Totul despre Betacaroten: Beneficii si Rol in organism

Despre betacaroten

- Ce este betacarotenul

- Rolul betacarotenului in organism

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

- Proprietatile betacarotenului

Aportul de betacaroten in organism

- Surse de betacaroten pentru organism

- Deficitul de vitamina A si betacarotenul

- Administrarea corecta a betacarotenului

Importanta betacarotenului in organism

-  Beneficiile betacarotenului

Despre betacaroten

Betacarotenul este pigmentul de culoare portocalie-rosiatica, ce se regaseste intr-o serie de plante, legume si fructe, insa in mod deosebit in morcovi. Denumirea de betacaroten provine din alaturarea cuvantului grecesc “beta” cu latinescul “caroten” (n.r. morcov). Prima data, betacarotenul a fost cristalizat din morcov in anul 1831 de catre chimistul Heinrich F. Wackenroder.

Ce este betacarotenul

Betacarotenul este un antioxidant care se transforma, odata ajuns in organism, in vitamina A, despre care se stie ca este extrem de importanta pentru sanatatea organismului. Acesta face parte din categoria carotenoizilor, adica a pigmentilor responsabili pentru colorarea plantelor, fructelor si legumelor.

Rolul betacarotenului in organism

Betacarotenul in sine nu este un nutrient esential si organismul nu are nevoie de el. In schimb, vitamina A este indispensabila pentru buna functionare a tuturor sistemelor si organelor, iar betacarotenul se transforma in vitamina A odata ce ajunge in organism. Altfel spus, betacarotenul este modul in care putem obtine vitamina A din alimentatie.

Asigurarea aportului de vitamina A in organism

Organismul are nevoie de vitamina A, iar betacarotenul este cel mai des intalnit tip de pro-vitamina A, adica vitamina A din surse vegetale. Pana la 50% din vitamina A obtinuta printr-o alimentatie echilibrata provine din betacaroten si alti carotenoizi.

Protejarea pielii de radiatiile ultraviolete

Betacarotenul poate oferi protectie sporita pielii impotriva radiatiilor ultraviolete, care cresc riscul de cancer, declanseaza procesul de imbatranire prematura si cauzeaza arsuri solare. O dieta bogata in betacaroten va crea o bariera de protectie impotriva radiatiilor solare.

Proprietatile betacarotenului

Betacarotenul este, in primul rand, un antioxidant important pentru organism. Carotenoizii sunt precursori ai vitaminei A, asta pentru ca odata ingerati, ficatul si intestinul subtire ii transforma in aceasta vitamina.

Liposolubilitatea betacarotenului

Betacarotenul este liposolubil, ceea ce inseamna ca se dizolva in grasimi. Veti observa deseori ca un supliment de calitate cu betacaroten va contine si o doza de acizi grasi sau alte forme de grasimi.

Stabilitatea betacarotenului

Betacarotenul nu are o stabilitate prea buna daca este expus la oxigen. Acesta absoarbe oxigenul, trecand astfel printr-un proces de oxidare.

Aportul de betacaroten in organism

Cu toate ca nu exista o doza zilnica recomandata de betacaroten, ideal ar fi sa siguram un aport echilibrat zilnic, fie ca vorbim despre surse alimentare, fie ca vorbim despre suplimente.

Surse de betacaroten pentru organism

Betacarotenul se regaseste in fructe, legume, dar si sub forma de capsule. Indiferent de sursa aleasa, organismul absoarbe la fel de bine betacarotenul si il transforma apoi in vitamina A.

Surse alimentare de betacaroten

Fructele si legume de culoare rosie, portocalie si verde contin cantitati mari de betacaroten.

Iata ce surse alimentare au o concentratie mare de betacaroten:

- Ardei gras, ardeiul iute

- Morcov

- Varza Kale

- Spanac

- Seminte de mustar

- Cartof dulce

- Dovleac

- Pepene galben

- Caise

- Portocala 

- Broccoli

- Coriandru

- Busuioc

- Patrunjel

- Maghiran

- Salvie

- Rosie

Suplimente alimentare cu betacaroten

Betacarotenul se regaseste si in suplimente alimentare, care sunt recomandate de medici in unele situatii. Pentru persoanele sanatoase, betacarotenul poate fi un antioxidant de pret, ce ajuta la lupta impotriva radicalilor liberi si imbunatateste aspectul pielii. La unii pacienti, betacarotenul se poate dovedi util ca adjuvant in intarirea sistemului imunitar sau pe durata anumitor tratamente.

Deficitul de vitamina A si betacarotenul

Persoanele care sufera de deficit de vitamina A trebuie sa suplimenteze aportul de betacaroten. In functie de natura deficitului, medicul va recomanda o anumita doza de betacaroten, in general din suplimente alimentare, impreuna cu o dieta bogata in alimente cu acest carotenoid.

Administrarea corecta a betacarotenului

Avand o alimentatie echilibrata, cu 4-5 portii de fructe si legume pe zi, organismul nu va duce lipsa de betacaroten, deci nici de vitamina A. Insa daca e nevoie de suplimentarea acestui aport, se recomanda suplimentele alimentare. Exista insa riscuri atunci cand se administreaza betacarotenul sub foma de supliment alimentar, de aceea el trebuie administrat in mod corect, nu “dupa ureche”.

Doza zilnica recomandata de betacaroten pentru organism

Potrivit specialistilor, nu exista o doza zilnica recomandata de betacaroten, insa se recomanda totusi limitarea dozei administrate la 6-15 mg/ zi. Asta inseamna in jur de 10.000-25.000 de UI (n.r. unitati internationale) de vitamina A, adica 70% din doza zilnica necesara femeii si 55% din cea recomandata barbatilor.

La copii, doza permisa de betacaroten din suplimente este de 3-6 mg zilnic. In cazul administrarii la pacientii cu sensibilitate la soare, doza recomanda este de pana la 25 mg pe zi.

Medicul este cel in masura sa iti recomande suplimente cu betacaroten, intrucat acesta iti cunoaste istoricul medical, dar stie totodata si ce tratamente si suplimente iei deja.

Interactiunea betacarotenului cu alte medicamente si vitamine

Betacarotenul, administrat in asociere cu seleniul, vitamina C si vitamina E poate afecta modul in care actioneaza tratamentul pentru reducerea colesterolului. Efectele benefice ale niacinei pot fi si ele anulate de betacarotenul administrat impreuna cu vitamina E, vitamina C si seleniu.

Riscurile unui supradozaj cu betacaroten

Cu toate ca betacarotenul este, in general, sigur, acesta poate cauza o serie de reactii adverse in cazul in care se administreaza o doza prea mare. Betacarotenul in doze mari este contraindicat, de pilda, fumatorilor, intrucat creste riscul de cancer la plamani.

Si riscul de probleme la nivelul prostatei poate creste din cauza betacarotenului administrat in cantitati prea mari.

Contraindicatii betacaroten

Exista situatii in care betacarotenul este contraindicat. De pilda, femeile insarcinate si cele care alapteaza ar trebui sa evite suplimentele cu betacaroten, mai ales luate dupa ureche, intrucat dozele prea mari pot cauza probleme.

Fumatorii si persoanele care se expun in mod frecvent la azbest ar trebui, de asemenea, sa evite consumul de betacaroten sub forma de supliment alimentar. Medicii suspecteaza efecte daunatoare ale acestuia sub forma de supliment si in cazul pacientilor care au suferit o interventie chirurgicala la nivelul inimii, insa e nevoie de cercetari suplimentare pe aceasta tema.

 

 

Importanta betacarotenului in organism

Beneficiile betacarotenului

Betacarotenul are o serie de efecte benefice pentru organism. Activitatea antioxidanta a acestuia este foarte importanta, betacarotenul combatand efectul daunator al radicalilor liberi.

Imbunatatirea functiilor cognitive

Un studiu facut de cercetatorii americani, pe un esantion de peste 5000 de barbati, a aratat ca exista o legatura clara intre administrarea pe termen lung a betacarotenului si incetinirea declinului cognitiv. Stresul oxidativ este principalul vinovat pentru declinul cognitiv, iar antioxidantii precum betacarotenul pot combate aceste efecte, amanand astfel degradarea functiilor cognitive specifice batranetii.

Mentinerea plamanilor sanatosi

Cu toate ca suplimentarea excesiva a betacarotenului poate creste riscul de cancer pulmonar in randul fumatorilor, studiile sufereaza ca, in cantitatile recomandate, betacarotenul poate avea un efect protector asupra plamanilor. Acest lucru ar putea fi in mod desebit benefic pacientilor care sufera de astm sau alte afectiuni pulmonare.

Imbunatatirea aspectului pielii

Betacarotenul este renumit pentru rolul protector pe care il are asupra pielii, mai ales atunci cand vine vorba despre radiatiile ultraviolete. Pacientii care sufera de portoporfirie eritropoietica (n.r. boala genetica ce cauzeaza sensibilitate cutanata) sau orice alta sensibilitate la soare pot beneficia de pe urma administrarii betacarotenului sub forma de supliment. Totodata, proprietatile antioxidante ale acestuia ajuta pielea sa se mentina tanara si frumoasa, reducand efectul radicalilor liberi la nivel cutanat.

Protejarea vederii si prevenirea degenerescentei maculare

Degenerescenta maculara afecteaza atat vederea la distanta, cat si pe cea de aproape. In general, se instaleaza la pacientii in varsta, fiind o afectiune specifica procesului de imbatranire. Potrivit studiilor facute in ultimii ani, betacarotenul, alaturi de vitamina C, zinc, vitamina E si cupru poate reduce riscul de degenerescenta maculara cu pana la 25%.

Tratarea leucoplaziei orale

Leucoplazia orala este o afectiune cronica a cavitatii bucale, care se manifesta prin aparitia unor placi de culoare alba, atat la nivelul limbii, cat si pe interiorul obrajilor. Tratata corespunzator, leucoplazia orala nu prezinta risc cancerigen. S-a dovedit ca un tratament cu suplimente pe baza de betacaroten, administrat pe o perioada de pana la 12 luni, poate reduce simptomele leucoplaziei orale.

Fortificarea sistemului imunitar

Betacarotenul stimuleaza si functionarea sistemului imunitar, contribuind la marirea numarului de globule albe din sange. Vitamina A este esentiala pentru sistemul imunitar.

Reducerea riscului de artrita reumatoida

Deficitul de betacaroten, dar si cel de vitamina C, contribuie la cresterea riscului de poliartrita reumatoida. Pe de alta parte, asigurarea unui aport optim de betacaroten poate preveni aparitia acestei afectiuni.

Reducerea riscurilor cardiovasculare

O dieta bogata in betacaroten are efecte benefice si pentru inima, reducand riscurile cardiovasculare. Betacarotenul, impreuna cu vitamina E, reduce procesul de oxidare a colesterolului LDL, reducand astfel riscul de ateroscleroza si de alte complicatii cardiovasculare.

Prevenirea diabetului

Mai multe studii arata ca un nivel optim de betacaroten poate reduce riscul de intoleranta la glucoza, deci si pe cel de diabet, dar sunt necesare studii suplimentare pe aceasta tema.

 

 

Sursa foto: Shutterstock

Bibliografie:

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

- Studiul “B-carotene and other carotenoids in protection from sunlight”, publicat pe www.ncbi.nlm.nih.gov, autori: Stahl W, Sies H

- “A randomized trial of beta carotene supplementation and cognitive function in men”, publicat pw www.ncbi.nlm.nih.gov, autori: Grodstein F, Kang JH, Glynn RJ, Cook NR, Gaziano JM

- Studiul "The effect of beta-carotene supplementation on the immune function of blood monocytes from healthy male nonsmokers", publicat pe www.ncbi.nlm.nih.gov, autori: Hughes DA, Wright AJ, Finglas PM, Peerless AC, Bailey AL, Astley SB, Pinder AC, Southon S.

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0