Strategii eficiente pentru combaterea fobiei sociale

Fobia sociala, cunoscuta si sub denumirea de anxietate sociala, este o forma de anxietate care se manifesta prin teama individului de a fi judecat sau evaluat negativ de catre oamenii cu care interactioneaza. Aceasta fobie il face pe pacient sa se simta inferior, rusinat, umilit, depresiv si inadaptat.

Fobia sociala il face pe pacient sa se simta coplesit sau chiar ingrozit de situatiile sociale, determinandu-l sa se izoleze si sa evite asemenea circumstante, care ii atenueaza simptomele.

Primul pas important pe care trebuie sa il faca pacientul care sufera de fobie sociala este acela de a isi recunoaste si accepta boala. E indicat ca cei care sufera de anxietate sa apeleze la ajutor de specialitate – un psihoterapeut poate invata pacientul sa depaseasca situatiile neplacute cu usurinta astfel incat sa isi vindece, treptat, fobia.

Exista si o serie de trucuri ce ii pot fi de folos celui care sufera de fobie sociala:

Nu intarzia niciodata – agitatia si nelinistea specifice intarzierii vor declansa gandurile negre si simptomele neplacute, facand situatia si mai greu de suportat. Fa-ti intotdeauna programul astfel incat sa te asiguri ca nu intarzii niciodata.

Atunci cand nu ajungi totusi la timp, nu te grabi – alergatul pe strada si urcatul scarilor doua cate doua iti accelereaza pulsul si respiratia, declansand o serie de simptome nedorite. Mergi linistit, calmeaza-te si gandeste pozitiv.

 

 

Alege-ti din timp hainele pe care le vei purta – daca te imbraci bine, te vei simti mai increzator. Insa inainte de un eveniment social nelinistea nu iti va permite sa te concentrezi. Asadar, alege-ti hainele pe care le vei purta inainte de o sedinta importanta sau de o petrecere, cu o zi inainte. Astfel, vei putea sa iti mentii calmul inainte de evenimentul cu pricina.

Gandeste intotdeauna lucrurile in avans – fobia ta nu iti permite sa gandesti limpede in situatiile tensionate. Asadar, planuieste in avans lucrurile si, acolo unde simti ca poate aparea o problema, fa-ti un plan de rezerva. Astfel, nu vei fi luat prin surprindere si fobia ta nu va fi alimentata.

Pregateste-ti notite – daca ai o sedinta importanta si te temi ca vei fi intimidata de persoanele din sala, pregateste-ti in avans notite cu lucrurile pe care vrei sa le punctezi. Astfel, te asiguri ca nu te ve pierde cu firea si ca vei avea prilejul de a iti spune opinia.

Distrage-ti atentia pe drum – cele mai dificile momente pentru cei care sufera de fobie sociala sunt cele de dinaintea interactiunii sociale – pe drumul catre o petrecere, o sedinta sau un interviu de angajare. Fa-ti de lucru citind o revista, o carte sau jucand un joc pe telefon.

Ia-ti ajutoare – daca ai un interviu important si te simti coplesit de emotii, roaga un prieten apropiat sa te insoteasca. Astfel, vei reusi sa depasesti mai usor momentele grele. Daca, pe de alta parte, esti invitat la o petrecere, ia-ti un partener si lucrurile vor fi mai usor de suportat in doi.

 

 

Sursa foto: Shutterstock

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0