7 factori care prelungesc răceala

Răceala durează de obicei 3 până la 7 zile, dar uneori aceasta se prelungește până la 2 săptămâni. Din ce cauze se poate întâmpla acest lucru și ce e de făcut?

Răceala obișnuită nu este în general un motiv de îngrijorare, deoarece simptomele sunt de obicei ușoare - strănut, nas înfundat, secreții nazale, dureri de cap minore - însă este contagioasă și, chiar dacă nu e o boală gravă, creează o stare neplăcută persoanei afectate. Răceala trece de obicei în cel mult o săptămână, dar sunt și situații în care durează mai mult. De ce se întâmplă acest lucru?

1. Nu te odihnești suficient

Somnul te ajută să menții funcționarea sistemului imunitar la cote înalte. Odată ce ai răcit, trebuie să prinzi suficiente ore de somn pentru a-ți ajuta corpul să lupte împotriva virusului. Tocmai pentru că răceala nu este considerată periculoasă, multe persoane nu au grijă de ele când răcesc, ci continuă să muncească și să aibă activități ca de obicei, chiar dacă se confruntă cu simptome. Pentru a scurta durata răcelii, e nevoie de odihnă și de somn, inclusiv pe timpul zilei.

De altfel, dacă în general dormi prea puțin, riscul de a răci este mai mare, deoarece ești mai vulnerabil în fața virusurilor. Un studiu a constatat că persoanele care dorm de obicei mai puțin de 7 ore pe noapte au un risc de aproape trei ori mai mare să se îmbolnăvească decât persoanele care dorm timp de 8-9 ore.

2. Nu bei destule lichide

Când ești bolnav, este ușor să te deshidratezi, mai ales dacă îți curge nasul toată ziua. O durere în gât poate să te împiedice să înghiți normal și deci să nu-ți mai vină să mănânci sau să bei ca de obicei. Iar dacă ai și febră, și în această situație vei elimina prea multe lichide din corp.

Așadar, în caz de răceală, bea multă apă, ceaiuri de plante și supe făcute în casă. Un beneficiu secundar este acela că tot acest lichid suplimentar contribuie la eliminarea mucozităților din cavitatea nazală. Nu orice lichid îți este, însă, de ajutor, în refacere, așa că e bine să stai departe de cofeină și de băuturi alcoolice.

3. Ești stresat

Dacă te confrunți cu stresul din cauza muncii, a unor probleme personale sau din orice alt motiv, sistemul tău imunitar este afectat, iar organismul nu poate lupta împotriva bolii la fel de bine cum ar trebui. De altfel, stresul cronic nu doar că prelungește durata răcelii, dar îți crește și riscul de răci mai des decât persoanele care gestionează mai bine stresul. În plus, simptomele de răceală pot fi mai grave.

Stresul continuu face ca organismul să fie mai puțin pregătit să răspundă la cortizol, un hormon care controlează răspunsul corpului la amenințări precum virusul care provoacă răceala obișnuită.

4. Tratezi boala greșită

Este ușor să confundați răceala cu alte afecțiuni. S-ar putea să tratezi o presupusă răceală timp de câteva săptămâni, doar pentru a-ți da seama ulterior că motivul pentru care nu te simți mai bine este că ai de fapt o altă problemă, cum ar fi alergiile. Ca să faci diferența între răceală și alergie, e bine să știi că atunci când ești răcit, simptomele tind să apară treptat, de-a lungul unei zile sau a două zile, dar dacă apar brusc, cel mai probabil te confrunți cu o alergie. Dacă, pe lângă strănut, secreții nazale și ochi apoși ți-a apărut și o eczemă, e mai probabil să fie vorba de o alergie, nu de răceală.

  • Simptomele comune răcelii și alergiei sunt secrețiile nazale, congestia nazală, tusea, strănutul, ochii apoși sau înroșiți.
  • Diferențele dintre răceală și alergie sunt modalitatea de apariție a simptomelor și unele simptome în plus în caz de răceală (cum ar fi durerile de cap, o infecție sinusală care produce mucozități de culoare verzuie) sau în caz de alergie (eczeme).

5. Iei medicamente sau remedii nepotrivite

Multe persoane iau antibiotice în caz de răceală, ceea ce este total contraindicat, în primul rând deoarece răceala este provocată de un virus, nu de o bacterie și în al doilea rând deoarece antibioticele trebuie luate doar la recomandarea medicului. 

De asemenea, multe persoane iau anumite remedii pe bază de plante, însă nu toate funcționează. Unul dintre acestea este echinacea, unul dintre primele tratamente naturale pe care oamenii și le sugerează unul altuia atunci când răcesc; însă majoritatea studiilor arată că pur și simplu echinacea nu funcționează. De asemenea, zincul este folosit de multe persoane pentru a încerca să pună capăt răcelii, dar din nou dovezile sunt slabe.

E bine de reținut că, fiind vorba de un virus, e nevoie de câteva zile pentru ca acesta să fie eliminat din corp și cele mai bune lucruri pe care le poți face este să gestionezi simptomele și să ajuți corpul să elimine virusul. Poți face acest lucru prin odihnă, consum mare de lichide și, eventual, administrarea de ibuprofen sau paracetamol dacă ai febră sau dureri. Vitamina C îți poate fi de ajutor în scurtarea duratei răcelii chiar și cu două-trei zile, așa că e bine ca imediat ce te confrunți cu simptome să mănânci mai multe alimente cu vitamina C: portocale, kiwi, ardei gras crud și roșii proaspete.

6. Faci prea multă mișcare

Este în regulă să fii activ în perioada răcelii, mai ales dacă ai simptome deasupra nivelului gâtului, deci dacă te confrunți doar cu nas înfundat, secreții nazale și strănut; dar chiar și așa, dacă obișnuiești, de exemplu, să alergi în fiecare zi câțiva kilometri, e bine ca atunci când ești răcit să înlocuiești alergarea cu plimbarea.

În plus, dacă ai simptome și sub nivelul gâtului, cum ar fi congestie toracică, tuse, diaree, febră, dureri musculare sau oboseală accentuată, oferă organismului condițiile necesare pentru a se recupera. Odihna este ceea ce oferă sistemului imunitar timpul necesar pentru a reveni la normal, așa că e indicat să lași deoparte pentru câteva zile rutina de sport. Gândește-te că nu ești în pericol de a-ți ieși din formă dacă nu te antrenezi trei zile și că, cu cât stai mai liniștit când ești răcit, cu atât te pui pe picioare mai repede și te întorci la activitățile tale obișnuite.

 

 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
Mayo Clinic - Cold remedies: What works, what doesn't, what can't hurt
https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/common-cold/in-depth/cold-remedies/art-20046403

Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0