Hotărârile de Anul Nou: cum le respecți mai ușor?

De multe ori, pe final de an, ne promitem că de anul viitor vom schimba anumite lucruri în comportament sau în fapte, dar după câteva zile renunțăm. Cum se pot respecta mai ușor hotărârile luate de Anul Nou?

De Revelion, mulți oameni iau hotărâri pentru anul care vine: să slăbească un număr de kilograme, să facă mai multă mișcare, să se lase de fumat și multe altele. Însă, în multe cazuri, hotărârile se dovedesc dificil de păstrat, astfel încât, după câteva zile sau săptămâni, oamenii se întorc la vechile obiceiuri.

Ai grijă cum îți formulezi hotărârile de Anul Nou

Acum, un nou studiu¹ arată că există o posibilă modalitate de a reuși în ceea ce îți propui de Anul Nou și anume: să reformulezi deciziile. Se pare că modul în care îți formulezi dorințele pentru anul viitor are mare importanță pentru rezultatul final. 

Dacă în loc de „Voi renunța la...” îți spui „Voi începe să renunț la...”, vei avea șanse mai mari să îți atingi obiectivele, afirmă oamenii de știință. Aceasta este una dintre concluziile celui mai mare studiu din lume despre rezoluțiile de Anul Nou, publicat în jurnalul științific PLOS ONE.

Studiul se bazează pe hotărârile pe care le-au luat 1.066 de persoane la sfârșitul anului 2017 și a fost realizat în urma unei colaborări dintre Universitatea din Stockholm și Universitatea Linköping. Participanții la studiu și-au formulat propriile rezoluții și apoi au fost împărțiți în trei grupuri diferite. Cele trei grupuri au primit sprijin în mai multe grade pe tot parcursul anului și anume: un grup a primit sprijin extins, un alt grup a primit puțin sprijin, iar un alt grup, deloc. Participanții au fost urmăriți în fiecare lună pe tot parcursul anului următor.

Autorii studiului au constatat că sprijinul acordat participanților nu a făcut prea mare diferență când a fost vorba de cât de bine și-au păstrat aceștia hotărârile pe tot parcursul anului. Participanții care au formulat un „obiectiv de abordare” au fost cei care au avut cea mai mare rată de succes. Un obiectiv de abordare este în acest caz o hotărâre în care încerci să adopți un nou obicei sau să introduci ceva nou în viața ta. Hotărârile privind evitarea sau renunțarea la ceva, numite „obiective de evitare”, s-au dovedit a fi mai puțin reușite.

Cercetătorii au concluzionat că, în multe cazuri, reformularea hotărârii ar putea funcționa. De exemplu, dacă scopul tău este să nu mai mănânci dulciuri pentru a pierde în greutate, cel mai probabil vei avea mai mult succes dacă îți spui „voi mânca fructe de mai multe ori pe zi”. Astfel, înlocuiești dulciurile cu ceva mai sănătos, ceea ce ar putea însemna că vei reuși să pierzi în greutate. Este mai dificil să ștergi, pur și simplu, un comportament, dar e mai simplu să îl înlocuiești cu un altul.

Ce mai poți încerca pentru a-ți respecta mai ușor hotărârile?

Potrivit altor cercetări, realizate la Ohio State University Wexner Medical Center, mai există o serie de sfaturi pe care le poți urma pentru a-ți fi mai ușor să îți menții hotărârile luate de Anul Nou:

Stabilește un obiectiv realist pe o perioadă determinată

Cu alte cuvinte, stabilește-ți un scop specific, de 30 de zile. Cu cât obiectivul este mai specific și mai realist, cu atât este mai probabil să fie atins. Cu cât îți propui să faci mai multe schimbări, cu atât îți va fi mai greu să le faci pe toate și vei sfârși prin a renunța la toate. Dacă îți setezi un singur scop, clar și pe o perioadă precisă, va fi mai ușor. Astfel, îți păcălești creierul să creadă că schimbarea va avea loc pe termen scurt și că nu este ceva cu care trebuie să se obișnuiască pentru totdeauna. Dacă îți spui „n-o să mănânc dulciuri timp de 30 de zile”, creierul va înregistra informația ca fiind o stare temporară și deci nu trebuie să-și facă griji ca va dura la infinit. Iar după ce termini cele 30 de zile, îți poți stabili o nouă perioadă.

Descompune obiectivele mari în obiective mici 

Dacă ai un obiectiv mai complex, cum ar fi pierderea unui număr mai mare de kilograme, poate fi de ajutor să încerci să abordezi câte o schimbare timp de 30 de zile. Multe hotărâri eșuează deoarece oamenii încearcă să facă prea mult, prea repede. În loc să te apuci să ții regim drastic și să faci sport zilnic, poți să începi prin a renunța la dulciuri și la prăjeli și prin a face zilnic câte o plimbare de 30 de minute. În luna următoare, mai poți adăuga încă ceva, cum ar fi să consumi mai multe legume crude. Astfel, nu te vei simți copleșit de prea multe schimbări făcute în același timp.

Scrie de mână obiectivul

Scrisul de mână ajută la fixarea informațiilor în minte, așa că poate fi de ajutor și în consolidarea hotărârilor de Anul Nou. Scrie, așadar, care îți este obiectivul și pune foaia într-un loc în care să o vezi în fiecare zi. De asemenea, poate fi util să păstrezi un jurnal al parcursului tău spre atingerea obiectivului și să-ți lași, de asemenea, mesaje încurajatoare.

Spune cuiva despre hotărârea ta

Sunt persoane care pot să-și țină mai ușor promisiunile față de ele însele dacă împărtășesc hotărârea pe care au luat-o cu cineva apropiat. De exemplu, îi poți spune unui membru al familiei sau unui prieten că vrei să slăbești și să îl rogi să te susțină în efortul tău cum crede de cuviință (prin sms-uri încurajatoare, prin reamintirea motivelor pentru care vrei să slăbești etc.)

Lucrează la obiectivul tău în fiecare zi și nu te descuraja

Ai răbdare cu tine și nu te aștepta să ai rezultate pe loc. Nu te îngrijora și nu te învinovăți dacă nu reușești să faci zilnic chiar tot ceea ce ți-ai propus pentru atingerea obiectivului tău. Este normal să mai faci câte un pas înapoi sau să mai bați pasul pe loc, cum se spune. Cercetătorii afirmă că poate dura 30 până la 60 de zile pentru a crea un nou obicei pe care să-l poți păstra sau pentru a scăpa de unul vechi și nociv, așa că acordă-ți timp pentru a reuși.

 

 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
PLOS ONE - A large-scale experiment on New Year’s resolutions: Approach-oriented goals are more successful than avoidance-oriented goals
https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0234097
1. Studiul „A large-scale experiment on New Year’s resolutions: Approach-oriented goals are more successful than avoidance-oriented goals”, apărut în PLOS ONE, published: December 9, 2020https://doi.org/10.1371/journal.pone.0234097, autori: Martin Oscarsson, Per Carlbring et al.

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0