Excesul de vitamina C dauneaza?

Vitamina C este un nutrient foarte important care se găsește în multe fructe și legume, dar poate fi găsit și sub formă de supliment. Hai să vedem cât de sigură este administrarea vitaminei C, dacă este posibil să iei prea multa și potențialele efecte adverse ale administrării de doze mari.

Vitamina C ajută sistemul imunitar

O doză suficientă din această vitamină este deosebit de importantă pentru menținerea unui sistem imunitar sănătos. De asemenea, joacă un rol important în vindecarea rănilor, menținerea oaselor puternice și îmbunătățirea funcției  creierului.

Interesant este că unii susțin că suplimentele de vitamina C oferă beneficii mai mari față vitamina C găsită în alimente.

RECOMANDARILE EXPERTILOR DOC

Unul dintre cele mai frecvente motive pentru care oamenii iau suplimente de vitamina C este pentru că ajută la prevenirea răcelilor de sezon. Cu toate acestea, multe suplimente conțin cantități extrem de mari de vitamina C, ceea ce poate provoca reacții adverse nedorite în unele cazuri.

Vitamina C este solubilă în apă și nu este stocată în organism

Vitamina C este o vitamină solubilă, ceea ce înseamnă că se dizolvă în apă. Spre deosebire de vitaminele solubile în grăsimi, vitaminele solubile în apă nu sunt stocate în organism.

În schimb, vitamina C pe care o consumi este transportată în țesuturi prin fluidele corporale, iar orice exces este excretat în urină.

Deoarece corpul tău nu stochează vitamina C și nu o poate produce singur, este important să consumi zilnic alimente bogate în această vitamină. Totuși, suplimentarea cu cantități mari de vitamina C poate duce la unele efecte adverse, cum ar fi tulburări digestive și pietre la rinichi.

Este important să reții că nu este neapărat necesar să iei suplimente de vitamina C, deoarece vă îți poți asigura cu ușurință necesarul mâncând alimente proaspete, în special fructe și legume.

Prea multă vitamina C poate provoca simptome digestive

Cel mai frecvent efect secundar al aportului ridicat de vitamina C este tulburarea digestivă.

În general, aceste efecte secundare nu apar din cauza consumului excesiv de alimente care conțin vitamina C, ci mai degrabă din administrarea vitaminei sub formă de supliment. Este cel mai probabil să ai simptome digestive dacă consumi mai mult de 2.000 mg zilnic. Astfel, a fost stabilită o limită superioară tolerabilă de 2.000 mg pe zi. 

Cele mai frecvente simptome digestive ale aportului excesiv de vitamina C sunt diareea și greața.

S-a raportat, de asemenea, că aportul excesiv duce la reflux acid, deși acest lucru nu este susținut de studii.

Dacă întâmpini probleme digestive ca urmare a consumului de prea multă vitamina C, trebuie doar să reduci doza de supliment sau să eviți complet suplimentele. 

Vitamina C poate provoca supraîncărcare cu fier

Se știe că vitamina C îmbunătățește absorbția fierului. Se poate lega de fierul non-hem, care se găsește în alimentele vegetale. Fierul non-hem nu este absorbit de corpul tău la fel de eficient ca fierul hem, tipul de fier găsit în produsele de origine animală.

Vitamina C se leagă de fierul non-hem, făcându-l mult mai ușor de absorbit de către organism. Aceasta este o funcție importantă, în special pentru persoanele care își asigură cea mai mare parte a fierului din alimente pe bază de plante.

Un studiu care a inclus adulți a constatat că absorbția fierului a crescut cu 67% atunci când au luat 100 mg de vitamina C la masă.

Cu toate acestea, persoanele cu afecțiuni care cresc riscul de acumulare a fierului în organism, cum ar fi hemocromatoza, ar trebui să fie precaute cu suplimentele de vitamina C.

În aceste circumstanțe, consumul de vitamina C în exces poate duce la supraîncărcare cu fier, care poate provoca leziuni grave inimii, ficatului, pancreasului, tiroidei și sistemului nervos central.

Acestea fiind spuse, supraîncărcarea cu fier este foarte puțin probabilă dacă nu ai o afecțiune care crește absorbția fierului. În plus, supraîncărcarea cu fier este mai probabil să apară atunci când excesul este consumat sub formă de supliment.

Luarea suplimentelor în doze mari poate duce la apariția pietrelor la rinichi

Excesul de vitamina C este excretat din organism sub formă de oxalați, molecule care se pot acumula în rinichi sub formă de pietre.

Oxalații sunt eliminați de obicei din organism prin urină. Cu toate acestea, în anumite circumstanțe, oxalații se pot lega de minerale și pot forma cristale care pot provoca formarea de pietre la rinichi.

Consumul prea mare de vitamina C are potențialul de a crește cantitatea de oxalați din urină, crescând astfel riscul de a dezvolta pietre la rinichi.

Într-un studiu în care adulții au luat un supliment de 1.000 mg de vitamina C de două ori pe zi timp de 6 zile, cantitatea de oxalați excretată a crescut cu 20%.

Au fost raportate cazuri de insuficiență renală și la persoanele care au luat mai mult de 2.000 mg pe zi. Cu toate acestea, acest lucru este extrem de rar, mai ales la persoanele sănătoase.

Ce doză de vitamina C poate dăuna ?

Deoarece vitamina C este solubilă în apă și corpul tău excretă cantitățile în exces la câteva ore după ce o consumi, este destul de dificil să iei prea multă.

De fapt, este aproape imposibil pentru tine să consumi prea multă vitamina C doar din alimentație. La persoanele sănătoase, orice vitamina C suplimentară consumată peste cantitatea zilnică recomandată este pur și simplu eliminată din organism.

De exemplu, ar trebui să consumi 29 de portocale sau 13 ardei grași  înainte ca aportul să atingă limita superioară tolerabilă. Cu toate acestea, riscurile de supradozaj cu vitamina C sunt mai mari atunci când iei suplimente.

Cei cu afecțiuni care cresc riscul de supraîncărcare cu fier sau sunt predispuși la pietre la rinichi ar trebui să fie precauți cu aportul de vitamina C.

Toate efectele adverse ale vitaminei C, inclusiv suferința digestivă și pietrele la rinichi, par să apară atunci când oamenii o iau în doze mai mari de 2.000 mg.

Dacă vrei să iei un supliment de vitamina C, cel mai bine este să alegi unul care să nu conțină mai mult de 100% din necesarul zilnic. Adică 90 mg pe zi pentru bărbați și 75 mg pe zi pentru femei. Întreabă-ți întotdeauna medicul, pentru recomandări potrivite pentru tine!

Reține!

  • Vitamina C este, în general, sigură pentru majoritatea oamenilor.
  • Acest lucru este valabil mai ales dacă o iei din alimente, mai degrabă decât din suplimente.
  • Persoanele care iau vitamina C sub formă de suplimente prezintă un risc mai mare de supradozaj și de efecte secundare, dintre care cele mai frecvente sunt simptomele digestive.
  • Cu toate acestea, consecințe mai grave, cum ar fi supraîncărcarea cu fier și pietrele la rinichi, pot rezulta și din consumul de cantități extreme de vitamina C
  • Din fericire, este ușor să previi aceste potențiale efecte secundare - pur și simplu evită suplimentele cu vitamina C.
  • Cu excepția cazului în care ai o deficiență de vitamina C, care apare rar la oamenii sănătoși, probabil că nu este necesar să iei suplimente.
  • Cel mai bine, întreabă-ți medicul pentru recomandări personalizate!

 

 

Sursa foto: Shutterstock

Bibliografie: 

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3783921/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15817846/


Te-ar mai putea interesa și...


 

 

 

Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0