Vitamina B12 - cauze deficit, malabsorbtie, surse

Vitamina B 12 este o vitamina solubila in apa, pe care organismul o poate depozita pana la 4 ani. Excesul poate fi eliminat cu usurinta prin urina. Din punct de vedere al structurii sale, vitamina B 12 este cea mai complicata si complexa.

Vitamina B 12 joaca un rol vital in buna functionare a sistemului nervos si in procesul de formare a celulelor rosii. Totodata, aceasta ajuta si la sintetizarea ADN-ului.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Metabolismul fiecarei celule din organism are nevoie de aceasta vitamina, ea jucand un rol si in sintetizarea acizilor grasi si a producerii de energie. Ajutand organismul sa absoarba acidul folic, vitamina B12 faciliteaza eliberarea de energie pe parcursul zilei.

Corpul uman produce milioane de celule rosii in fiecare minut, insa fara vitamina B12, multiplicarea celulara este deficitara. Asta inseamna ca deificitul de vitamina B12 faciliteaza instalarea anemiei din cauza scaderii numarului de celule rosii din sange.

Deficit vitamina B12

Deficitul de vitamina B12 nu numai ca poate cauza anemie si confuzie, insa creste riscul si de afectiuni precum dementa, paranoia ori depresie si schimbari comportamentale.

Simptome deficit de vitamina B12:

  • Furnicaturi la nivelul mainilor si picioarelor
  • Oboseala extrema
  • Slabiciune
  • Irascibilitate/ despresie
  • Constipatie
  • Pierderea apetitului
  • Scadere in greutate

Copiii foarte mici care sufera de deficit de vitamina B12 executa miscari anormale precum tremorul facial si gesturile reflexe.

Vitamina B12 se regaseste in mod deosebit in carne si produse lactate, ceea ce inseamna ca persoanele care adopta o dieta vegana stricta sunt predispuse deficitului de vitamina B12. In dieta vegana singura sursa alimentara de vitamina B12 o reprezinta alimentele fortifiate precum cerealele de la micul dejun.

 

 

Deficitul de vitamina B12 poate aparea si in urma inaintarii in varsta intrucat organismului ii este tot mai greu sa absoarba aceasta vitamina. Deficitul de vitamina B12 poate sa apara si in urma unei interventii chirurgicale de micsorare de stomac, din cauza consumului excesiv de alcool dar si in urma unui tratament medicamentos indelungat administrat pentru reducerea aciditatii de la stomac.

Urmatoarele afectiuni predispun la deficit de vitamina B12: gastrita atrofica, boala Crohn, boala celiaca, parazitii intestinali, afectiunile autoimune precum lupus.

Malabsorbtia vitaminei B12

Infectia cu Helicobacter Pylori, sensibilitatea la gluten, sindromul de intestin scurt si mutatia genetica MTHFR impiedica absorbtia vitaminei B12, facilitand deficitul. 

Surse de vitamina B12

Vitamina B12 se regaseste in mod natural in produsele de origine animala precum pestele, carnea, ouale sau produsele lactate. Aceasta vitamina nu se regaseste in legume si fructe.

Alimentele care reprezinta surse bogate in vitamina B12 sunt urmatoarele:

  • Carnea de vita, carnea de porc, carnea de pasare si carnea de miel
  • Pestele, in special tonul si eglefinul
  • Laptele, branza, iaurtul
  • Unele produse pe baza de drojdie nutritiva
  • Ouale

Intrucat adeptii unei diete vegane nu consuma deloc produse de origine animala, acestia ar trebui sa ia suplimente alimentare pe baza de vitamina B12 pentru a evita deficitul. Aceste suplimente sunt in mod deosebit importante in timpul sarcinii si alaptarii.

Unele alimente pe baza de soia, dar si cerealele pentru micul dejun sunt fortificate cu vitamina B12.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

 

 

Sursa foto: Shutterstock

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0