Cum prevenim anemia

Anemia este o boala des intalnita la femeile de toate varstele, insa putin tratata sau luata in serios. Anemia inseamna un nivel insuficient al hemoglobinei sau al eritrocitelor in sange. De cele mai multe ori, anemia se asociaza cu astenie, cefalee, slabiciune, palpitatii, dificultati de concentrare.

Cauzele si simptomele anemiei

Menstruatia abundenta sau hemoragiile interne pot cauza aparitia anemiei feriprive (prin carenta de fier). Totodata, femeile vegetariene sunt mai predispuse la a avea anemie prin carenta de fier, dat fiind faptul ca fierul din vegetale nu este la fel de usor absorbit in corp precum cel din carne. Si sarcina poate determina aparitia anemiei, mai ales din cauza ca multe cazuri de anemie sunt determinate de o carenta de fier sau de vitamina B12.

Asadar, daca intampinati una din simptomele de mai sus sau sunteti lipsita de energie, consultati medicul si faceti analize pentru a vedea care este cauza.

Solutii pentru anemie

In cazul unei anemii se recomanda, in primul rand, sa cresteti aportul de fier. Cantitatea recomandata pe zi este de 14,8 mg pentru femeile cu varste cuprinse intre 18 si 50 de ani si de 8,7 mg pe zi pentru cele peste 50 de ani.

Puteti face acest lucru consumand din cand in cand carne rosie sau o data la 2-3 saptamani, o portie de organe (ficat, de exemplu) care sunt bogate in fier, alaturi de verdeturi precum spanacul, patrunjelul, frunzele de sfecla, algele marine. De asemenea, si legumele sub forma de boabe (fasolea, lintea) sunt surse bune de fier, dar si de acid folic.

Alaturi de acestea, consumati alimente bogate in vitamina C, care ajuta la absorbtia fierului.

Cum prevenim anemia prin carenta de fier

Atunci cand este cauzata de un aport insuficient de fier, anemia feripriva poate fi prevenita printr-o alimentatie bogata in alimente care contin fier si vitamina C din belsug. De exemplu, mamele ar trebui sa se asigure ca isi hranesc copiii mici cu lapte matern sau cu o formula de lapte pentru copii, imbogatit cu fier.

Alimente bogate in fier sunt:

  • carnea, cum ar fi cea de miel, porc, pui si vita
  • fasolea boabe
  • semintele de dovleac si de dovleac spaghetti squash
  • legumele frunzoase, precum spanacul
  • stafidele si alte fructe uscate
  • ouale
  • fructele de mare, cum ar fi scoicile, sardinele, crevetii si stridiile
  • cerealele instant si cele uscate care au fost imbogatite cu fier.


Alimentele care au un continut bogat de vitamina C sunt:

  • fructele precum portocalele, grepfrutul, capsunele, kiwi, guava, papaya, ananasul, pepenii galbeni si mango
  • broccoli
  • ardeii grasi rosii si verzi
  • varza de Bruxelles
  • conopida
  • rosiile
  • legumele frunzoase.


De ce e important sa mananci alimente bogate in vitamina C? Pentru ca aceasta vitamina iti ajuta corpul sa absoarba fierul. Daca iei tablete cu fier, medicul tau iti poate sugera sa le iei impreuna cu o sursa de vitamina C, cum ar fi un pahar de suc de portocale sau suc din alte fructe citrice.

Anemia in sarcina poate fi prevenita

In plus, si in timpul sarcinii poti preveni anemia. Poti lua, in primul rand, vitamine prenatale. Vitaminele acestea contin, de regula, fier si acid folic. Faptul ca iei o vitamina prenatala pe zi reprezinta o modalitate simpla de a obtine vitaminele si mineralele esentiale, pentru o productie suficienta a globulelor rosii (eritrocite).

Suplimentele cu fier te ajuta si ele sa previi anemia in sarcina. Daca analizele de sange arata ca ai niveluri scazute de fier in organism, medicul iti poate recomanda separat un supliment cu fier, pe langa vitaminele prenatale pe care le iei zilnic. Femeile insarcinate au nevoie de aproximativ 27 de miligrame de fier zilnic. In functie de tipul de supliment pe care il iei, doza recomandata de medic poate varia.

O alimentatie echilibrata este importanta in sarcina. Daca mananci alimentele corespunzatoare in timpul sarcinii, vei obtine cantitati suficiente de fier si de acid folic. Surse bune ale acestor minerale esentiale sunt (pentru femeia gravida si nu numai):

  • carnea de pasare de curte
  • pestele
  • carnea rosie slaba
  • fasolea boabe
  • nucile si semintele
  • legumele cu frunze verzi (un verde inchis la culoare)
  • cerealele imbogatite cu fier si acid folic
  • ouale
  • fructele precum bananele si pepenii galbeni.


Multe tipuri de anemie nu pot fi prevenite, dar anemia prin carenta de fier si cea prin carenta de vitamine pot fi evitate daca ai o dieta care include: fierul, folatul (acidul folic), vitamina B12 si vitamina C.

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0