Vitamina B5: Rolul si Beneficiile Vitaminei B5, Simptome Deficit

Vitamina B5 – informatii generale

Rolul si beneficiile vitaminei B5 pentru organism

Administrarea vitaminei B5

Vitamina B5 – informatii generale

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Vitamina B5 contribuie la producerea de energie, prin metabolizarea grasimilor si carbohidratilor. Totodata, aceasta mentine parul, pielea si ficatul sanatoase.

Ce este vitamina B5

Vitamina B5, cunoscuta si sub denumirea de acid pantotenic, este o vitamina solubila in apa, care face parte din complexul vitaminelor B. Organismul uman are nevoie de vitamina B5 pentru a sintetiza si metaboliza grasimile, proteinele, dar si coenzima A.

Denumirea de acid pantotenic provine din cuvantul grecesc “panthoten”, care inseamna “pretutindeni”. Aceasta denumire face referire la faptul ca vitamina B5 se regaseste in aproape orice aliment consumat.

Proprietatile vitaminei B5

Vitamina B5 este o vitamina de care rareori auzim, asta pentru ca deficitul de vitamina B5 nu se intalneste foarte des. Intrucat se regaseste aproape in orice aliment consumat, organismul isi poate lua cu usurinta doza zilnica necesara. Este important insa ca vitamina B sa beneficieze si de prezenta altor vitamine si minerale, pentru a putea avea cu adevarat beneficii pentru organism.

Hidrosolubilitatea vitaminei B5

Vitamina B5 este o vitamina hidrosolubila, ceea ce inseamna ca se dizolva in apa. Asadar, aceasta este asimilata cu usurinta de organism, insa si excesul este eliminat la fel de usor, prin urina si transpiratie.

Rezistenta la caldura a vitaminei B5

Vitamina B5 nu are o stabilitate mare: este stabila intr-un mediu neutru, insa este distrusa de caldura. Ceea ce inseamna ca acidul pantotenic este distrus in timpul gatirii alimentelor. Totodata, acesta este sensibil la mediul acid sau alcalin, adica se pierde in contact cu otetul sau cu bicarbonatul de sodiu. Adica veti beneficia de mai multa vitamina B5 din legume, de exemplu, daca le consumati crude, in loc de gatite.

Rolul si beneficiile vitaminei B5 pentru organism

Vitamina B5 este foarte importanta pentru buna functionare a organismului, fiindca este utilizata pentru formarea celulelor sangelui, precum si in procesul de obtinere a energiei din alimentele consumate.

Rolul vitaminei B5 in transformarea alimentelor in glucoza

Organismul are nevoie de vitamina B5 pentru a descompune toti nutrientii esentiali precum carbohidratii, grasimile si proteinele, astfel incat sa le transforme in energia necesara celulelor. Asadar, vitamina B5 este esentiala, printre altele, pentru sistemul digestiv.

Sintetizarea colesterolului

Totodata, organismul are nevoie de vitamina B5 si pentru sintetizarea colesterolului. 

Formarea hormonilor sexuali si a celor asociati cu stresul

Un alt rol important al vitaminei B5 in organism consta in contributia pe care aceasta o are in procesul de producere a hormonilor sexuali, dar si a celor asociati cu stresul. Asadar, glandele suprarenale au nevoie de acid pantotenic pentru a produce acesti hormoni si pentru a regla nivelurile hormonale.

Rolul vitaminei B5 in formarea celulelor rosii

Si in procesul de formare a celulelor rosii din sange este nevoie de vitamina B5.

Sintetizarea coenzimei A

Coenzima A este implicata in sinteza acizilor grasi, jucand un rol important in transformarea alimentelor in acizi grasi sau colesterol. Insa pentru sintetizarea acestei coenzime A, organismul are nevoie de vitamina B5. Un alt rol important pe care il are aceasta coenzima este acela de metabolizare a toxinelor si medicamentelor la nivelul ficatului.

Mentinerea sanatatii sistemului digestiv

Vitamina B5 contribuie si la mentinerea sanatatii digestive, ajutand totodata organismul sa asimileze si foloseasca alte vitamine, printre care si vitamina B2 – riboflavina.

Ingrijirea tenului si a parului

Studiile facute in domeniu arata ca vitamina B5 are proprietati hidratante asupra pielii. De asemenea, unele studii sugereaza ca aceasta vitamina poate accelera procesul de vindecare a leziunilor, mai ales daca este asociata cu vitamina C.

Reducerea nivelului de colesterol “rau”

Oamenii de stiinta banuiesc ca vitamina B5 poate contribui la reducerea nivelului de colesterol din organism, impreuna cu alte vitamine si minerale cu beneficii cardiovasculare. Sunt necesare insa studii suplimentare pe aceasta tema. 

Administrarea vitaminei B5

Organismul are nevoie de vitamina B5 pentru a functiona asa cum trebuie. Deficitul de vitamina B5 este extrem de rar si poate fi prevenit prin adoptarea unei diete echilibrate, care sa asigure individului toti nutrientii de care are nevoie.

Surse de vitamina B5

Vitamina B5 se regaseste in aproape orice aliment, fie el de origine vegetala sau animala. Este important de mentionat ca vitamina B5 se pierde, in mare parte, in timpul prepararii termice. De asemenea, aportul de vitamina B5 poate fi marit prin administrarea de suplimente alimentare.

Alimente de origine vegetala ce contin vitamina B5

Iata in ce alimente gasim vitamina B5 din belsug, adica acidul pantotenic:

• Cerealele integrale

• Nucile, boabele de soia, semintele de floarea soarelui

• Legumele precum rosii, cartof dulce, varza Kale, broccoli

• Lintea, mazarea

• Germenii de grau

• Drojdia de bere

Alimente de origine animala ce contin vitamina B5

Surse de origine animala bogate in vitamina B5 sunt:

• Organele de animale – ficat, inima, creier

• Carnea – mai ales cea de vita, curcan si rata

• Galbenusul de la ou

• Laptele

• Somonul

Suplimente alimentare cu vitamina B5

Acidul pantotenic se regaseste si sub forma de supliment alimentar, care poate fi administrat in caz de deficit de vitamina B5. Vitamina B5 poate face parte dintr-un complex de vitamine B, dar se poate gasi si separat, sub denumirile de acid pantotenic sau pantotenat de calciu.

Manifestari ale carentei de vitamina B5

Carenta de vitamina B5 este destul de rara, asta pentru ca aceasta vitamina se regaseste in multe alimente. Exista anumiti factori care cresc riscul de deficit de vitamina B5: alcoolismul, administrarea contraceptivelor orale si varsta inaintata pot impiedica absorbtia vitaminei B5 in organism.

Si unele afectiuni gastrointestinale, precum colita ulcerativa pot afecta nivelul de acid pantotenic din organism. Lipsa de vitamina B5 se poate manifesta printr-o serie de simptome ce nu ar trebui trecute cu vederea.

  • Nivelul scazut de energie, oboseala cronica, apatia, dar si starile depresive pot fi asociate cu deficitul de vitamina B5.

  • Medicii sustin ca o carenta severa de vitamina B5 poate cauza chiar si simptome neurologice precum furnicaturi la nivelul mainilor, slabiciune sau paralizie musculara ori senzatie de arsura la nivelul membrelor inferioare.

  • Hipoglicemia (glicemie scazuta) a fost, de asemenea, asociata cu lipsa de vitamina B5 din organism.

  • Deficitul de vitamina B5 ar putea cauza, de asemenea, scaderea nivelului de potasiu din organism.

  • Greata si varsaturile pot fi si ele consecinte ale deficitului de vitamina B5.

  • Starea de rau general si apatia pot fi si ele puse uneori pe seama lipsei de acid pantotenic.

  • Slabirea sistemului imunitar poate fi asociata, de asemenea, cu un nivel prea mic de vitamina B5 in organism

 

Efectele supradozarii de vitamina B5

Vitamina B5 este hidrosolubila, ceea ce inseamna ca riscul de supradozaj este foarte mic, organismul avand abilitatea de a elimina surplusul prin intermediul tractului urinar. Daca, insa, se ingereaza o cantitate de 10 g de vitamina B5, putem vorbi despre o supradoza si pot aparea efectele secundare.

  • Tulburarile gastrointestinale pot aparea din cauza supradozei de acid pantotenic. De asemenea, daca apare diareea, pacientul e expus si riscului de deshidratare.

  • Umflarea tesuturilor cauzata de retentia de fluide poate fi, de asemenea, o consecinta a supradozarii aportului de vitamina B5. Zonele umflate pot cauza mancarime si pot fi sensibile la atingere.

  • O doza prea mare de acid pantotenic poate determina cresterea nivelului de trigliceride, precum si incapacitatea organismului de metabolizare a proteinelor.

 

Doza zilnica recomandata de vitamina B5

Doza zilnica permisa de vitamina B5 difera in functie de varsta pacientului.

Bebelusii mai mari de 6 luni: 1,7 mg de vitamina B5

Copiii 7-12 luni: 1,8 mg

Copiii 1-3 ani: 2 mg

Copiii 4-8 ani: 3 mg

Copiii 9-13 ani: 4 mg

Persoanele mai mari de 14 ani: 4 mg

Femeile insarcinate sau care alapteaza: 7 mg

Dozele mentionate mai sus fac referire la administrarea de suplimente alimentare (permis pe langa aportul de vitamina B5 din alimentele consumate).

Absorbtia, metabolizarea si eliminarea vitaminei B5 din organism

Dupa ce patrunde in organism, vitamina B5 este transformata in acid pantotenic liber, astfel incat sa fie absorbita asa cum trebuie. Organismul nostru nu are capacitatea de a depozita aceasta vitamina, fiind solubila in apa. Asta inseamna ca trebuie sa consumam acid pantetonic zilnic, astfel incat sa asiguram necesarul organismului. Corpul are abilitatea de a elimina excesul de vitamina B5 din organism, prin intermediu urinei.

Interactiunea vitaminei B5 cu alte vitamine si medicamente

Vitamina B5 poate afecta absorbtia si eficacitatea unor antibiotice precum tetraciclina.

Totodata, aceasta poate interactiona si cu medicamentele luate pentru tratarea maladiei Alzheimer. Daca urmezi un tratament pentru o afectiune, consulta-te cu medicul tau inainte de a lua suplimente cu vitamina B5, pentru a te asigura ca nu te expui niciunui risc.

Consulta-te cu medicul tau in privinta suplimentelor alimentare administrate, mai ales daca suferi de afectiuni cronice.

 

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

 

Sursa foto: Shutterstock

Bibliografie: Studiul “Pantothenic acid in health and disease”, publicat pe www.ncbi.nih.gov, autori: Tahillani AG, Beinlich CJ

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0