De ce te imbolnavesti in concediu sau cand ai zile libere | Ce poti face pentru un sistem imunitar alert

Oamenii de stiinta spun ca exista o explicatie pentru faptul ca te imbolnavesti intotdeauna cand iti iei zile libere ori ai o perioada lunga de concediu.

Poate ai observat ca la sfarsitul anului, cand ai un concediu mai lung, pentru a "acoperi" sarbatorile de iarna, invariabil te imbolnavesti, ai o raceala puternica si nu te poti ridica din pat cateva zile ori poate organismul tau se lupta cu un virus care iti strica de fapt mare parte a concediului.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Insa aceasta "regula" nu este valabila doar in cazul concediilor sau vacantelor din lunile de iarna: expertii spun ca organismul se poate imbolnavi atunci cand ne luam liber de la serviciu, indiferent de sezon. Iata cateva posibile explicatii:

Calatoritul in sine iti poate da peste cap sistemul imunitar

Acest factor nu mai este un "secret": in timpul calatoriei, intri in contact cu multi oameni si, prin urmare, cu multe bacterii, mai ales atunci cand calatoresti cu avionul sau cu trenul. Asa ca riscul de a te imbolnavi in concediu ori in zilele tale libere este mai mare. Multe infectii se pot raspandi prin micile picaturi de saliva ale persoanelor bolnave, picaturi care pot ramane in aer sau pe suprafetele folosite in comun. Aceasta problema este in special vizibila in avion, cand calatoresc foarte multi oameni intr-un spatiu mic, iar circulatia aerului este redusa.

Ca sa te protejezi, spala-ti mainile cat mai des cu apa si sapun si incearca sa respecti regulile de igiena.

Pregatirea pentru concediu sau vacanta ar putea fi de vina

Explicatia ar fi ca, in zilele de dinaintea concediului, este posibil ca unii dintre noi sa petreaca mai multe ore la birou, pentru a se pregati de vacanta ori pentru a lasa totul in ordine pentru perioada cat vor lipsi de la serviciu. Ori poate ca unii dintre noi vor sa lase totul in perfecta stare acasa (rufele sa fie spalate, locuinta in ordine), inainte de a isi lua cateva zile libere. Acest tip de comportament poate sa dea organismul si sistemul imunitar peste cap, potrivit dr. Edo Paz, de la Heartbeat Health, din New York.

Astfel, este posibil sa fim mai stresati si mai obositi in zilele care preced o vacanta, pentru ca suntem nevoiti sa facem toate aranjamentele necesare inainte de a pleca efectiv din oras, in concediul mult-asteptat.

Organismul ar putea ceda, pur si simplu, chiar in concediu

Cand spunem ca te imbolnavesti in concediu, nu ne referim la racelile comune si la "banala" gripa. Multi oameni observa, de exemplu, atunci cand sunt relaxati, o sporire a numarului de simptome la nivelul sanatatii mintale, o sporire a problemelor ce insotesc durerile cronice din corp sau alte afectiuni. Acest lucru este cunoscut sub numele de "efectul let-down" si apare, de regula, dupa o perioada de stres intens.

Cercetarile au asociat acest efect al declinului organismului - din cauza stresului perceput - cu o sporire a puseurilor de durere si a simptomelor altor afectiuni. De pilda, un studiu a aratat ca oamenii au mai multe atacuri de panica in weekenduri.

Pentru a preveni problemele de acest gen si pentru ca sanatatea mintala sa nu fie afectata, este important sa faci miscare, sa iesi cu prietenii dragi, sa discuti cu un psiholog sau un psihoterapeut si sa faci lucruri care te ajuta sa te relaxezi, nu sa te stresezi.

Cum iti ajuti sistemul imunitar inainte de a pleca in concediu sau vacanta

Iata cativa aliati ai unui sistem imunitar alert, care ar trebui sa se gaseasca printre suplimentele pe care le iei:

Vitamina B3 - Un studiu1 din 2012 a aratat ca vitamina B3 poate ajuta sistemul imunitar sa distruga anumite bacterii rezistente la antibiotice. In cadrul unui studiu de laborator, realizat pe soareci si pe sange uman, cercetatorii au descoperit ca dozele mari de vitamina B3 au sporit de 1000 de ori capacitatea limfocitelor de a distruge bacteriile.

Vitamina D3 - Asa cum probabil stii, vitamina D indeplineste mai multe functii importante in organism. Poate cea mai importanta dintre toate este faptul ca regleaza absorbtia de calciu si de fosfor si ca faciliteaza functionarea normala a sistemului imunitar. Asa ca este important sa te asiguri ca organismul tau primeste o cantitate suficienta de vitamina D3.

Discuta cu medicul curant daca vrei sa iei anumite suplimente, pentru a-ti imbunatati imunitatea, mai ales daca planuiesti sa pleci in vacanta. El iti poate recomanda si alte vitamine, antioxidanti ori nutrienti care asigura buna functionare a sistemului imunitar.

Sursa foto: Shutterstock

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Bibliografie:

1 Studiul "C/EBPε mediates nicotinamide-enhanced clearance of Staphylococcus aureus in mice", publicat in 2012 in Journal of Clinical Investigation, autori: Pierre Kyme, Nils H. Thoennissen, Ching Wen Tseng, Gabriela B. Thoennissen, Andrea J. Wolf, Kenichi Shimada, Utz O. Krug, Kunik Lee, Carsten Müller-Tidow, Wolfgang E. Berdel, W. David Hardy, Adrian F. Gombart, H. Phillip Koeffler, George Y. Liu.

 

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0