Emoticoanele ar putea ajuta pacientii si medicii sa comunice mai usor

Emoticoanele, acele mici imagini care pot fi adăugate textelor de pe rețelele de socializare, ar putea fi un instrument valoros în domeniul medicinei, permițând pacienților să-și comunice mai clar simptomele, îngrijorările și alte informații relevante din punct de vedere clinic.

Ce sunt emoticoanele?

Emoticonul („emoji”, care înseamnă „personaj imagine”) a apărut în Japonia în urmă cu peste un deceniu și este, practic, o imagine care înlocuiește un sentiment sau care indică obiecte, meserii, pasiuni și altele în mesajele de pe rețelele de socializare sau în sms-uri. În prezent, se estimează că miliarde de emoticoane sunt folosite zilnic numai pe Facebook și Facebook Messenger. 

Multe persoane au un cont pe rețelele de socializare și comunică zilnic cu alți oameni prin mesaje private sau prin comentarii la postări. Rareori mesajele transmise utilizează doar text: în cele mai multe situații, utilizatorii adaugă și acele imagini numite emoticoane care subliniază ceea ce spun prin cuvintele scrise.

De exemplu, în timpul unui mesaj amuzant pot apărea de mai multe ori emoticoane care zâmbesc sau râd, iar în timpul unui mesaj care implică sentimente negative (furie, tristețe, supărare), pot apărea emoticoane care exprimă aceste stări.

RECOMANDARILE EXPERTILOR DOC

Pe alocuri, în timpul comunicării, emoticoanele pot înlocui cu totul cuvintele -  de exemplu, o persoană trimite alteia un banc, iar destinatarul nu îi răspunde prin cuvinte, ci pur și simplu îi trimite un emoticon sau mai multe care exprimă râsul.

Cu toate că există aproximativ 3.500 de emoticoane în domeniul Unicode Consortium – organizație non-profit care menține standardele de text pe computere și care trebuie să aprobe fiecare emoji înainte de a putea fi utilizat digital –, doar aproximativ 45 de emoticoane pot fi considerate relevante pentru medicină. 

Primele emoticoane pe temă medicală, introduse în 2015, au fost seringa și pilula. În 2017, compania Apple a adăugat emoticoane pentru a reprezenta persoanele cu dizabilități, urmate de simboluri ale stetoscopului, osului, dintelui și microbilor în 2019. De asemenea, Apple a fost co-creatoarea emoticoanelor reprezentând inima anatomică și plămânii, introduse la nivel global în 2020.

Ar fi emoticoanele utile în practica medicală obișnuită? Într-un articol¹ apărut în Jurnalul Asociației Medicale Americane, autorul principal, Dr. Shuhan He, sugerează ca ar fi indicat ca fiecare disciplină medicală să înceapă discuții despre crearea propriului set unic de emoticoane pentru adoptarea oficială și încorporarea în practica medicală de zi cu zi.

Emoticoanele introduse în practica medicală ar putea facilita comunicarea medic-pacient

Potrivit autorilor articolului, nevoia de a asculta pacienții se află în centrul misiunii de zi cu zi a medicilor, iar utilizarea emoticoanelor ar fi o oportunitate excelentă de a duce comunicarea la un alt nivel. 

Emoticoanele ar putea fi deosebit de importante în tratarea copiilor cu abilități lingvistice în curs de dezvoltare, a persoanelor cu dizabilități care le afectează capacitatea de a comunica normal și a pacienților care vorbesc o altă limbă decât medicul.

Deși emoticoanele tind să fie asociate cu generațiile tinere, acestea au putere de standardizare, universalitate și familiaritate, iar dacă ar fi utilizate de medici și alți furnizori de servicii medicale, acestea ar putea reprezenta o modalitate nouă și extrem de eficientă de a comunica cu pacienții cu ajutorul imaginilor, afirmă oamenii de știință.

În situațiile medicale de urgență, în care timpul este critic, emoticoanele ar putea duce la o formă de comunicare mai eficientă, care ar putea facilita decizii clinice importante. Aceste simbolurile grafice minuscule pe care le regăsim în prezent pe toate platformele digitale ar putea avea, de asemenea, utilitate ca adnotări la instrucțiunile de externare, care sunt adesea confuze, dacă nu de neînțeles pentru unii pacienți, mai spun cercetătorii.

În plus, creșterea recentă în popularitate a telemedicinei ar putea fi o oportunitate excelentă pentru utilizarea emoticoanelor. Platforma pe care pacienții discută cu medicii este văzută ca fiind deosebit de potrivită pentru ca pacienții să transmită medicilor informații vizuale care descriu, de exemplu intensitatea durerii pe care au experimentat-o pe o perioadă de mai multe zile, săptămâni sau luni și pentru ca medicii să o treacă în fișa medicală a fiecărui pacient pentru tratamentul în curs.

Echipa de cercetare care propune introducerea sistemului de emoticoane în practica medicală curentă își continuă cercetările pentru a înțelege mai bine modul în care emoji-ul ar putea ajuta pacienții și medicii să comunice simptome des întâlnite – cum ar fi mobilitatea, starea de spirit, durata și intensitatea durerii –, asociate cu diferite boli.

Concluzia autorilor este că, având în vedere că emoticoanele au devenit în ultimii ani o parte importantă din conversația globală, societățile medicale și organizațiile de medici ar trebui să le ia în serios. 

Autoritățile sanitare ar putea să stabilească ce emoticoane ar servi cel mai bine intereselor pacienților, să construiască un consens în jurul acurateței medicale a acestora, să obțină aprobarea de a fi utilizate prin intermediul organismului global de stabilire a standardelor și să lucreze la procesul de implementare.

Telemedicina a luat avânt în timpul pandemiei de COVID-19

Telemedicina înseamnă utilizarea informațiilor electronice și a tehnologiei de telecomunicații pentru a obține îngrijirea medicală de care pacienții au nevoie în timp ce practică distanțarea socială. Tot ce are nevoie un pacient este un telefon sau un dispozitiv cu internet pentru a primi îngrijiri medicale. Pentru a reduce contactul cu instituțiile medicale, cu alți pacienți și cu personalul medical, în încercarea de a scădea riscul de COVID-19, telemedicina a fost extrem de utilizată începând cu anul 2020. 

Printre beneficiile telemedicinei se numără faptul că pacientul poate vorbi cu medicul direct prin telefon, e-mail sau prin apel video (trimite și primește mesaje de la medicul curant folosind chat-ul sau e-mail-ul), economisind timp și costuri pentru transport și reducând numărul vizitelor la clinică, situație necesară în condiții de pandemie. 

Telemedicina permite monitorizarea de la distanță a pacienților și reduce timpul de așteptare pentru primirea serviciilor medicale.

Telemedicina poate fi utilizată nu numai ca instrument de screening pentru boala COVID-19, recomandări de testare și îndrumări privind rămânerea în izolare, ci și pentru asistență medicală generală (de exemplu, controlul tensiunii arteriale, sfaturi despre anumite boli care nu reprezintă o urgență, cum ar fi erupțiile cutanate obișnuite), pentru rețete, consiliere nutrițională și consiliere de sănătate mintală.

 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
JAMA – Emoji for the Medical Community – Challenges and Opportunities
https://jamanetwork.com/journals/jama/article-abstract/2783847
1. Studiul „Emoji for the Medical Community – Challenges and Opportunities”, apărut în Journal of the American Medical Association (2021). DOI: 10.1001/jama.2021.8409, jamanetwork.com/journals/jama/fullarticle/2783847, autori: Shuhan He et al.
CDC - What is Telemedicine in a non-US Setting
https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/global-covid-19/telemedicine.html


Te-ar mai putea interesa și...


 

 

 

DE SEZON
Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0