Teama de intuneric, la copii si la adulti | Ce este de facut si cand apelezi la un specialist

Frica de intuneric este o fobie intalnita atat la copii, cat si la adulti. In cazul micutilor, fie ca vorbim de "Bau-bau", fie ca vorbim de un "monstrulet" care se ascunde sub pat si care ii sperie pe copii, este important ca parintii sa isi ajute micutii sa isi invinga temerile, iar cand este cazul, sa apeleze la ajutorul unui psiholog ori psihoterapeut.

Multor copii le este teama de intuneric. De exemplu, cei care au pana in 2-3 ani sau prescolarii tind sa se teama de lucruri care nu le sunt familiare, pe care nu le inteleg si pe care nu le pot controla. Imaginatia lor activa, faptul ca nu pot distinge intre realitate si fantezie sunt doar cativa factori ce ii fac pe cei mici sa creada in monstri care se ascund sub pat sau in dulapul cu haine, gata sa iasa odata ce a fost stinsa lumina din camera.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Daca nu este abordata aceasta problema, teama unui copil de intuneric poate sa continue si ii poate afecta rutina si obiceiurile pe care le are, de regula, inainte de culcare.

Ce poti face, in calitate de parinte, pentru a-ti ajuta fiul sau fiica sa isi invinga teama de intuneric:

  • Este important sa abordezi frica de intuneric a celui mic afisand intelegere fata de el. Nu il ridiculiza si nu trece cu vederea sentimentele copilului. Primul pas, cand ai pornit la drum pentru a-ti ajuta copilul sa depaseasca frica irationala de intuneric este sa accepti ca emotiile si trairile lui sunt reale si sa raspunzi la ele intr-un mod bine intentionat.
  • Intreaba-l pe micut despre fricile sale si despre ce anume il face sa se teama noaptea.
  • Arata-i copilului ca ii intelegi fricile, dar ca nu le ai si tu.
  • Fa-l pe cel mic sa inteleaga ca este in siguranta si explica-i ca nu exista monstri.
  • Nu incerca sa il asiguri ca nu exista monstri, uitandu-te in dulap sau sub pat, pentru ca aceste gesturi ii vor sugera copilului ca si tu crezi ca acei "monstri" ar putea fi acolo.
  • Daca cel mic se teme de intuneric din cauza posibilitatii ca vor intra persoane straine in casa, arata-i masurile de securitate din jurul locuintei, cum ar fi lacatele sau incuietorile.
  • Intreaba-l pe micut ce sugestii are, ce idei are si care l-ar putea face sa se simta mai in siguranta. Ofera-i chiar tu cateva sugestii: poate se va simti mai bine daca va tine in pat, cand doarme, o jucarie preferata ori o anumita paturica.


Uneori, teama celui mic de intuneric este atat de pronuntata, incat ii afecteaza viata de zi cu zi si ii afecteaza si joaca. Cere ajutorul unui specialist daca consideri ca micutul tau este impovarat de anumite frici sau fobii. Cu ajutorul specialistului, copilul va invata cum sa controleze anxietatea, prin anumite strategii.

Nictofobia se poate manifesta si la varsta adulta

Nictofobia poate fi asociata cu unele tulburari ale somnului, cum ar fi insomnia. De pilda, un mic studiu* realizat pe studentii (de la o facultate straina) care sufereau de insomnie a scos la iveala ca aproape jumatate dintre tineri aveau frica de intuneric. Cercetatorii au masurat raspunsul studentilor la zgomote, atat in intuneric, cat si cand in camera era lumina.

Cei care aveau cele mai mari probleme legate de somn erau cei care se speriau cel mai usor de zgomote, in intuneric. Mai mult, studentii care puteau sa doarma bine erau, de fapt, cei care s-au obisnuit, in timp, cu zgomotele. Cercetarea a aratat ca studentii cu insomnie au devenit din ce in ce mai anxiosi.

Diagnosticarea nictofobiei

Fa o programare, pentru a merge la un specialist (psiholog ori psihoterapeut) daca:

  • ai dificultati in timpul somnului - adormi greu
  • te simti foarte anxios sau tulburat in intuneric
  • ai un alt motiv sa crezi ca este posibil sa suferi de nictofobie.


Fa o programare la un specialist daca micutul tau are simptomele de mai sus. Diagnosticarea implica o intalnire cu un specialist si raspunsurile la anumite intrebari despre simptomele pe care le ai tu sau pe care le are copilul tau.

Unele fobii nu au nevoie de tratament, insa nictofobia poate sa creeze anumite probleme: de pilda, iti este foarte dificil sa adormi. Acest lucru poate afecta starea generala de sanatate si poate duce la tulburari, cum este insomnia.

In general, este bine sa apelezi la un specialist sau sa ii ceri sa iti recomande un tratament daca:

  • fricile de acest gen te fac extrem de anxios sau te fac sa te panichezi
  • simti ca frica ta de intuneric este excesiva, ca nu este fondata
  • eviti anumite situatii din cauza acestei frici
  • ai observat ca ai aceste trairi de mai mult de 6 luni.


 

Sursa foto: Shutterstock

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Bibliografie:

* Studiul "Are Poor Sleepers Afraid of the Dark? A Preliminary Investigation", publicat in 2014, in Journal of Experimental Psychopathology, autori: Colleen E Carney, Taryn G Moss Atlin, Molly E Atwood, Brian Crowe.

 

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0