Suferi de reflux gastroesofagian? Soluții pe care le poți încerca

Dintre numeroasele afecțiuni ale tractului digestiv, refluxul gastroesofagian este cea mai frecventă, având implicații atât asupra stării fizice, cât și asupra stării psihice a pacientului. Ca orice altă afecțiune cronică, refluxul gastroesofagian trebuie ținut sub control toată viața. Doar așa, dacă ai fost diagnosticat cu această boală, te vei putea bucura de o existență normală și fără temutele arsuri la stomac.

Cum recunoști refluxul gastroesofagian? 

Pe lângă arsurile la stomac, care pot să apară și după masă sau când stai în poziția culcat, refluxul gastroesofagian se manifestă și prin:

- senzația de gust acru sau acid în gură;
- salivare  excesivă;
- durere la înghițire;
- tuse seacă;
- răgușeală;
- senzație de corp străin în gât.

Pe lângă medicație, în cazul în care ești diagnosticat cu boala de reflux gastroesofagian, trebuie să eviți produsele pe care nu le poți digera în mod corespunzător și să ții cont de câteva recomandări:

  • Respectă orele de masă și adoptă un program alimentar format din 3 mese principale și 2 gustări, într-o atmosferă relaxantă, calmă.  Mestecă foarte bine mâncarea și încearcă să nu mănânci în timp ce-ți citești emailurile sau când privești emisiunea preferată;
  • Renunță la obiceiul de a bea lichide în timpul mesei. Acestea trebuie consumate în cantități mici, pe tot parcursul zilei.
  • O altă recomandare de care trebuie să ții cont este să eviți alimentele dulci, fierbinți, acre, condimentate, dar și afumăturile, grăsimile și toate alimentele procesate.
  • Ca să previi durerile de stomac, ia cina cu 2-3 ore înainte de somn;
  • Încearcă să dormi cu capul mai ridicat, pe o pernă în plus, pătrată,  sau înclină patul cu 15 grade. Evită să dormi pe burtă;
  • Îmbracă-te cât mai lejer și renunță la curelele foarte late și la hainele prea strâmte, pentru că acestea cresc riscul pentru apariția refluxului.
  • După masă, nu încerca să faci activități fizice intense, precum ridicarea obiectelor grele, ca să nu crești suplimentar presiunea intraabdominală; 
  • Nu mesteca gumă, pentru că acest obicei poate crește secreția de acid gastric, și renunță la fumat. De altfel, și produsele de înlocuire a nicotinei pot crește secreția de acid gastric, așa că evită-le și pe acestea.
  • Tot de pe lista alimentelor și băuturilor care ar trebui evitate fac parte alcoolul și produsele care au în compoziție cafeină. Printre acestea se numără cafeaua, ciocolata, anumite băuturi carbogazoase, dar și băuturile și deserturile care au mentă. 

Pentru că am amintit de alimentele și de băuturile pe care ar fi bine să le eviți, există totuși câteva produse pe care poți să le consumi:

  • Cereale și făinoase - pâine, chifle, lipie, cereale integrale cu conținut scăzut de grăsimi, orez, ovăz, tăiței, spaghete, macaroane.
  • Lactate cu conținut redus de grasimi. Poți să prepari fulgi de ovăz, griș sau orez cu lapte. Sunt recomandate brânzeturile degresate, cu un conținut foarte scăzut de sare, și brânzeturile nefermentate, cum sunt urda, cașul, brânza de vacă sau tofu.
  • Poți să consumi carne de pasăre (pui, curcan fără piele), pește proaspăt sau congelat, foarte puțin condimentată sau ouă fierte moi sau ochiuri românești, cele pe care le poți face în apă.
  • Recomandate sunt și legumele proaspete, fasolea verde, mazărea, dovleceii, spanacul, salata verde, dar și cartofii, câtă vreme sunt copți sau fierți.
  • În privința fructelor, și acestea se pot consuma proaspete, dar și congelate. Nu sunt recomandate citricele și nici oleaginoasele, adică fructele care au coaja lemnoasă. Mă refer aici la nuci, alune, migdale, fistic.

Dacă în ciuda acestor recomandări te confrunți în continuare cu simptomele refluxului gastroesofagian, consultă medicul specialist, pentru investigații amănunțite. 

 

Sursă foto:Shutterstock
 

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0