Copiii cu dislexie prezintă răspunsuri emoționale mai puternice [studiu]

Dislexia este cea mai comună și cea mai studiată dintre dizabilitățile de învățare, afectând 80 la sută dintre toți cei diagnosticați ca având dizabilități de învățare. Dislexia a fost descrisă pentru prima dată în literatura științifică de mai mulți medici, care au remarcat cazuri de indivizi cu o inteligență aparent normală, dar care nu puteau învăța să citească. Aceste cazuri au fost numite „orbire pentru cuvinte” (eng. word blindness). 

Dislexia este o dizabilitate specifică de învățare care are origine neurobiologică și care se caracterizează printr-o dificultate obișnuită de învățare care poate provoca dificultăți în privința cititului, scrisului și ortografiei. Consecințele secundare ale dislexiei pot include piedici în dezvoltarea vocabularului și a cunoștințelor de bază.  Spre deosebire de alte dizabilități de învățare, în cazul dislexiei inteligența nu este afectată. Totodată, persoanele cu dislexie au adesea abilități bune în alte domenii, cum ar fi gândirea creativă și rezolvarea problemelor.

Dislexia este o afecțiune neurologică cu bază genetică, caracterizată de anomalii la nivelul creierului și, de asemenea, de diferențe în caracteristicile electrofiziologice și structurale ale creierului.
În fapt, cauza exactă a dislexiei nu este cunoscută, dar specialiştii sunt de părere că în acest sens ar putea fi responsabilă o tulburare la nivel cerebral, care determină disfuncţii în zone ale creierului ce se ocupă de procesarea limbajului şi cititul. 

O persoană cu dislexie poate fi identificată dacă:
•    citește și scrie foarte încet;
•    confundă ordinea literelor în cuvinte;
•    pune literele în sens greșit, cum ar fi „b” în loc de „d”;
•    are o ortografie slabă sau inconsistentă;
•    înțelege informațiile când îi sunt spuse verbal, dar are dificultăți cu acelea care sunt scrise;
•    are dificultăți cu planificarea și organizarea activităților.

Copiii dislexici sunt susceptibili să aibă, în continuare, dificultăți de citire pe parcursul adolescenței și maturității. Însă cei diagnosticați cu dislexie pot primi sprijin pentru a-și îmbunătăți abilitățile de citire și scriere, dar și pentru a se interga cu succes la școală și pe piața muncii. Copiii diagnosticați cu dislexie prezintă o reactivitate emoțională mai mare decât copiii fără dislexie, potrivit unui nou studiu1 colaborativ.

Totuși, pentru o creștere armonioasă a copilului tău îi poți administra un complex nutraceutic, o formulă ce se bazează pe nutrienți care provin din surse alimentare, ce vizează în principal, susținerea capacității cognitive a copiilor începând cu vârsta de 3 ani, îmbunătățind puterea de învățare și memorare, abilitățile lingvistice și atenția, impulsionând concentrarea. 

În plus, acizii grași Omega-3 ajută la îmbunătățirea performanțelor școlare, uleiul de luminița-nopții reduce nervozitatea și impulsivitatea și totodată, crește puterea de concentrare și atenția. Vitamina D3 ajută în procesul de creștere, susține coordonarea neuro-musculară și funcționarea normală a inimii, iar fosfatidilserină din floarea soarelui stimulează secreția de dopamină, unul dintre hormonii echilibrului psihic, susține metabolismul glucozei, principalul carburant al creierului și crește rezistența la efort.

Copiii diagnosticați cu dislexie prezintă o reactivitate emoțională mai mare decât copiii fără dislexie, potrivit unui nou studiu realizat de neurologi de la Universitatea din California, San Francisco (UCSF). În cadrul studiului publicat online mai întâi, într-o formă preliminară în noiembrie 2020, copiii dislexici care au vizionat videoclipuri sugestive din punct de vedere emoțional, au prezentat răspunsuri fiziologice și comportamentale crescute în comparație cu copiii nediagnosticați cu dislexie. Această reactivitate emoțională mai mare a fost corelată cu o conectivitate mai puternică în sistemul cerebral care susține generarea emoțiilor și conștiința de sine.

Rezultatele extind conceptualizările actuale ale dislexiei tipice și sugerează că sindromul este mult mai complex decât simpla dizabilitate în privința abilităților de citire, adăugând un sprijin conștientizării faptului că dislexia este adesea asociată cu puncte forte interpersonale ascunse.

„Există anecdote conform cărora unii copii cu dislexie au o inteligență socială și emoțională mai mare. Ne putem gândi la dislexie ca fiind asociată atât cu punctele forte, cât și cu puncte slabe”, a declarat dr. Virginia Sturm, unul dintre cercetătorii studiului.

Cercetătorii au recrutat 32 de copii cu vârste cuprinse între 8 și 12 ani cu forma clasică „fonologică” a dislexiei pentru a participa la studiu, precum și 22 de copii nediagnosticați cu dislexie. Echipa de specialiști a testat copiii cu dislexie pentru a confirma dacă toți au avut dificultăți în citire, pentru a le evalua înțelegerea termenilor emoționali și pentru a le măsura performanța în cadrul unei serii de teste cognitive. Copiii și părinții au răspuns, de asemenea, la chestionare privind sănătatea lor emoțională și mentală.

La Centrul de dislexie al Universității California, San Francisco, copiii au fost echipați cu senzori pentru a le monitoriza respirația, conductanța pielii și ritmul cardiac, iar expresiile lor faciale au fost filmate în timp ce vizionau clipuri de scurt metraj concepute pentru a provoca emoții pozitive și negative specifice, cum ar fi plăcerea și dezgustul. De exemplu, aceștia au privit un copil râzând și o femeie care era pe punctul de a vomita.

Cercetătorii au descoperit că acei copii cu dislexie au prezentat un comportament facial emoțional mai mare și au fost mai reactivi  din punct de vedere fiziologic, în timp ce vizionau filmele decât copiii nediagnosticați cu dislexie. În plus, rezonanța magnetică cerebrală   (RMN) făcută copiilor a arătat că respondenții care au fost mai expresivi aveau o conexiune mai puternică între porțiunea anterioară dreaptă și cortexul cingulat anterior drept, structuri cheie din rețeaua de evidență a creierului, care susțin generarea emoțiilor și conștiința de sine. În cadrul grupului de copii cu dislexie, cei cu expresii faciale emoționale mai puternice au avut, de asemenea, abilități sociale mai mari raportate de părinți, dar și simptome mai mari de anxietate și depresie.

Aceste constatări sugerează că mulți copii cu dislexie pot avea puncte forte în privința perspicacității sociale, deoarece răspunsurile emoționale mai puternice pot fi un element cheie al relațiilor sociale de succes. Cu toate acestea, un diagnostic de dislexie nu este o garanție a succesului social. După cum indică rapoartele părinților, reactivitatea emoțională mai mare și sensibilitatea pot fi, de asemenea, un factor de risc pentru dezvoltarea anxietății și depresiei, deoarece acei copii ar putea detecta indicii emoționale în mod diferit de indivizii neurotipici. 

„Descoperirile noastre au implicații asupra educației pentru copiii cu dislexie. Trebuie să ne bazăm predarea atât pe punctele forte, cât și pe cele slabe. De exemplu, copiii cu dislexie se pot descurca mai bine în scenarii de predare individuală sau de grup, în funcție de modul în care se conectează emoțional cu profesorii sau colegii. Dar trebuie, de asemenea, să fim conștienți de vulnerabilitatea lor la anxietate și depresie și să ne asigurăm că au un sprijin adecvat pentru a-și procesa emoțiile potențial puternice.”, a spus Virginia Sturm, profesor asociat în Departamentul de neurologie și de psihiatrie și Departamentul de științe comportamentale ale UCSF.

În lucrările viitoare, oamenii de știință vor încerca să stabilească dacă reactivitatea emoțională duce la creșterea empatiei.

 

 

Sursă foto: Shutterstock 
Bibliografie:
1. Studiul „Children with dyslexia show stronger emotional responses”, publicat în Science Daily, autori: Sturm, Virginia E. et al.,  Cortex 134 (2020): 278-295.
https://www.sciencedaily.com/releases/2020/12/201201103605.htm
NHS: „Dyslexia: Overview”, https://www.nhs.uk/conditions/dyslexia/
NCBI: „Perspectives on dyslexia”, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK557668/
NCBI: „Dyslexia”, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2528651/

 


Te-ar mai putea interesa și...


 

 

 

DE SEZON
Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0