Ce este rata de absorbtie (sau biodisponibilitatea) suplimentelor nutritive

Desi termenii "rata de absorbtie" si " biodisponibilitate" par a fi extrem de complicati, trebuie sa stii ca nu fiecare nutrient sau vitamina pe care il/o inghiti sub forma unei capsule este absorbit/a in totalitate de organismul tau.

Specialistii din farmacologie spun ca nu toate suplimentele se asimileaza / se absorb la fel in organism si ca din cauza anumitor factori, o parte din aceste vitamine sau minerale pe care le luam sub forma de suplimente se pierde sub o forma sau alta.

Ce este biodisponibilitatea?

Desi la prima vedere poate sa para evident, vitaminele, mineralele si alti nutrienti din alimentele pe care le consumam pot sa ne ofere beneficii pentru sanatate doar daca sunt absorbite din intestinele noastre si sunt prezentate catre celulele noastre intr-o forma pe care acestea sa o poata folosi sau depozita. Proportia unui nutrient (sau a unui medicament) care intra neschimbat in circulatia sistemica si ramane liber pentru a produce un efect este cunoscuta sub numele de biodisponibilitate.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Biodisponibilitatea este definita ca fiind gradul sau rata la care un compus chimic este absorbit intr-un sistem sau organism viu sau la care acel compus este facut disponibil la locul activitatii biologice.

Diversele vitamine si minerale au rate diferite de absorbtie, indiferent de faptul ca sunt disponibile ca tableta, sub forma lichida, ca pudra sau ca aliment.

Calciul, de exemplu, are o rata standard de absorbtie relativa (intre 25% si 35%). Forma de administrare, in general, nu face o diferenta prea mare daca un individ este sanatos si cantitatile din acel supliment sunt adecvate. Cu toate acestea, exista multi factori care pot afecta absorbtia vitaminelor si mineralelor in corpul uman.

Unii dintre acesti factori sunt o functie a persoanei care ia respectivul supliment nutritiv si sunt dependenti de varsta persoanei, de integritatea sistemului digestiv al acesteia, de starea generala de sanatate, de sexul persoanei, de faptul ca suplimentele sunt luate sau nu pe stomacul gol sau dupa masa (cu stomacul plin) si chiar si de momentul zilei in care sunt luate.

Daca o substanta solubila este injectata direct in circulatia sangelui, aceasta ar putea avea o biodisponibilitate mare, chiar de 100%. Cu toate acestea, daca aceeasi substanta este luata pe cale orala (pe gura), este foarte probabil sa aiba o biodisponibilitate care este semnificativ mai scazuta, din cauza faptului ca substanta (fie ea vitamina sau mineral) trebuie sa interactioneze cu acidul din stomacul nostru, cu enzimele digestive si cu alte ingrediente din alimentatia noastra, cat si cu celulele din mucoasa intestinala inainte de a putea sa intre in circulatia sangelui nostru.

Cine are o rata de absorbtie mai mare

Persoanele ale caror nevoi nutritionale sunt mult mai mari - ca de exemplu copiii care sunt in crestere, femeile insarcinate sau femeile care alapteaza, precum si persoanele care au in prezent deficiente ori carente la anumite vitamine sau minerale - ar putea avea rate de absorbtie semnificativ crescute pentru anumiti nutrienti. Chiar si absorbtia mineralelor din sursele alimentare poate varia semnificativ, spun oamenii de stiinta. Borul, molibdenul si iodul pot fi absorbite la peste 90% in organism, in timp ce ratele medii de absorbtie ale zincului, cuprului si seleniului pot varia de la 30% la 80%.

Ratele de absorbtie ale micronutrientilor conteaza

Sistemul tau digestiv are 32 de puncte (receptori), acolo unde micronutrientii sunt absorbiti. La fiecare punct de receptie sau la fiecare astfel de receptor, diferitii nutrienti depind unul de celalalt pentru a fi absorbiti. De exemplu, zincul ajuta absorbtia magneziului, vitamina D ajuta metabolismul calciului. Aceste rate sunt de fapt niste "sinergii" fizice si biochimice. Dintre cei 34 de micronutrienti-cheie, 90% au cel putin o astfel de sinergie, iar 50% dintre ei au cel putin cinci sinergii.

Aciditatea din stomac afecteaza biodisponibilitatea

Absorbtia multor minerale depinde de prezenta unor niveluri bune ale aciditatii stomacului (ph-ului), care dizolva sarurile minerale pentru a elibera electrolitii, precum calciul, fierul, magneziul, zincul si fosfatul, care pot fi mai departe absorbite in intestinul subtire.

Mucoasa care captuseste stomacul devine din ce in ce mai putin activa odata cu varsta si reduce productia de acid (hipoclorhidrie) sau este posibil sa existe o lipsa totala a productiei de acid gastric (aclorhidrie), care poate rezulta din inflamatia mucoasei stomacului (gastrita atrofica).

Suplimentele lichide au o rata de absorbtie mai mare

Stiai ca atunci cand iei vitaminele si mineralele sub forma traditionala de tableta sau forma de capsula, corpul tau asimileaza doar 10-12% dintre nutrientii acestia? Stiai si ca aceasta cifra scade pana la 3-5% dupa varsta de 35-40 de ani? Forma lichida a vitaminelor (cunoscuta si sub numele de stare coloidala) asigura cea mai mare asimilare posibila a nutrientilor in corp. Mineralele coloidale si particulele vitaminelor sunt de peste 7000 de ori mai mici decat o celula umana. Aproximativ 98% dintre suplimentele ingerate sub forma lichida pot fi folosite de corpul nostru in decurs de 15 pana la 30 de minute.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

De ce e important sa fii cu ochii pe ambalajul suplimentelor

Este important sa fii informat si sa citesti ambalajul suplimentelor alimentare, referitor la rata de absorbtie a nutrientilor. Nu uita ca rata de absorbtie a nutrientilor poate varia. Cantitatea de nutrienti pe care corpul nostru ii absoarbe din alimente poate varia de la 10% la 90%.

Cercetarile recente au aratat ca vitaminele din pilulele traditionale (forma sub care gasim cele mai multe suplimente) se pierd, mai ales ca organismul nostru intampina dificultati cand vine vorba de digerarea si absorbirea acestor nutrienti.

Physician's Desk Reference (un ghid medical de peste hotare) contine cercetari ce dovedesc ca aproximativ 10-20% dintre nutrientii din vitamine sunt absorbiti in corpul uman, iar acest procent poate varia de la un brand la altul. Restul se pierd din cauza digestiei sau din alte cauze. Pe de alta parte, absorbtia vitaminelor si suplimentelor lichide este ceva mai mare, pentru ca acestea intra mai rapid in sistem.

 

Sursa foto: shutterstock.com

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0