Mierea cu scortisoara fac minuni impreuna: 5 probleme de care te scapa

Mierea și scorțișoara sunt folosite de secole întregi pentru presupusele lor beneficii în ceea ce privește sănătatea. Ambele ingrediente au efecte benefice asupra organismului, însă există și o serie de mituri în ceea ce le privește.

Mierea este o un îndulcitor natural, produs de albine din nectarul plantelor, bogată în carbohidrați, fructoză, dar și glucoză. La fel ca scorțișoara, mierea are proprietăți antioxidante și antibacteriene. Fiind și un puternic antiinflamator, mierea poate reduce cu succes inflamația de la nivelul țesuturilor. 

Cu cât mierea este mai naturală, cu atât efectele sale sunt mai puternice. Unele sortimente de miere din comerț, a căror textură este moale și apoasă, ar trebui evitată pentru că nu sunt nici pe departe naturale.

Scorțișoara are proprietăți antimicrobiene, dar și antioxidante datorită substanței active numită cinamaldehidă, cea care îi conferă aroma. Printre cele mai impresionante beneficii ale scorțișoarei se numără reducerea inflamației, contribuția la încetinirea progresiei bolilor neurodegenerative, cum sunt Parkinson și Alzheimer, și protecția împotriva cancerului.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Ce scorțișoară să alegi?

Atenție, există două tipuri de scorțișoară: Cassia și Ceylon. Cassia, cunoscută și sub numele de scorțișoară chinezească, se găsește cel mai des în supermarketuri. Este mai puțin costisitoare, dar și de calitate mai scăzută decât scorțișoara de tip Ceylon. În plus, Cassia are unele potențiale efecte secundare dacă este consumată des în cantități mari (o linguriță sau mai mult pe zi): poate cauza toxicitate hepatică, provocată de conținutul mare de cumarină și poate crește riscul anumitor tipuri de cancer¹.

Scorțișoara de Ceylon, cunoscută sub numele de „adevărata scorțișoară”, este mai greu de găsit decât Cassia și are o aromă ușor mai dulce. Așadar, în cazul în care consumi scorțișoară regulat, cea de Ceylon este alegerea mai bună.

În ceea ce privește combinația dintre miere și scorțișoară, aceasta poate să scadă riscul de boli cardiovasculare și de diabet. Consumate împreună, mierea și scorțișoara au beneficii reale pentru sănătate, dar există și multe mituri în ceea ce le privește.

Ce spun dovezile științifice despre combinația miere-scorțișoară?

Multe studii au arătat că:

Mierea și scorțișoara pot reduce riscul bolilor de inimă

Un amestec de miere și scorțișoară are potențialul de a reduce riscul de boli de inimă, deoarece poate ajuta la reducerea mai multor factori de risc, cum ar fi nivelurile ridicate de colesterol rău (LDL) și trigliceride. Tensiunea arterială mărită și nivelurile scăzute de colesterol bun (HDL) sunt factori suplimentari care pot crește riscul de boală.

Studiile au arătat că aportul de miere scade colesterolul LDL (rău) cu 6-11% și nivelul trigliceridelor cu până la 11%. Mierea poate crește, de asemenea, colesterolul bun cu aproximativ 3%.

O meta-analiză² a constatat că o doză zilnică de scorțișoară a scăzut colesterolul total cu o medie de 16 mg/dl, colesterolul rău cu 9 mg/dl și trigliceridele cu 30 mg/dl. A existat, de asemenea, o ușoară creștere a nivelului de colesterol bun. 

Deși nu au fost studiate împreună, scorțișoara și mierea au dovedit în mod individual că produc scăderi modeste ale tensiunii arteriale. În plus, ambele alimente sunt bogate în antioxidanți, care au multiple beneficii pentru inimă: îmbunătățesc fluxul sangvin către inimă și previn formarea cheagurilor de sânge, reducând riscul de infarct și accident vascular cerebral.

Mierea și scorțișoara ar putea ajuta, de asemenea, la prevenirea bolilor de inimă, deoarece ambele reduc inflamația. Inflamația cronică este un factor major în dezvoltarea bolilor cardiovasculare.

Mierea și scorțișoara pot ajuta la gestionarea diabetului

Este bine documentat că aportul regulat de scorțișoară adevărată este util persoanelor cu diabet³. De asemenea, scorțișoara poate ajuta la prevenirea diabetului. Numeroase studii au arătat că scorțișoara scade nivelul glicemiei pe nemâncate la persoanele cu această afecțiune.

Mierea are, de asemenea, unele beneficii potențiale pentru cei cu diabet. Studiile au arătat că mierea afectează nivelul zahărului din sânge mai puțin decât zahărul și, în plus, mierea poate reduce colesterolul rău LDL și trigliceridele la persoanele cu diabet, în timp ce crește nivelul colesterolului bun HDL. Atenție, însă, mierea este bogată în carbohidrați, astfel încât persoanele cu diabet zaharat ar trebui să o folosească doar cu moderație.

Ce afirmații nedovedite științific circulă despre combinația de miere-scorțișoară?

Unele afirmații despre puterea de vindecare a mierii cu scorțișoară nu au fost dovedite de știință. De exemplu, multe persoane cred că mierea cu scorțișoară le ajută în tratarea răcelii, însă studiile arată că nu este așa. Iată, așadar, care sunt miturile nedovedite despre amestecul miere-scorțișoară:

Vindecă răceala obișnuită?

Mierea și scorțișoara au proprietăți antibacteriene puternice, însă cele mai multe răceli sunt cauzate de virusuri, nu de bacterii. Da, mierea poate ajuta la tratarea durerilor în gât cauzate de bacterii, dar nu la reducerea simptomelor de răceală.

Combate simptomele alergice?

S-au făcut unele studii privind capacitatea mierii de a reduce simptomele alergice, dar dovezile nu au fost relevante.

Tratează acneea?

În timp ce proprietățile antibacteriene ale ambelor ingrediente pot fi benefice pentru pielea predispusă la acnee, nu există studii credibile care să fi testat capacitatea acestui amestec de a trata acneea.

Ajută la slăbit?

Câteva studii sugerează că înlocuirea zahărului cu miere nu contribuie așa de mult la creșterea în greutate, dar nu există nicio dovadă clară că amestecul de miere și scorțișoară ajută la pierderea in greutate.

Ușurează durerile provocate de artrită?

Mierea și scorțișoara au capacitatea de a reduce inflamația, într-adevăr, dar nu există dovezi cum că aplicarea acestor alimente pe piele poate reduce inflamația articulațiilor.

Calmează problemele digestive?

Există unele voci care susțin că mierea poate proteja stomacul și că ambele ingrediente pot combate infecțiile bacteriene din intestin. Însă aceste credințe nu sunt susținute de cercetări.

În concluzie, poți consuma miere cu scorțișoară pentru beneficiile lor dovedite de știință. Se recomandă, însă, aportul cu moderație, deoarece mierea are mulți carbohidrați, iar scorțișoara, dacă este folosit tipul Cassia, poate fi toxică din cauza conținutului mare de cumarină. 

Cassia poate fi consumată în siguranță doar în cantități mici (sub o jumătate de linguriță pe zi), iar din cea de Ceylon poate fi consumată în siguranță maxim o linguriță pe zi. 

În ceea ce privește mierea, pentru a beneficia de proprietățile ei pentru sănătate, trebuie ales pentru consum un sortiment de miere naturală, de la producători autorizați. Se va prefera mierea crudă, pe cât posibil nefiltrată.
 

TE-AR MAI PUTEA INTERESA
 

 

 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie: 
Pub Med - Toxicology and risk assessment of coumarin: focus on human data
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20024932/ 
1. Studiul „Toxicology and risk assessment of coumarin: focus on human data”, apărut în Mol Nutr Food Res. 2010 Feb;54(2):228-39. doi: 10.1002/mnfr.200900281, autori: Klaus Abraham et al.
Pub Med - Cinnamon use in type 2 diabetes: an updated systematic review and meta-analysis
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24019277/
2. Studiul „Cinnamon use in type 2 diabetes: an updated systematic review and meta-analysis”, apărut în Ann Fam Med. Sep-Oct 2013;11(5):452-9. doi: 10.1370/afm.1517, autori: Robert W Allen.
NCBI - Cinnamon Use in Type 2 Diabetes: An Updated Systematic Review and Meta-Analysis
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3767714/
3. Studiul „Cinnamon Use in Type 2 Diabetes: An Updated Systematic Review and Meta-Analysis”, apărut în Ann Fam Med. 2013 Sep; 11(5): 452–459. doi: 10.1370/afm.1517, autori: Robert W. Allen et al.

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0