Cum să te trezești mai ușor dimineața

Dacă ți-e greu să te trezești dimineața, începe prin a descoperi cauzele acestei probleme și ce ai putea să faci în legătură cu ele.

Dificultatea de a te ridica dimineața din pat nu înseamnă neapărat că îți place foarte mult să dormi sau că urăști diminețile. Stilul de viață poate face trezirea mai dificilă decât ar fi normal, la fel și anumite boli sau medicamente, precum:

  • parasomniile, cum ar fi somnambulismul sau vorbitul în somn
  • apneea de somn, care provoacă perioade de oprire a repirației în timpul somnului
  • deficitul de somn, care ceea ce ar putea însemna fie că nu obții un somn de bună calitate, fie că ești privat de somn, adică nu dormi suficient
  • stresul și anxietatea, care pot interfera cu abilitatea de a adormi sau de a dormi normal
  • depresia, care a fost asociată cu somnolența excesivă în timpul zilei și cu tulburări de somn nocturne (insomnia)
  • tulburările ritmului circadian, care te pot împiedica să dezvolți o rutină obișnuită de somn (de exemplu, dacă lucrezi schimburi și nu ai un program regulat de culcare și trezire)
  • anumite medicamente, printre care beta-blocantele, anumiți relaxanți musculari și antidepresivele (inhibitori de recaptare a serotoninei)
  • durerea cronică.

Există o serie de lucruri pe care le poți face pentru a te trezi mai ușor:

Respectă un program de somn

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Să te culci și să te trezești în fiecare zi la aceleași ore este o necesitate dacă vrei să ai un somn bun și să te poți trezi devreme cu ușurință. Se recomandă șapte până la nouă ore pe noapte, dar numai tu îți poți da seama de cât somn cuprins în aceste intervale ai nevoie pentru a te simți revigorat dimineața. Respectă acest program de somn în fiecare zi, inclusiv în zilele libere, și vei observa cum corpul va începe să se trezească în mod natural la ora respectivă, fără alarme.

Îmbunătățește-ți rutina de somn

Este posibil ca tu însuți să îți sabotezi eforturile de a te trezi devreme fără să îți dai seama. De exemplu, consumul de cofeină în ultima parte a zilei și utilizarea dispozitivelor care emit lumină albastră înainte de culcare te pot împiedica să adormi. Încearcă să faci ceva relaxant înainte de culcare, cum ar fi să citești câteva pagini dintr-o carte sau să te scufunzi într-o baie caldă. Evitați să stai cu ochii în laptop sau telefon, nu bea cofeină cu șase ore înainte de culcare, nu bea alcool înainte de culcare (poți bea un pahar cu vin la cină, cu cel puțin 3 ore înainte de a merge la somn).

Uită de butonul „snooze”

Apăsarea butonului de snooze, care îți mai obține „doar câteva minute de somn în plus” - deci, practic, îți fragmentează somnul -, nu este un obicei sănătos. Conform cercetărilor, fragmentarea somnului crește nivelul de somnolență în timpul zilei, scade performanțele intelectuale și te face să te simți obosit.

Mănâncă mai bine

Adoptarea unei alimentații sănătoase îți crește energia și te ajută să dormi mai bine. La polul opus, alimentele care sunt considerate, în general, nesănătoase, te pot face să te simți letargic dimineața și să-și strice somnul nocturn. Consumă mai multe alimente care cresc energia, cum ar fi fructele și legumele, cerealele integrale și ingrediente bogate în acizi grași omega-3 (macrou, hering, somon, sardine, semințe de in, nuci, semințe de chia, soia).

Stabilește-ți un program de exerciții fizice

S-a dovedit că exercițiile fizice îmbunătățesc somnul și atenuează afecțiunile care pot provoca insomnie și somnolență excesivă, precum anxietatea și depresia. De asemenea, cresc nivelul de energie prin reducerea oboselii, inclusiv la persoanele cu afecțiuni asociate cu oboseala cronică.

Bucură-te de lumina zilei

Lumina zilei te ajută să îți reglezi ritmurile circadiene și să îți îmbunătățești somnul. Soarele de dimineață te ajută să te binedispui și să te energizezi pentru restul zilei. Deschide jaluzelele imediat ce te ridici din pat și bea-ți cafeaua sau ceaiul de dimineață așezat în balcon sau la măsuța din curte.

Tratează-ți problemele de somn

Dacă o boală este cea care cauzează somnolența excesivă ziua sau somnolența dimineața, este posibil să ai nevoie de o combinație de remedii la domiciliu și tratament medical. Dacă ești diagnosticat cu o tulburare de somn, cum ar fi insomnia cronică sau sindromul picioarelor neliniștite, tratamentul te poate ajuta să dormi și să te trezești mai bine. Terapia poate include medicamente pentru care ai nevoie de o prescripție medicală, melatonină, terapie comportamentală sau o intervenție chirugicală care să te scape de apneea obstructivă de somn.

 

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

 

 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
Healthline - How to Train Yourself to Wake Up on Time in the Morning
https://www.healthline.com/health/cant-wake-up#solutions
Healp Guide - How to Sleep Better
https://www.helpguide.org/articles/sleep/getting-better-sleep.htm

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0