Nu poti sa adormi? Cel mai simplu truc pe care sa il faci inainte de culcare

Un nou studiu scoate la iveala cateva vesti bune pentru cei care nu pot sa adoarma repede. Se pare ca listele sunt raspunsul la unele dintre problemele noastre, mai ales cand este vorba de trucuri care ne-ar ajuta sa adormim mai repede noaptea.

Iti place sa faci liste ori sa petreci cateva minute, in fiecare dimineata, scriind in agenda sarcinile pe care trebuie sa le duci la bun sfarsit in acea zi, punct cu punct? Daca ti se intampla sa adormi greu, seara cand te pui in pat, aceasta activitate ti-ar putea fi de ajutor, spun specialistii.

Vestile sunt bune in acest sens, iar cercetatorii spun ca vei putea sa adormi mult mai repede si sa te bucuri de un somn odihnitor daca incepi sa iti scrii lista cu sarcinile de facut chiar inainte de culcare, in loc sa lasi aceasta activitate pentru dimineata (chiar daca este primul lucru pe care il faci la inceputul zilei).

Recent, cercetatorii de la Universitatea Baylor, din Wako, Texas, si-au propus sa investigheze daca scrierea tuturor sarcinilor pe care le avem de indeplinit in acea zi sau in urmatoarele cateva zile ne-ar putea ajuta sa obtinem o stare de liniste mult mai benefica si daca ne-ar putea ajuta sa adormim cu mai multa usurinta.

"Traim intr-o cultura care ne solicita foarte mult, in care listele cu activitati par sa devina din ce in ce mai lungi. Mai mult, aceste liste ne fac sa ne ingrijoram inainte de culcare in legatura cu task-urile pe care nu le-am terminat inca. Majoritatea oamenilor fac doar o trecere in revista a listelor de activitati, in minte, asa ca ne-am propus sa exploram daca actul de a le scrie pe hartie ar putea contracara dificultatile care apar cand acesti oameni incearca sa puna capul pe perna", a explicat Michael K. Scullin, cercetator citat de medicalnewstoday.com.

Listele de activitati te-ar putea ajuta sa alungi grijile

Echipa de cercetatori a recrutat 57 de studenti de la universitate, cu varste cuprinse intre 18 si 30 de ani, care au participat la acest studiu. Voluntarii au fost impartiti apoi in doua grupuri: cei care au alocat 5 minute, inainte de culcare, pentru a scrie listele cu activitati pe care le au de indeplinit a doua zi (sau in urmatoarele cateva zile), si cei care au folosit acest timp pentru a lista activitatile deja terminate / duse la bun sfarsit.

Aceasta comparatie, dupa cum explica cercetatorii americani, s-a nascut din faptul ca exista doua perspective diferite in ceea ce priveste care abordare are mai multe sanse sa ajute oamenii sa isi reduca nivelul de stres inainte de ora la care merg la culcare.

"Exista doua tipuri de gandire in legatura cu aces aspect: o teorie spune ca daca scriem despre viitor, acest lucru ar duce la sporirea motivelor de ingrijorare vizavi de taskurile lasate neterminate si ar amana momentul in care adormim, iar alta teorie spune ca terapia prin scris - faptul ca scriem despre activitatile pe care le-am terminat - nu ar trebui sa declanseze motive de ingrijorare. Ipoteza alternativa este ca scrierea unei liste de activitati va ajuta oamenii sa scape de aceste ganduri si sa reduca gradul de ingrijorare", mai spune Michael K. Scullin.

Etapele in care s-a desfasurat studiul

Oamenii de stiinta au monitorizat activitatea cerebrala a pacientilor, la ora la care au mers la culcare. Participantii au fost rugati sa se culce la ora 22.30 si au fost lasati intr-un mediu controlat in care nu au avut voie cu niciun fel de dispozitive, tehnologie, teme etc. Luminile au fost stinse in incapere dupa ce participantii s-au asezat in pat.

Experimentul a confirmat ipoteza oamenilor de stiinta: faptul ca participantii si-au scris o lista de activitati, in care au enumerat taskurile nesolutionate, i-a ajutat pe participantii care s-au implicat in acest exercitiu sa adoarma mult mai rapid.

Acest lucru nu a fost valabil si pentru participantii din celalalt grup, care au enumerat taskurile pe care le-au terminat in ziua respectiva sau le-au dus la bun sfarsit in zilele anterioare.

Studiul a fost realizat pe un numar mic de participanti, asa ca nu se pot trage concluzii generale. Oamenii de stiinta spun ca rezultatele obtinute in cadrul experimentului lor ar trebui reproduse in cadrul unui studiu mai mare.

 

 

Sursa foto: Shutterstock

Bibliografie:

Studiul "The effects of bedtime writing on difficulty falling asleep: A polysomnographic study comparing to-do lists and completed activity lists.", publicat in 2018, in Journal of Experimental Psychology: General, autori: Scullin, M. K., Krueger, M. L., Ballard, H. K., Pruett, N., & Bliwise, D. L.

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0