Ceaiul de ceapă: ce beneficii are și cum se prepară?

Ceapa este un aliment de bază și poate fi consumată coaptă, fiartă, la grătar, prăjită, sotată sau crudă. Ceapa este utilizată, în mod obișnuit, ca garnitură sau condiment, dar poate să fi consumată și sub formă de ceai de ceapă.

Ceapa sau Allium cepa se referă la legumele în formă de bulb care cresc sub pământ. Ceapa aparține familiei de plante Allium, care include și arpagicul, usturoiul și prazul. Aceste legume au arome picante caracteristice și unele proprietăți medicinale. Ceapa diferă ca mărime, formă, culoare și aromă. Cele mai frecvente tipuri de ceapă sunt ceapa roșie, galbenă și albă. Gustul acestor legume poate varia de la dulce și suculent la condimentat și iute, de multe ori în funcție de sezonul în care oamenii le cresc și le consumă.

Ceapa poate să aibă și multiple beneficii pentru sănătate, în principal datorită conținutului ridicat de antioxidanți și compuși care conțin sulf. Ceapa poate reduce riscul de a dezvolta mai multe tipuri de cancer, îmbunătățește dispoziția, menține sănătatea pielii și a părului, dar totodată, are efect antioxidant și antiinflamator. 

Ceaiul de ceapă – ce beneficii are?

Există multe avantaje asociate cu ceaiul de ceapă, principalul fiind capacitatea sa de a calma simptomele de răceală sau gripă. Utilizările medicale ale cepei sunt bine documentate în medicina populară, unde această legumă este utilizată pentru ameliorarea congestiei nazale și îmbunătățirea dificultăților de respirație

Remediu pentru răceală și gripă

Ceaiul de ceapă te ajută să te protejezi împotriva frigului, mai ales în timpul sezonului rece când poți să răcești. Beneficiile ceaiului de ceapă contribuie la reducerea febrei, calmarea durerii în gât,tusei și congestiei nazale.

Benefic pentru inimă

Există dovezi că consumul de ceai de ceapă ajută la reducerea colesterolului rău din sânge. Flavonoidele și quercetina din ceaiul de ceapă te ajută să îți controlezi tensiunea arterială. Sulful prezent în compoziția cepei ajută la diluarea sângelui, iar acest lucru previne formarea cheagurilor de sângeși blocarea arterelor,care reprezintă principalele cauze ale bolilor de inimă. Alt beneficiu al ceaiului de ceapă este controlul hipertensiunii arteriale. Creșterile bruște ale tensiunii arteriale pot fi periculoase, deoarece nivelurile sale fluctuante pot provoca probleme cardiovasculare, atac de cord, accident vascular cerebral. Ceaiul de ceapă te poate ajuta să îți controlezi tensiunea arterială crescută, deoarece ceapa are în compoziția sa flavonoide și quercetină.

Menține sănătatea oaselor

Ceaiul de ceapă ajută la întărirea oaselor, deoarece cromul din compoziția acestei băuturi încetinește pierderea calciului din oase. Sulful, un alt ingredient din ceaiul de ceapă, ajută la construirea cartilajelor și tendoanelor, dar are și proprietăți antiinflamatorii, reducând inflamațiile articulare.

Ceaiul de ceapă și afecțiunile respiratorii

Cantitățile semnificative de flavonoide și quercetină prezente în ceaiul de ceapă au efect relaxant asupra mușchilor căilor respiratorii drept pentru care este recomandat pacienților cu bronșită. În același timp, compușii de sulf din ceaiul de ceapă împiedică reacțiile biochimice ce sunt responsabile afecțiunilor și condițiilor astmatice.

Bun pentru pacienții diagnosticați cu cancer

Multiple cercetări1,2 au constatat că un consum de ceapă roșie reduce riscul apariției cancerului de plămâni, ovarian, de sân, de prostată sau cancerului de colon. Quercitina, un antioxidant, dar și vitamina C elimină radicalii liberi din organism, inhibând enzimele responsabile de producerea lor.

Ajutor pentru pacienții diabetici

Ceaiul de ceapă este, de asemenea, foarte benefic pentru pacienții cu diabet zaharat. S-a constatat că ceapa are tendința de a reduce riscul de creștere a glicemiei, iar proprietățile sale antiinflamatoare și antioxidante ajută la reducerea simptomelor diabetului.

Eficient în afecțiunile gastrointestinale

Ceapa este, de asemenea, o sursă bună de inulină, care este bună pentru sănătatea intestinului. Aportul regulat de ceai de ceapă te ajută să ții la distanță afecțiuni precum indigestia, constipația, balonarea etc.

Aduce somnul

O ceașcă de ceai de ceapă pe fiecare zi, te ajută să dormi mai bine datorită aminoacidului L-triptofan, o formă de aminoacizi, care este un sedativ natural. De asemenea, ajută la reducerea nivelului de stres, de aceea persoanele care se confruntă cu probleme de somn ar trebui să încerce ceaiul de ceapă pentru un somn neîntrerupt, pentru a dormi mai bine.

Întărește sistemul imunitar

Ceapa este o sursă neprețuită de nutrienți care stimulează imunitatea, cum ar fi vitamina C, antioxidanți, magneziu, fier și zinc. Totodată, unii compuși regăsiți în compoziția ceaiul de ceapă precum quercetina și tiosulfații te ajută să previi afecțiunii infecțioase, precum E.coli și Salmonella. Mai  mult decât atât, ceaiul de ceapă contribuie la scăderea în greutate, ajutând la arderea grăsimilor. De asemenea, contribuie la formarea de colagen și implicit, la menținerea sănătoasă a pielii și părului, având și efect împotriva îmbătrânirii premature a pielii.

Cum se prepară ceaiul de ceapă?

Nu ai nevoie decât de o ceapă și niște apă. Poți să toci ceapa și să o adaugi în vasul cu apă pe care l-ai pus la fiert, când clocotește. Lasă preparatul la infuzat pentru câteva minute, iar după aceea strecoară-l. De asemenea, pentru a prepara acest ceai poți să folosești și o ceapă presată, pe care să o adaugi în apă fiartă. O altă modalitate de a prepara ceaiul de ceapă este printăierea unei cepe mari în sferturi peste care să adaugi un litru de apă clocotită. Amestecul se strecoarădupă 15 minute. 

Rețete ceai de ceapă

Dincolo de rețeta de bază în care toci ceapa și pui bucățile în apă fierbinte, există multe alte modalități de a prepara ceaiul de ceapă. În fapt, există două opțiuni pentru a face ceai de ceapă: una cu ceapă și alta cu coji de ceapă, care sunt la fel de benefice precum ceapa în sine. În alte rețete pentru prepararea ceaiului de ceapă, accentul este pus pe combinarea cepei cu diferite tipuri de plante, pentru a-i da un gust mai plăcut și, astfel, pentru a crește conținutul nutrițional al băuturii. O combinație obișnuită pentru tratarea simptomelor de răceală implică adăugarea rădăcinii de ghimbir în amestec. Totodată, în cana cu ceai de ceapă se mai pot adăugă: puțin suc de lămâie, miere, un baton de scorțișoară sau usturoi.

Mai mult decât atât, poți prepara ceai de ceapă din coji de ceapă. Odată ce ai curățat ceapa, pune cojile la fiert în apă, timp de câteva minute. Strecoară și consumă ceaiul călduț. De asemenea, pentru creșterea imunității, poți opta pentru o rețetă de ceai cu coajă de ceapă: fierbe apă și toarn-o imediat într-o ceașcă care conține un plicululeț de ceai sau frunze de ceai verde și coji de la o ceapă mică sau de la jumătate de ceapă curățată. Lasă ceaiul la infuzat pentru aproximativ 10 minute și strecoară. La final poți adăuga puțină miere sau suc de lime. Poți adăuga ingrediente menționate în rețetă sau poți experimenta după propriile gusturi pentru a te bucura de un ceai după bunul plac.

Efecte secundare consum ceapă

Ceapa prezintă puține riscuri pentru persoanele care le consumă. Cu toate acestea, unele persoane pot avea alergie sau intoleranță la ceapă. Oricine are o reacție alergică după ce a mâncat ceapă, ar trebui să solicite asistență medicală. De asemenea, dacă este consumat în cantități mari, ceaiul de ceapă poate cauza balonare și diaree.


Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
1.Studiul „Antioxidant and anticancer properties of methanolic extracts from different parts of white, yellow, and red onion", publicat în Food Science and Biotechnology 18.1 (2009): 108-112, autori: Jeong, Chang-Ho, et al, https://www.koreascience.or.kr/article/JAKO200909651055654.page
2.Studiul „Onion and garlic use and human cancer”  publicat în The American journal of clinical nutrition 84.5 (2006): 1027-1032, autori: Galeone, Carlotta, et al, https://academic.oup.com/ajcn/article/84/5/1027/4649181?login=true
Journal of Chemical and Pharmaceutical Research: „Allium cepa: A traditional medicinal herb and its health benefits",  https://bit.ly/3rTgQlD
Medical News Today: „Why are onions good for you?”, https://www.medicalnewstoday.com/articles/276714

 


Te-ar mai putea interesa și...


 

 

 

Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0