Remedii “la indemana” impotriva durerilor de ceafa si omoplati

In ultima vreme, mai multe persoane mi-au scris surprinse de instalarea durerilor la nivelul coloanei superioare, ceafa, umeri, omoplati, mai ales acum in plin sezon rece. Durerile persistente genereaza atat discomfort, cat si limitarea miscarilor si activitatii de zi cu zi, iar neglijarea lor nu rezolva problema, din contra, acestea se pot accentua.

De ce apar durerile de spate si de ceafa

Incriminate sunt, in primul rand unele situatii care solicita in mod suplimentar articulatiile si musculatura spatelui, ce duc la aparitia durerilor de ceafa, dorsale si chiar lombare si pe care le repetam mecanic, mai mult sau mai putin constient. Cele mai frecvent apar la sedentari, insa retineti va rog, ca nu este o idee buna ca in plina criza sa ne apucam de sport. Nici cei "sportivi" nu sunt scutiti de instalarea brusca a durerilor de spate, daca nu isi incalzesc corespunzator articulatiile si musculatura inainte de a efectua exercitiile sau miscarile specifice sportului prcaticat.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Ce putem face este insa sa ne analizam si corectam o postura defectuoasa, fie la birou sau in fata calculatorului, in fata volanului, atunci cand ne facem cumparaturile sau diverse activitati in casa, ori cand iesim la o partida de joaca cu copiii sau prietenii. In plus, ar trebui sa evitam condusul masinii pe distante lungi, fara pauze.

Cred ca ar fi util ca, pentru a sti cum sa gestionam durerea de ceafa si spate, sa intelegem mecanismele diferite care le genereaza.

Durerile de spate pot fi mialgice sau musculare, fiind localizate intre omoplati si coloana vertebrala dorsala sau la nivelul cefei.

Dureri mialgice de acest tip se pot regasi si la nivel  lombar sau lombosacrat. Apar ca urmare a unei contracturi, miscari bruste, incorecte si pot fi accentuate de diferentele de temperatura, mai ales de frig.

Durerile nevralgice, precum nevralgia cervicala, cervicobrahiala, intercostala sau lombosciatica, sunt generate de inflamatii la acest nivel.

Durerile de spate pot fi de tip articular sau de tip reumatismal, apartanand diferitelor localizari ale bolii artrozice (spondiloza, spondilodiscartroza), sunt caracterizate prin aspectul persistent si surd al durerii.

Din cauza afectarii mai profunde a structurilor vertebrale nervoase si circulatiei adiacente in cazul spondilozelor cervicale, acestea din urma pot fi insotite si de:

  • senzatie de ameteala sau vertij,
  • tulburari ale vederii,
  • disconfort psihic,
  • modificari comportamentale.

Acest tip de durere ar trebui investigate imagistic, pentru ca in timp degenerarea discului cervical se poate accentua si in gestionarea ei sa se intervina si cu medicatie si terapie specifice, cu efect antiinflamator. De asemenea, in cazul spondilozelor cervicale purtarea gulerului reprezinta o metoda importanta de ameliorare a durerii.

Cum amelioram durerile de spate

Am stat de vorba cu dna dr. Georgiana Tache, medic primar recuperare medicala si am sintetizat pentru dvs.cateva lucruri importante de care trebuie sa tineti cont, indiferent daca vreti sa preveniti durerea de spate, sau chiar sa tratati activ, prin masuri posturale, aceste probleme, alaturi de medicatia recomandata.

Pentru  evitarea si ameliorarea suferintelor coloanei vertebrale, daca sunteti nevoit sa stati mult timp la birou, evitati mentinerea aceleiasi pozitii timp indelungat. “Ridicati-va de pe scaun la 2-3 ore si executati cateva miscari de gimnastica cu trunchiul, cu centurile (umeri, solduri) si cu membrele (coate, genunchi, pumni, maini, glezne si picioare), cateva miscari de gimnastica respiratorie, cat si exercitii de relaxare a ochilor si privirii.”, spune Dr.Tache.

Tineti cont ca e important ca mobilierul de birou trebuie sa aiba dimensiunile si forma adecvate segmentelor corpului dumneavoastra, iar spatarul scaunului trebuie sa sustina spatele. Acelasi lucru trebuie facut si in masina, adaptand pozitia scaunului pentru a sustine spatele , la condus. “ Cand stati la masa sau la birou, spatele trebuie sa ia contact cu spatarul in dreptul omoplatilor, iar pieptul sau toracele nu trebuie sa se sprijine pe marginea sau pe suprafata mesei din fata dumnevoastra.”

Pentru a evita durerile de spate cauzate de pozitia indelungata  la birou, este indicat sa sprijiniti picioarele pe o bara, un scaunel sau orice suport, care sa ridice genunchii la nivelul liniei soldurilor.” Este asa numita pozitie delordozanta sau cifozanta a regiunii lombare. In plus, nu trebuie sa stati pe scaun sau in fotoliu cu picioarele incrucisate sau picior peste picior, deoarece circulatia venolimfatica de intoarcere de la nivelul membrelor inferioare poate deveni insuficienta si pot aparea edemele sau varicele gambiere” ne recomanda Dr. Tache.

Ar fi de preferat sa alegeti un scaun ergometric sau amplasati o pernuta intre trunchi si speteaza in dreptul curburii lombare. Evitati pozitia cu spatele incovoiat, cifozat sau aplecat inainte, prin sederea confortabila in scaun si amplasarea obiectelor de pe birou, cat si a marginii biroului la o distanta corespunzatoare fata de trunchi.

In gospodarie sau alte situatii, cum ar fi efectuarea cumparaturilor, nu va aplecati prin inclinarea anterioara a trunchiului sau prin flectarea si torsiunea sau rasucirea acestuia, ca sa ridicati un obiect cazut, ci asezati-va in ghemuit. Nu rasuciti trunchiul in timp ce purtati o greutate pe brate. Aceste miscari sunt preluate si executate din articulatiile soldurilor si genunchilor.

Remedii specifice

Exercitiile fizice recomnadate zilnic vizeaza mentinerea supletii articulare, tonifierea si cresterea flexibilitatii structurilor conjunctive periarticulare (tendoane, ligamente) cat si a musculaturii, cresterea densitatii minerale osoase si coordonarea miscarilor spre o mai buna eficientizare a actiunilor noastre zilnice. “Se vor adauga si intinderi sau elongatii, ce pot fi efectuate la spalier sau la o bara de atarnat, adaptata situatiei si ambientului,” este recomandarea Dr. Georgiana Tache.

Practicati un sport terapeutic, precum inotul, exercitiile efectuate in apa, gimnastica acvatica sau aqua gym si mersul pe bicicleta ergometrica. Masajul terapeutic se recomanda cu o frecventa de 2-3 sedinte saptamanal.

Se vor evita miscarile bruste, ce conduc la o intindere exagerata a maselor musculare, cat si evitarea practicarii exagerate a unor sporturi precum tenisul de camp, baschetul voleiul, fotbalul.

Se recomanda sa dormiti pe un plan ferm sau pe o saltea tare! “In cazul durerilor de spate, apelati noaptea la cateva perne terapeutice; o perna mica, subtire, sub cap, care sa sprijine zona cefei, si una de tip ”sul” sub picioare, zona poplitee (cand dormiti  pe spate) sau plasata intre picioare, cand dormiti stand in lateral sau pe o parte, in pozitia in cocos de pusca” este de parere Dr. Tache.

In tratarea durerilor de spate se mai pot utiliza: electroterapia, diatermia, laserterapia, kinetoterapia si hidrotermoterapia, alaturi de terapia medicamentoasa, acupunctura, reflexologia, homeopatia, presopunctura si fitoterapia.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Local, se recomanda aplicarea de caldura moderata si de preparate antiartrozice, gelurile si medicamentele antiinflamatorii, antialgice si miorelaxante, ce pot fi administrate cu risc minim pentru sanatate.

 

Sursa foto: Shutterstock

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0