Cum să îți încălzești corpul în zilele cu temperaturi scăzute

Oricât de gros te-ai îmbrăca, tot simți uneori că nu te poți opri din tremurat? Iată câteva trucuri care te vor ajuta să îți încălzești corpul în zilele în care termometrul arată temperaturi foarte scăzute.

Îmbracă-te în straturi

Oricât de gros ar fi puloverul pe care l-ai îmbrăcat, dacă nu îți iei un maiou sau un tricou pe sub el, tot îți va fi frig. Obișnuiește-te, așadar, să porți mai multe straturi de haine. 
Ideal ar fi ca primul strat să fie întotdeauna dintr-un material care nu afectează sănătatea pielii, precum bumbacul (poate fi un maiou ori un tricou), iar ultimul strat să fie impermeabil - de exemplu, o jachetă prin care nu pătrunde apa, care să nu permită umidității să intre în restul hainelor și să accentueze astfel senzația de frig.

Hainele pe care le porți ar trebui să fie lejere, nu mulate. Atunci când porți o geacă puțin mai largă, se creează o pernă de aer care îți protejează corpul de frigul de afară. Dacă alegi jachetele mulate și pantalonii skinny, ți se va face frig mai repede. Dacă porți pantaloni strâmți, e bine ca aceștia să fie vătuiți, pentru a-ți ține de cald.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Ține umezeala departe

Atunci când pielea ți se udă, temperatura corpului scade cu mult mai repede decât în mod normal. Așadar, fă tot posibilul pentru a-ți menține hainele și pielea cât mai uscate. Și în acest caz, să ai mai multe straturi de haine este mai util, deoarece le poți îndepărta pe cele umede. Dacă plouă sau ninge, nu ieși din casă fără umbrelă sau pelerină de ploaie și încălțări impermeabile, precum și mănuși rezistente la apă.

Acoperă-ți gâtul și pieptul cu un fular

Mai ales dacă haina ta de iarnă nu îți acoperă bine zona gâtului, e recomandat să porți o eșarfă groasă sau un fular dintr-o lână moale, pe care să îl prinzi cu un nod supradimensionat în zona gâtului, astfel încât vântului să îi fie imposibil să pătrundă în interiorul hainelor.

Bea ceva cald

O cafea, o ciocolată caldă sau, de ce nu, un ceai verde Matcha nu numai că îți oferă o senzație de încălzire pe interior atunci când le bei, însă totodată îți vor încălzi și mâinile - mai ales femeile au foarte des mâini reci în timpul iernii. Tot în acest context, e bine să mănânci o masă caldă la prânz, dar și seara, pentru a te încălzi - o supă sau o tocăniță cu multe legume, o plăcintă caldă etc.

Mănâncă preparate mai grase

Se știe că atunci când temperaturile sunt foarte scăzute, e bine să mâncăm puțin mai gras. Acest lucru nu înseamnă că trebuie să consumăm o cantitate mare de grăsimi animale sau grăsimi trans! Dacă urmează să petreci mult timp în frig, mănâncă un preparat mai gras, care e mai greu de digerat, deoarece corpul se va încălzi atunci când are loc digestia, dar alege ingrediente sănătoase. 

De exemplu, îți poți prepara un sandviș din două felii de pâine integrală în care pui file de hering și felii de avocado, stropite cu zeamă de lămâie. Sau, poți mânca un sandviș cu mozzarella, dovlecel ori vânătă la grătar și sos pesto.

Folosește-ți respirația pentru a te încălzi

Poți testa câteva tehnici de respirație care folosesc mai multe grupe musculare, generând astfel căldură. De pildă, inhalează treptat aerul, apoi, când expiri, încordează-ți mușchii abdominali, dar și pe cei din zona pelvină. Repetă acest exercițiu de respirație preț de câteva minute și vei observa cum corpul începe să ți se încălzească.

Un alt exercițiu de respirație provine din yoga și poartă denumirea de respirația ujjayi. Pentru a folosi această respirație, încordează-ți ceafa atunci când inspiri pe nas, apoi expiră pe gură relaxându-ți ceafa și gâtul. Repetă acest exercițiu până când simți că te încălzești.

Folosește condimente

Ghimbirul, ardeiul iute și piperul cayenne stimulează circulația sangvină, contribuind astfel la încălzirea corpului. Consumă aceste condimente în ceaiuri ori în preparate culinare pe care le poți mânca pe parcursul zilei (presărate peste supe, salate sau tocănițe).

Evită consumul de alcool

Alcoolul poate crea o falsă impresie de încălzire a corpului, de aceea multe persoane preferă să bea, de exemplu, vin fiert, atunci când trebuie să stea mai mult în frig. De fapt, în acest fel, deși pe moment se pot încălzi, ulterior temperatura corpului scade mai repede. Evită, deci, în zilele răcoroase, să consumi alcool dacă vei petrece timp afară, în frig și adu-ți cu tine, mai degrabă, un termos cu ceai fierbinte.

Fă-ți o baie caldă

Dacă ajungi acasă după multe ore petrecute în frig și încă simți că tremuri, o baie caldă îți va crește rapid temperatura corpului. Pentru ca temperatura să se mențină și după ce ieși din baie, asigură-te că te îmbraci bine, pune-ți și un halat pe tine și nu uită de șosete groase și de papucii de casă. În acest fel, vei reuși să menții senzația de căldură pe o perioadă mai lungă de timp. 

Crește-ți rezistența corpului la frig

Corpul se poate adapta la frig dacă îl antrenezi, spun oamenii de știință. Într-un mic studiu¹ din 2014, care a durat 20 de zile, un grup de bărbați sănătoși a petrecut până la trei ore pe zi în câte o cadă cu apă la temperatură mică (14°C) pentru a se observa cum se adaptează corpul la frig.

La începutul studiului, bărbații s-au confruntat cu tremuratul intens, acesta fiind răspunsul inițial al corpului uman la frig. Ritmul cardiac și metabolismul lor au accelerat, generând căldură. În același timp, vasele lor de sânge s-au îngustat și s-au retras de pe suprafața pielii, provocând scăderea temperaturii pielii. Practic, sistemele vasculare ale participanților s-au strâns, trăgând sângele către interior, în efortul de a scăpa de frigul de la exterior.

Până în ultima zi a studiului, situația s-a schimbat. Participanții ajunseseră să tremure mai puțin, metabolismul și ritmul cardiac se acceleraseră, ca răspuns la baia cu apă rece, dar vasele de sânge nu se mai îngustau și temperatura pielii nu mai scădea atât de mult. 
Per total, participanții au raportat mai puțin disconfort în timpul băilor spre finalul studiului. În același timp, spre final, probele lor de sânge conțineau mai puțini markeri de stres indus de frig - deci corpurile lor se obișnuiseră cu frigul.

 

 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
PLOS ONE - Time Course of Physiological and Psychological Responses in Humans during a 20-Day Severe-Cold–Acclimation Programme
 https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0094698
1. Studiul „Time Course of Physiological and Psychological Responses in Humans during a 20-Day Severe-Cold–Acclimation Programme”, apărut în PLOS ONE, April 10, 2014https://doi.org/10.1371/journal.pone.0094698, autori: Marius Brazaitis et al.


Te-ar mai putea interesa și...


 

 

 

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0