8 alimente și băuturi de evitat dacă ai artrită

Poliartrita este o problemă de sănătate ce presupune inflamația cronică la nivelul articulațiilor. Este o afecțiune autoimuna, dureroasă care necesită tratament cronic, iar la gestionarea nivelului de inflamatie din organism contribuie cu siguranta si alimentatia.

Cercetările recente sugerează că, printr-un regim alimentar atent gândit, mai precis, prin excluderea anumitor alimente și băuturi, se poate reduce din severitatea simptomelor la pacienții cu poliartrită și osteoartrită inflamatorie, ceea ce contribuie la o calitate a vieții îmbunătățită. 

Studiile observaționale  sugerează că dieta și nutrienții individuali pot influența markerii sistemici ai funcției imunitare și ai inflamației; Există numeroase provocări pentru a demonstra impactul dietelor definite și al intervențiilor cu nutrienți asupra influenței clare a obiectivelor clinice mediate de imun. Un număr tot mai mare de dovezi sugerează că este nevoie de o analiză suplimentară a tiparelor alimentare, a sistemului imunitar și a compoziției și funcției microbiomului intestinal și a modificărilor epigenetice ulterioare pentru a îmbunătăți înțelegerea interacțiunilor dintre regimul alimentar și sistemul imunitar si ca aportul dietetic de acizi grasi omega 3, fibre si probiotice naturale sustin un sistem imunitar echilibrat.


Complexitatea interacțiunii dintre nutriție și imunologie este vastă. Starea generală de nutriție a unui individ, starea de hrănire și modelul de aport alimentar (inclus din alimente, nutrienți și compuși bioactivi nenutritivi) influențează funcționarea sistemului imunitar; acest impact poate apărea la nivelul barierelor fizice (de exemplu, pielea, mucoasele intestinale), microbiomul, sistemul imunitar înnăscut (de exemplu, funcția macrofagelor și polarizarea) și sistemul imunitar adaptativ (de exemplu, funcția celulelor T și B). ).

În schimb, sistemul imunitar influențează metabolismul și nevoile nutriționale și influențează răspunsul fiziologic la alimente. Această relație complexă dintre nutriție, dietă și sistemul imunitar stă la baza unui  domeniu în curs de dezvoltare al imunologiei nutriționale prin studii de caz ale relației dintre nutriție și sistemul imunitar.

Datele despre alte modele de dietă, în special dieta mediteraneană, oferă unele dovezi că mâncatul conform acestor modele de dietă chiar  în timpul sarcinii poate reduce de exemplu astmul, respirația șuierătoare sau eczemele de tip dermatita  la sugar.

O serie de boli autoimune cronice, inclusiv poliatrita reumatoida, sindromul Sjogren, dar si alergiile, astmul au la baza  au procese imunopatologice bine descrise, ridicând posibilitatea ca aspectele imunomodulatoare ale dietei să influențeze cauzal riscul și managementul bolii. Incidența bolilor mediate imun este crescută în țările occidentale, unde povara acestor boli este mare, de obicei atribuită componentelor dietetice comune, cum ar fi aportul mare de calorii totale, grăsimi și zaharuri adăugate, aportul scăzut de fibre și acizii grași dezechilibrati  compoziția dietei.

În concordanță cu aceste corelații  nutrienții specifici și modelele alimentare au fost asociate cu un risc mai scăzut de dezvoltare a bolii inflamatorii cronice și alergice si ar trebui ca planul alimnetar sa fie individualizat la o consultatie de un medic reumatolog.

Iată opt alimente și băuturi pe care ar trebui să le eviți dacă suferi de astfel de afectiuni:

1. Zahărul adăugat

Specialiștii recomandă limitarea aportului de zahăr, în special pacienților cu artrită. Zahărul adăugat se regăsește în bomboane, înghețată, sucuri acidulate și multe alte alimente, inclusiv în cele la care nu te-ai gândi, cum ar fi pâinea sau muștarul. 

Un studiu1 efectuat pe 217 pacienți cu artrită reumatoidă sugerează că sucurile acidulate cu zahăr și dulciurile din comerț se numără printre alimentele care agravează cel mai puternic simptomele artritei. 

În plus, băuturile carbogazoase cu zahăr pot chiar crește riscul de artrită. Așadar, este important să limitezi consumul de asemenea băuturi, chiar dacă nu suferi de artrită, dar ești la predispus la această afecțiune. 

2. Carnea roșie și cea procesată

Potrivit mai multor cercetări, carnea roșie, precum și cea procesată, contribuie la creșterea inflamației în corp, ceea ce poate agrava simptomele de artrită.  

De exemplu, persoanele care consumă frecvent carne procesată și/sau carne roșie au un nivel semnificativ mai crescut de markeri inflamatori, printre care se numără și interleukina-6, proteina C reactivă și homocisteina. 

La polul opus, dietele vegetariene, sau cel puțin cele care exclud carnea roșie, pot ajuta la ameliorarea simptomelor de artrită, prin scăderea nivelului de inflamație în corp. 

3. Alimentele cu gluten

Glutenul se referă la un grup de proteine din grâu, orz și secară. Potrivit unor cercetări, există o legătură directă între consumul de gluten și creșterea nivelului de inflamație în corp, iar prin excluderea glutenului din alimentație se pot ameliora simptomele de artrită. 

De asemenea, persoanele care suferă de boală celiacă sunt mai expuse riscului de artită, iar în cazul acestora, regimul alimentar trebuie să excludă complet glutenul. 

4. Alimentele extrem de procesate

Alimentele foarte procesate, cum ar fi mâncarea de tip fast food, produsele de patiserie și cele care conțin cereale rafinate, zahăr adăugat, conservați și alte ingrediente cu potențial de inflamație, pot contribui la agravarea simptomelor de artrită. 

Conform celor mai recente cercetări, alimentația persoanelor din țările occidentale este bogată în produse procesate, care pot crește exponențial riscul de artrită, pe lângă alte afecțiuni, în special obezitatea și bolile de inimă. 

Prin urmare, pentru a evita riscul de îmbolnăvire, dar și înrăutățirea simptomelor de artrită, se recomandă un consum limitat și rar de alimente extrem de procesate. 

5. Alcoolul

Alcoolul este asociat cu agravarea simptomelor de artrită, prin urmare pacienții care suferă de această afecțiune sunt încurajate să diminueze sau să evite consumul de alcool. 

Potrivit unui studiu2 realizat pe 278 de pacienți cu spondiloartrită axială, o formă de artrită inflamatorie care afectează în principal coloana vertebrală și articulațiile sacroiliace, consumul de alcool poate crește intensitatea durerilor resimțite la nivelul zonelor afectate de boală. 

De asemenea, mai multe studii sugerează că un consum frecvent de alcool poate crește severitatea și frecvența crizelor de gută. 

Nu în ultimul rând, consumul regulat de alcool este asociat cu un risc crescut de osteoartrită, deși subiectul este încă în cercetare, iar informațiile obținute până în prezent nu sunt complet concludente. 

6. Anumite tipuri de ulei vegetal

Dietele bogate în acizi grași Omega-6 și sărace în acizi grași Omega-3 pot agrava simptomele de osteoartrită și artrită reumatoidă, spun experții. 

Deși ambele tipuri de acizi grași sunt necesari pentru un corp sănătos, dezechilibrul de cantitate dintre acizii Omega-6 și Omega-3 se remarcă în alimentația majorității europenilor, iar acest fenomen poate da curs unui grad de inflamație crescută în corp. 

Prin reducerea consumului de ulei vegetal, cu excepția uleiului de măsline, avocado și cocos, alături de creșterea celui de alimente bogate în acizi grași Omega-3, cum ar fi peștele gras și semințele de in, se poate îmbunătăți simptomatologia pacienților cu artrită și alte boli inflamatorii. 

7. Alimentele bogate în sare

Reducerea consumului de sare este una dintre recomandările principale adresate pacienților cu artrită. Printre alimentele cu un conținut ridicat de sare se numără supele la conservă, pizza, chipsurile din cartofi, anumite tipuri de brânză, alimentele procesate și produsele de patiserie. 

În plus, cercetătorii sunt de părere că un aport ridicat de sodiu poate fi un factor de risc important pentru anumite afecțiuni autoimune, printre care și artrita inflamatorie. 

8. Alimente bogate în produși avansați de glicație (PAG)

Produșii avansați de glicație (PAG) sunt molecule obținute în urma unor reacții dintre zahăr și proteine sau grăsimi. Aceștia se regăsesc în mod natural în alimente crude de sursă animală, dar se pot obține și prin anumite metode de gătire. 

Așadar, alimentele de origine animală cu un conținut ridicat de proteine și grăsimi, care sunt prăjite, coapte, gătite la grătar sau afumate se află în topul celor mai bogate în PAG. Printre acestea se numără fripturile, mezelurile, cremwurștii și carnea din produsele de fast food.  

De asemenea, există și numeroase alimente de origine vegetală care, în urma gătirii și/sau a procesării, dobândesc un conținut ridicat de PAG. Printre acestea se regăsesc cartofii prăjiți, margarina, brânza procesată și maioneza. 

Atunci când produșii avansați de glicație se acumulează în cantități ridicate în organism, se declanșează două fenomene dăunătoare pentru corp, și anume stresul oxidativ și inflamația în exces. Atât stresul oxidativ, cât și inflamația sunt strâns legate de agravarea simptomelor, dar și a progresului bolii, la pacienții cu artrită. 

De altfel, specialiștii susțin că persoanele care suferă de artrită inflamatorie au, de obicei, un nivel mai crescut de produși avansați de glicație în organism, în comparație cu cei care nu au această boală. Acumularea de produși avansați de glicație la nivelul oaselor și articulațiilor joacă un rol semnificativ și în instalarea osteoartritei. 

Din aceste motive, se recomandă înlocuirea alimentelor cu un conținut ridicat de PAG cu fructe, legume, leguminoase, carne slabă și pește. 

 

Daca iti doresti sa te programezi la o consultatie medi reumatolog nu mai amana nicio zi. Timpul si sanatatea ta sunt pretioase!

Te poti programa chiar acum, la un medic specialist, in orasul tau, pe DOC TIME. 

Solutia pentru imbunatatirea starii tale de sanatate este doar la un click distanta!

 

Sursa foto: Shutterstock
Bibliografie:
1.    Studiul Diet and Rheumatoid Arthritis Symptoms: Survey Results From a Rheumatoid Arthritis Registry, publicat în PMC, în decembrie 2018, autori: Sara K. Tedeschi et al.
Link: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5563270/ 
2.    Studiul Alcohol consumption as a predictor of the progression of spinal structural damage in axial spondyloarthritis: data from the Catholic Axial Spondyloarthritis COhort (CASCO), publicat în PMC, în 2019, autori: Hong Ki Min et al.
Link: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6692958/ 

3. Nutrition and the Immune System: A Complicated Tango, 2020, Carina Venter, Stefanie Eyerich,Tara Sarin


 


Te-ar mai putea interesa și...


 

 

 

Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0