9 surse de fier care trebuie sa se regaseasca in alimentatia copilului

Fierul este un nutrient important, care este folosit in organism pentru a produce hemoglobina. Aceasta este o proteina ce contine fier si care se gaseste in eritrocite, tot ea ajutand sangele sa transporte oxigenul catre toate celelalte celule din corp.

Efectele deficitului de fier la copii

Copilasii care au fost alaptati isi iau din laptele matern o cantitate suficienta de fier, pe cand sugarii hraniti cu o formula de lapte primesc un lapte imbogatit cu fier.

Cand copilul creste si incepe sa manance alimente solide, este posibil sa nu aiba in alimentatie suficiente alimente bogate in fier, iar de aici apare riscul de a suferi de o carenta (lipsa) de fier. Acest deficit este cea mai intalnita cauza a anemiei.

Deficitul de fier poate afecta dezvoltarea armonioasa a copilului si mai poate cauza si alte probleme: slabiciune musculara, abilitatile motorii sunt intarziate, apare retragerea sociala, are probleme comportamentale si probleme la invatare.

In plus, fierul este un element important pentru functionarea sistemului imunitar, iar daca micutul nu are in alimentatie suficient fier, el poate avea mai multe infectii, mai multe raceli, mai multe episoade de gripa.

Care este necesarul de fier pentru copii

Necesarul zilnic recomandat pentru fier poate varia in functie de varsta copilului. Expertii subliniaza ca sunt recomandate aceste doze:

  • copiii cu varste intre 1 si 3 ani: 7 miligrame pe zi
  • copiii cu varste intre 4 si 8 ani: 10 miligrame pe zi.

10 alimente bogate in fier pe care ar trebui sa le manance copilul cand are intre 1 si 3 ani

1. Carne slaba - Carnea de pasare de curte si cea rosie sunt surse bune de fier, mai ales ca au mari cantitati de fier heme. Vita, organele si ficatul in special contin mult fier. Si carnea de curcan este bogata in acest nutrient.

2. Cerealele imbogatite cu fier - Alege cereale cu un continut scazut de zahar, care sa fie imbogatite cu fier - de exemplu, terciul de ovaz. Prin acest tip de cereale te asiguri ca cel mic are parte de suficient fier. Cantitatea exacta va varia, asa ca este important sa citesti informatiile nutritionale de pe ambalaj.

3. Leguminoase si fasole boabe - In cazul in care copilul tau nu prea consuma carne, fasolea boabe si alte leguminoase sunt o optiune buna. Boabele de soia, fasolea Lima, fasolea rosie si lintea, de pilda, au un continut bogat de vitamine si minerale esentiale, printre care si fier. Nautul este un alt tip de aliment bogat in fier si il poti folosi cand prepari hummus.

4. Spanac - Legumele cu frunze de un verde inchis la culoare (varza Kale, broccoli si spanacul) se numara printre cele mai bune alimente de origine vegetala care contin fier. Pentru cel mic, poti prepara spanacul prin fierbere, iar apoil il scurgi bine. Il poti folosi si in combinatie cu macaroanele cu branza sau cu ouale facute "jumari".

5. Stafide si alte fructe deshidratate - Celor mici le plac stafidele, iar vestea buna este ca fructele deshidratate ii vor asigura copilului tau o cantitate buna de fier, prevenind in acelasi timp constipatia. Alege din comert doar acele fructe deshidratate care nu au adaos de zahar.

6. Semintele de dovleac - Acestea contin aproape 6 miligrame de fier la o jumatate de cana. Poti pregati pentru cel mic o punguta cu mix de seminte si fructe, in care sa ii pui: stafide, prune uscate, caise deshidratate, seminte de dovleac si seminte de floarea-soarelui (fara coaja).

7. Sucul de prune - Reprezinta unul dintre putinele tipuri de sucuri de fructe cu un continut bogat de fier. Sucul de prune contine aproape 3 miligrame la 1 cana. Il poti folosi si pentru a combate constipatia celui mic, iar in acelasi timp, copilul isi va lua necesarul de fier pentru acea zi.

8. Tonul - Tonul de la conserva este un aliat pe care il poti include in alimentatia copilului tau, fiind un aliment saraca in calorii si sarac in grasimi. Tonul ii ofera celui mic fier si alti nutrienti necesari, precum acizii grasi Omega 3.

9. Coaja de cartof - Atunci cand prepari cartofi prajiti (doar intr-o cantitate mica de ulei) sau cartofi la cuptor pentru copilul tau de pana in 3-4 ani, asigura-te ca lasi coaja intacta. Expertii spun ca, de fapt, cojile contin mare parte din nutrientii din cartof, inclusiv o cantitate mare de fier. Cartofii sunt, totodata, o sursa buna de vitamina C.

Suplimentele cu fier

In cazul in care medicul pediatru crede ca micutul tau are o anemie prin deficit de fier, el poate recomanda analize de sange simple, iar in functie de rezultatele testului, ii poate prescrie copilului suplimente cu fier. Respecta recomandarile medicului pediatru si nu ii da doze mai mari de fier celui mic.

 

Sursa foto: Shutterstock

 

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0