Cum sa scapi de insomnie: reguli pentru un somn odihnitor, fara sa iei medicamente

Insomnia este una dintre cele mai grave si neplacute afectiuni, cu efecte nocive asupra intregului organism. Poate fi, insa, tratata si cu remedii naturale sau cu mici schimbari ce tin de stilul de viata.

Insomnia iti poate afecta nu doar sanatatea (prin scaderea imunitatii si slabirea functiilor organismului ca urmare a privarii de somn). Ea te afecteaza si pe plan psihologic - daca observi ca esti mereu prost dispusa, stresata, te sperii usori si te temi de orice. Nu suporti zgomotele puternice, te enervezi din lucruri marunte si nu mai poti lucra la fel de bine ca inainte. Daca fiecare noapte e dificila si dimineata te trezesti obosita dupa prea putine ore de somn, trebuie sa stii ca poti introduce in viata ta cateva modificari care pot remedia insomnia.

Daca problema ta nu are la baza o afectiune grava, iti recomandam sa incerci sfaturile noastre inainte de a recurge la medicamente. Daca insomnia dureaza, insa, mai mult de o luna de zile, discuta neaparat cu un medic.

Ritualul de seara este esential

Cand vine vorba despre copii, toata lumea ne recomanda ca seara sa le citim inainte de culcare, ca sa adoarma mai usor. Ce nu stim este ca un astfel de ritual ne poate ajuta si pe noi, adultii.

Nu conteaza ce activitati alegi inainte de a te baga in pat, conteaza ca in fiecare seara sa te relaxezi, sa incetinesti ritmul, sa iti pregatesti organismul sa intre in starea de repaus. Poti face o baie cu spuma si uleiuri aromatice, poti citi sau asculta muzica relaxanta, le poti citi povesti copiilor sau poti urma una dintre pasiunile tale: pictura, lucrul manual, etc.

Ceaiurile calmante te pot ajuta

Poti include in ritualul de seara si o infuzie din plante, pe care sa o bei cu o ora inainte de culcare. Cele mai eficiente sunt lavanda, musetelul si ceaiul de tei. Prepara infuzia dintr-o lingurita de frunze uscate si apa fierbinte. Bea ceaiul in liniste, fara sa alergi prin casa ocupandu-te de treburi restante. Asaza-te pe canapea sau pe un fotoliu confortabil, bucura-te de aroma ceaiului si savureaza-l.

 

 

Doar ganduri placute inainte de culcare

Pe langa odihnirea corpului, e important sa iti odihnesti si mintea, ca sa poti induce corect starea de somn. Nu te gandi inainte de culcare la probleme, la certuri sau discutii neplacute, care te pot agita sau intrista. Incearca sa te gandesti la momente frumoase, glumeste cu partenerul de viata sau cu copiii, citeste revista ta preferata sau urmareste un film.

Aceeasi ora de culcare si de trezire

Organismul nostru are abilitatea de a lucra ca un ceas. Probabil ai observat ca, atunci cand te odihnesti suficient, te trezesti aproximativ la aceeati ora in fiecare zi, chiar si fara alarma. Sau ca daca ai aproximativ aceleasi ore de masa zilnic, ti se face foame mereu in acel interval. Si asta fiindca ne obisnuim cu o rutina, care include inclusiv ora de culcare si cea de trezire.

Indiferent de modificarile din programul tau si al familiei tale, incearca sa adormi si sa te trezesti zilnic la aceeasi ora. Discuta cu partenerul si copiii, confruntati programele tuturor si alegeti un interval care sa va ofere suficienta odihna, dar si timp petrecut impreuna.

Fara telefon sau televizor cu 20 de minute inainte de culcare

Studiile au dovedit ca lumina aparatelor electronice poate intarzia inducerea starii de somn. Biologic, suntem obisnuiti sa dormim atunci cand este intuneric si liniste. Asa ca inainte de culcare trebuie sa reduci lumina din camera, sa opresti televizorul, sa nu mai folosesti telefonul mobil si sa alegi activitati relaxante.

Ginsengul te poate ajuta

Cere sfatul medicului tau si alegeti impreuna un supliment alimentar ce contine si ginseng, pentru ca acesta te va ajuta sa dormi mai bine. Radacina de ginseng a fost folosita in tarile orientale, in medicina traditionala, ca sedativ. Oamenii de stiinta au raportat ca administrarea extractului de ginseng rosu a sporit somnul REM (definit prin miscarea rapida a ochilor) si somnul NREM (non REM), in studiile efectuate pe animale.

Cercetatorii din Republica Coreea si-au propus sa investigheze cum poate extractul de ginseng rosu sa afecteze tiparele de somn ale oamenilor. In cadrul studiului coreean, voluntarilor li s-a administrat pe cale orala 1500 mg extract de ginseng rosu, de trei ori pe zi, pe o perioada de 7 zile. Rezultatele au fost urmatoarele: s-a constatat ca timpul total in care voluntarii au fost treji a fost semnificativ redus si ca eficacitatea somnului a inregistrat o crestere dupa ce li s-a administrat ginsengul rosu. Din aceste rezultate, cercetatorii au spus ca extractul de ginseng rosu ar putea imbunatati calitatea somnului.

Alte actiuni benefice ale ginsengului (Panax ginseng): imbunatateste vitalitatea mentala si fizica, alina insomnia, extenuarea fizica si tensiunea nervoasa, este tonic, este o planta adaptogena (ajuta organismul sa se adapteze stresului), stimuleaza sistemul imunitar. Totodata, ginsengul stimuleaza capacitatea de invatare, iar suplimentele cu aceasta planta pot fi luate in perioadele stresante, in perioadele de recuperare, in caz de oboseala.

 

 

Bibliografie: Studiul "Effects of red ginseng extract on sleeping behaviors in human volunteers", publicat in Journal of Ethnopharmacology, in 2013, autori Hyun Jeong Han, Hye Yun Kim, Jae Joon Choi, Sun-Young Ahn, Seong-Hyun Lee, Ki-Wan Oh, Seok-Yong Kim.

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0