Sportul la o varsta mijlocie ar putea sa va imbunatateasca memoria

Este oare posibil ca activitatile fizice noi sa va imbunatateasca sanatatea creierului, daca aveti peste 50 de ani? Se pare ca da, intrucat un nou studiu a aratat ca persoanele de varsta mijlocie isi pot imbunatati gandirea si memoria, daca adopta o rutina de la moderata la viguroasa, care sa includa aerobic la exercitii de rezistenta.

Cand am combinat datele disponibile din peste 39 de studii anterioare, am reusit sa demonstram ca exercitiile fizice pot sa imbunatateasca functiile cerebrale ale persoanelor cu varsta peste 50 de aniî a precizat principalul autor al studiului, Joseph Northey. Acesta este doctorand si profesor la Research Institute for Sport and Exercise (Institutul de Cercetare pentru Sport) al Universitatii Canberra din Australia.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Analiza a inclus 18 studii care au examinat impactul exercitiilor de aerobic, precum mersul, alergarea si inotul, asupra gandirii, vigilentei, procesarii informatiilor, indeplinirii obiectivelor si memoriei. Antrenamentul de rezistenta, precum ridicarea greutatilor a reprezentat punctul central in 13 studii. Alte 10 studii au analizat combinatiile dintre diferite tipuri de exercitii fizice. Iar cateva studii au cercetat in mod precis impactul tai chi si yoga asupra santatatii creierului.

Participantii la studiu au facut sport fiind intr-o oarecare masura supravegheati, au subliniat cercetatorii. Activitatile de rutina au fost impartite in functie de tipul de exercitii fizice, intensitate si durata. Ulterior, au fost comparate cu rezultatele testelor care au masurat activitatea cerebrala. In cele din urma, cercetatorii au stabilit ca exercitiile fizice au contribuit la sanatatea creierului. Totusi, diferite forme de exercitii fizice au fost asociate cu diferite tipuri de beneficii. Spre exemplu, exercitiile de aerobic si tai chi ar mari buna functionare a creierului. Antrenamentele de rezistenta au fost asociate cu imbunatatirea memoriei.

Northey a adaugat ca, pe langa accentuarea beneficiilor exercitiilor de aerobic, faptul ca am reusit sa demonstram ca antrenamentele de rezistenta, precum ridicarea de greutati sau folosirea greutatii corporale, au fost de asemenea benefice, reprezinta o constatare noua si importanta.î Ideal ar fi sa combinati exercitiile de aerobic cu antrenamentele de rezistenta a spus acesta.

Pe langa imbunatatirea functionarii creierului, dupa cum a aratat si analiza noastra, ar trebui sa observati o imbunatatire a capacitatilor cardio-respiratorii si musculare, importante pentru mentinerea unei stari de sanatate generale bune si pentru indeplinirea sarcinilor de zi cu zi a declarat Northey. Echipa de cercetare a concluzionat ca cel mai mare beneficiu pentru creier il reprezinta rutina de intensitate moderata pana la viguroasa si desfasurata cat de des posibil timp de 45 de minute pana la o ora.

 

 

Dar vor putea oare persoanele de varsta mijlocie care nu au mai facut sport sa aiba aceleasi beneficii ca persoanele care au facut sport ani de zile? Potrivit studiilor pe animale sau studiilor bazate pe tipul de populatie, cu cat suntem mai activi din punct de vedere fizic, cu atat vom inregistra mai multe beneficii in ceea ce priveste functionarea creierului a precizat Northey.

Acesta a adaugat ca in prezent, se desfasoara mai multe studii pentru a evalua cat de mult influenteaza sportul practicat in tinerete, buna functionarea a creierului la persoanele peste 50 de ani. Northey a oferit cateva sfaturi si celor pe care constatarile studiului ii motiveaza sa se apuce de sport. Daca in prezent sunteti sedentar, acesta va recomanda sa discutati cu medicul dvs. pentru a va asigura ca puteti sa va apucati de sport.

De asemenea, ar fi bine sa vi se ofere informatii despre metodele de antrenament pentru a va asigura ca va propuneti obiective care pot fi indeplinite si ca profitati la maximum de timpul petrecut facand activitati sportiveî a spus acesta. Dr. Anton Porsteinsson este directorul Alzheimerís Disease Care, Research and Education Program (Programului de Educatie, Cercetare si Ingrijiri privind boala Alzheimer) in cadrul Scolii de Medicina a Universitatii Rochester din New York. Acesta a mai precizat ca studiile anterioare care au examinat efectele exercitiilor fizice asupra sanatatii creierului nu au ajuns la un punct comun in aceasta privinta.

Dar examinate impreuna, a mai spus acesta, analiza actuala sugereaza ca exercitiile fizice, inclusiv aerobicul, antrenamentele de rezistenta si tai chi, sunt benefice pentru santatea creierului, pe langa efectele pozitive bine cunoscute ale sportului asupra starii de sanatate generale si reducerii riscului de aparitie a bolilor.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Ceea ce ma intereseaza in mod deosebit a adaugat Porsteinsson este faptul ca exercitiile de aerobic si antrenamentele de rezistenta practicate in paralel par sa aiba cel mai mare efect. Pe langa studiile care sugereaza ca anumite regimuri alimentare contribuie la sanatatea creierului a subliniat el, se pare ca niciodata nu e prea tarziu sa adoptam un stil de viata sanatos.
 

 

Sursa foto: Shutterstock

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0