L-teanina: ce este, beneficii și riscuri pentru sănătate

L-teanina (L-theanine) este un compus natural din ceaiul verde și din cel negru, care se găsește și sub formă de supliment alimentar și care are o serie de beneficii pentru sănătate, cum ar fi o putere de concentrare îmbunătățită.

L-teanina este un aminoacid care nu este produs de corpul uman și care nu este esențial pentru oameni. Ceaiul verde, ceaiul negru și anumite tipuri de ciuperci conțin în mod natural L-teanină. Această substanță poate avea efect asupra nivelului anumitor substanțe chimice din creier, printre care serotonina și dopamina (care influențează starea de spirit, somnul și emoțiile) și cortizolul, care ajută corpul să facă față stresului. O modificare a echilibrului acestor substanțe chimice poate schimba starea de spirit sau nivelul de stres al unei persoane.

Diverse studii mici și teste pe animale au arătat că L-teanina poate oferi o serie de beneficii. Experții consideră că este în general un compus sigur pentru sănătate, dar în prezent lipsesc cercetările extinse și de calitate înaltă pe oameni care să confirme beneficiile L-teaninei. Care sunt presupusele beneficii ale L-teaninei?

O mai bună concentrare mentală

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Mulți oameni beau ceai negru sau verde în timp ce lucrează, deoarece au observat că le crește concentrarea mentală. Un studiu¹ din 2012 susține această idee. Cercetătorii au descoperit că persoanele care au luat 100 de mg de L-teanină au făcut mai puține erori într-o sarcină care necesita atenție decât cele din grupul placebo. Consumul a 50 mg de cofeină sau combinarea L-teaninei și cofeinei au îmbunătățit, de asemenea, concentrarea participanților. Sunt necesare, însă, mai multe cercetări pentru a afla modul în care L-teanina ar putea influența atenția și concentrarea unei persoane.

Somn îmbunătățit

L-teanina le poate fi de ajutor persoanelor care vor să adoarmă mai ușor. Mai multe studii au sugerat că L-teanina ar putea ajuta oamenii să se relaxeze înainte de culcare, să adoarmă mai repede și să doarmă mai profund. Aceste beneficii pot rezulta din efectele specifice pe care le are aminoacidul asupra substanțelor chimice din creier care joacă un rol în ceea ce privește somnul.

Un studiu din 2018 a constatat că participanții au raportat că au o satisfacție mai mare a somnului după ce au luat 450-900 mg de L-teanină zilnic timp de 8 săptămâni. Participanții la acel studiu sufereau de tulburări de anxietate generalizate și erau în tratament cu antidepresive. Autorii studiului au menționat că nu au fost raportate îmbunătățiri ale anxietății.

Relaxare

Multe persoane beau adesea o ceașcă de ceai sau altă băutură fierbinte pentru a-i ajuta să se relaxeze. Cercetările sugerează că L-teanina din ceaiul verde sau negru poate contribui la acest sentiment de relaxare prin reducerea ritmului cardiac de repaus al unei persoane.

Creșterea performanțelor cognitive

În 2016, o echipă științifică a analizat cercetările existente cu privire la beneficiile L-teaninei² și a ajuns la concluzia că acest compus ar putea aduce beneficii sănătății mentale și fizice a unei persoane. Savanții au remarcat că L-teanina pare să aibă efecte neuroprotectoare, care îmbunătățesc funcția creierului.

De la sine, L-teanina poate îmbunătăți atenția și timpul de reacție al unei persoane. În combinație cu cofeina, aceasta poate duce la îmbunătățirea vigilenței și a talentului de a lucra cu cifrele. Cofeina este un stimulent, deci poate ajuta oamenii să rămână atenți și concentrați.

Cu toate acestea, nu toate cercetările au arătat că L-teanina poate îmbunătăți capacitățile cognitive ale oamenilor. Oamenii de știință consideră că este nevoie de studii mai complexe pentru a clarifica efectele acestui compus asupra funcțiilor mentale.

Pierdere în greutate

Ca parte a unei diete organizate, înlocuirea unei gustări cu o cană cu ceai verde ar putea ajuta la scăderea în greutate. L-teanina din ceaiul verde poate crea un gust oarecum sărat, cunoscut și sub numele de aromă umami. Cercetările sugerează că aromele umami pot reduce pofta de mâncare, ceea ce adesea ajută la pierderea în greutate.

Stimularea sistemului imunitar

L-teanina poate sprijini corpul în lupta împotriva bolilor. Mai multe studii au sugerat că administrarea de L-teanină ar putea întări sistemul imunitar al unei persoane, scăzându-i probabilitatea de a se îmbolnăvi de răceală sau de gripă. Efectele sale antiinflamatorii ar putea contribui, de asemenea, la combaterea bolilor.

Reducerea tensiunii arteriale

Cercetările au asociat hipertensiunea arterială cu un risc mai mare de apariție a mai multor probleme de sănătate, inclusiv atac de cord și accident vascular cerebral. L-teanina poate ajuta la reducerea stresului, iar reducerea stresului și o relaxare crescută pot reduce ritmul cardiac. La rândul său, acest lucru poate ajuta la scăderea tensiunii arteriale.

Suport pentru anumite medicamente împotriva cancerului

Unele cercetări pe animale sugerează că L-teanina poate crește eficacitatea unui medicament folosit în chimioterapie, numit doxorubicină. Este posibil ca acest lucru să se realizeze prin creșterea cantității de medicament în celulele canceroase.

În concluzie, deși există unele dovezi că L-teanina ar putea fi benefică pentru sănătatea mentală și fizică a oamenilor, sunt necesare mai multe studii, pe grupuri mari de oameni, înainte ca medicii să poată fi siguri de efectele reale ale acestui compus. Având în vedere că pentru unele studii s-au folosit animale, cum ar fi șobolani sau șoareci, este posibil ca oamenii să reacționeze diferit față de acestea, deci este posibil ca rezultatele să nu fie aplicabile.

L-teanina este sigur de administrat?

În urma părerii experților, Food and Drug Administration (FDA) a clasificat L-teanina drept „recunoscută în general ca fiind sigură”. Această clasificare înseamnă că se consideră că această substanță este sigură atunci când oamenii o folosesc așa cum sugerează ambalajul. Cu toate acestea, femeile însărcinate sau care alăptează nu trebuie să utilizeze L-teanină.

Este puțin probabil ca majoritatea oamenilor să aibă reacții adverse atunci când iau L-teanină, dar suplimentul poate interacționa cu unele medicamente. Este esențial să discuți cu un medic despre orice medicamente iei la momentul respectiv înainte de a lua suplimente de L-teanină. Această substanță poate interacționa cu medicamente pentru tratamentul hipertensiunii arteriale, suplimente care scad tensiunea arterială, stimulente precum cele pe care medicii le folosesc pentru a trata tulburarea de tip deficit de atenție și hiperactivitate (ADHD) și suplimente care conțin cofeină.

 

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

 

 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
Assessing the effects of caffeine and theanine on the maintenance of vigilance during a sustained attention task
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22326943/
1. Studiul „Assessing the effects of caffeine and theanine on the maintenance of vigilance during a sustained attention task”, apărut în Neuropharmacology. 2012 Jun;62(7):2320-7. doi: 10.1016/j.neuropharm.2012.01.020. Epub 2012 Feb 2., autori: John J. Foxe et al.
L-Theanine as a Functional Food Additive: Its Role in Disease Prevention and Health Promotion
https://www.mdpi.com/2306-5710/2/2/13/htm
2. Studiul „L-Theanine as a Functional Food Additive: Its Role in Disease Prevention and Health Promotion”, apărut în Beverages 2016, 2(2), 13; https://doi.org/10.3390/beverages2020013, autori: Jackson Williams et al.

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0