau alergii față de un copil căruia i se permite expunerea la microorganismele și bacteriile din mediul exterior. Desigur, după o joacă bună afară, cel mic trebuie să știe că primul lucru pe care trebuie să-l facă, atunci când intră în casă, este să spele temeinic pe mâini. În concluzie, oferă copiilor orice oportunitate de a se juca nestingherit afară, dar menține și o rigoare a igienei, pentru un echilibru sănătos. 

Evită administrarea inutilă de antibiotice

Antibioticele sunt un adevărat miracol al medicinei moderne, iar consumul adecvat de antibiotice poate salva vieți, deoarece acestea pot lupta cu succes împotriva infecțiilor periculoase. Cu toate acestea, de multe ori, antibioticele sunt prescrise în mod nenecesar, de exemplu în tratamentul anumitor infecții virale sau alte infecții non-bacteriene. Această practică poate dezechilibra sistemul digestiv al copiilor, care va necesita, apoi, multă muncă pentru reabilitare.

Așadar, asigură-te că nu îi expui pe copii la un consum excesiv de antibiotice și apelează la acest tip de tratament doar când e absolut necesar. O răceală minoră, chiar dacă poate fi neplăcută, se poate trata cu succes prin odihnă la pat, un consum ridicat de lichide calde și alimente bogate în vitamine, precum și cu ajutorul antitermicelor, care nu au același impact asupra sistemului digestiv precum antibioticele.

Include alimente prietenoase cu sistemul digestiv în dieta copiilor

Anumite alimente au proprietăți benefice în special asupra tractului gastrointestinal și a microbiomului care populează acest sistem. Așadar, concentrează-te pe alimente bogate în prebiotice, fibre dietetice care acționează ca hrană pentru bacteriile benefice din microbiomul gastrointestinal. Din fericire, acestea se regăsesc din plin în fructe, pe care le poți integra cu ușurință în gustările celor mici. De asemenea, te poți folosi de suplimente alimentare pe bază de prebiotice, care sunt și mai ușor de administrat copiilor. 

Include un supliment alimentar cu probiotice în alimentația zilnică a celor mici

Suplimentele cu probiotice sunt utile în recuperarea mai rapidă după cele mai frecvente afecțiuni ale copilăriei, mai ales dacă pe parcursul bolii cel mic a primit și tratament cu antibiotice. Probioticele sunt foarte utile și în promovarea sănătății sistemului imunitar, deci, dacă ar fi să alegi un singur supliment pentru cei mici, este ideal să optezi pentru probiotice.

 

 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
Web MD - Healthy Digestion for Children -- What You Should Know
https://www.webmd.com/children/ss/slideshow-kids-digestion 


 


Te-ar mai putea interesa și...


 

 

 

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0