Vitamine si minerale pentru ochi sanatosi

Toata lumea stie ca, pentru a avea o vedere buna, morcovii sunt cele mai bune alimente. Insa vei fi surprins sa descoperi cat de multe alte beneficii stau ascunse intr-o multitudine de produse ce ni le pune la dispozitie natura. Acolo unde acestea sunt insuficiente (in lunile reci, de exemplu), putem suplimenta cu vitamine sintetice.

Cele mai bune alimente, care sprijina sanatatea oculara si previn aparitia bolilor degenerative, sunt cele care contin antioxidanti – vitaminele A, C, E, carotenoizi (luteina, zeaxantina, betacaroten), acizi grasi esentiali, dar si minerale (zinc, cupru, magneziu, crom).

Fructele de padure (coacaze, afine, mure, zmeura), dar si strugurii inchisi la culoare (chiar vinul rosu) contin o cantitate importanta de antioxidanti (antocianozide), cu rol in prevenirea aparitiei degenerescentei maculare legate de varsta, precum si a cataractei. Rolul acestor fructe este cunoscut si in adaptarea la intuneric, cresterea capacitatii de efort vizual si adaptarea la schimbarile oculare date de miopie. Degenerescenta maculara legata de varsta, dar si cataracta, sunt afectiuni care progreseaza, singurul mod in care le putem stopa in evolutie fiind sa aducem aport suplimentar de vitamine si minerale care sa hraneasca tesuturile afectate (retina, respectiv cristalinul).

Frunzele verzi (spanac, salata, kale, patrunjel), precum si broccoli sau ardeii grasi (de toate culorile – rosu, galben, verde) contin luteina si zeaxantina (pigmentii maculari retinieni care protejeaza tesutul de actiunea distrugatoare a luminii albastre si a radiatiilor ultraviolete). Mai contin si vitamina C, precum si coenzima Q10, recomandate in glaucom, cataracta sau retinopatie diabetica. Radiatiile ultraviolete, alaturi de prima portiune vizibila a luminii albastre, sunt foarte daunatoare pentru structurile oculare. Din pacate, efectul lor se cumuleaza in timp si incep inca din copilarie. Asadar, nu e niciodata prea devreme pentru a incepe prevenirea efectelor lor nocive.

Rosiile, citricele, morcovii sau dovleceii contin, pe langa vitamine (A, C, E), si carotenoizi, renumiti tot pentru rolul antioxidant. Fructele si legumele galbene, portocalii sau rosii sunt adevarate protectoare ale retinei si sunt indicate a fi consumate in caz de sindrom de ochi uscat sau cataracta incipienta.

Vitamina A este o vitamina uleioasa, care ajuta la formarea unui film lacrimal integru (stratul extern lipidic este cel care tine lacrima pe suprafata ochiului). Din pacate, filmul lacrimal este afectat frecvent in viata noastra de zi cu zi (lucrul in aer conditionat, la telefon/calculator, in fum de tigara), asa ca acest aspect trebuie sa ne preocupe constant.

Citeste si Totul despre Luteina: Proprietati si Rolul in Organism

Nucile (fistic, migdale, nuci romanesti), semintele (dovleac, floarea soarelui, in, alune), avocado si uleiurile vegetale (masline, dar nu numai) sunt surse importante de acizi grasi esentiali si trebuie consumate in fiecare zi, cu masura. Pregateste de dimineata un pumn mic de nuci crude, puse la inmuiat in apa filtrata, pe care sa le mananci seara, inainte de culcare. Peste noapte, corpul tau va folosi acizii grasi in diverse procese reparatorii care au loc in somn.

Ouale si pestele (in special cel gras – somon sau ton) sau ficatul – aduc si ele un aport de acizi grasi si aminoacizi necesar mentinerii unei vederi sanatoase pana la batranete. Galbenusul de ou este foarte bogat in luteina, cu rol antioxidant bine cunoscut.

Nu in ultimul rand, vitaminele din complexul B ajuta la buna functionare a nervului optic, fiind indicate ca supliment in caz de glaucom si nu numai. Toate vitaminele de acest tip (B2, B6, B9, B12) se gasesc in mod normal in produse de origine animala, dar si in fructe, nuci, seminte germinate sau drojdie de bere.

Asadar, daca vrei sa ai o vedere sanatoasa, profita de de tot ceea ce este crud in natura – fructe si legume de sezon, cat mai locale! Mergi in piata, cauta producatori locali si cumpara de la ei constant. Pe langa ochii tai, iti va multumi intregul organism pentru fluxul de vitamine si antioxidanti pe care il aduci in alimentatia ta. In extra-sezon, alege cu atentie suplimentele sub forma vitaminelor special concepute pentru a hrani ochii.

 

 

Sursa foto: Shutterstock

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0