Stai in pat cand te doare spatele? De ce e gresit

Durerea lombara, indiferent de cauza sa, afecteaza mobilitatea pacientului. De aceea, de multe ori, in timpul unei crize de dureri lombare, repausul la pat este prima metoda folosita pentru ameliorarea durerii.

Insa specialistii sunt de parere ca statul in pat nu face altceva decat sa agraveze durerile lombare. Pe de alta parte, insa, exercitiile si miscarea fizica sunt cele care pot ameliora durerea de spate. Sportul nu trebuie neglijat, in ciuda mobilitatii reduse, daca ne dorim sa scapam rapid de durerile de spate.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Este adevarat ca durerea acuta poate fi calmata temporar prin odihnirea intr-o postura confortabila, atunci cand statul in picioare sau mersul cauzeaza durere severa. Insa nu ar trebui sa facem excese la capitolul repaus, asta pentru ca, pe termen lung, acest repaus nu face altceva decat sa adanceasca problema.

Din cauza repausului prelungit, musculatura spatelui este slabita, ceea ce inseamna ca muschii isi vor pierde din abilitatea de a sustine coloana vertebrala, lucru care nu este de dorit in cazul durerilor lombare. Totodata, din cauza statului in pat, va aparea rigiditatea la nivelul sistemului osos, precum si a celui muscular.

Un alt dezavantaj pe care il are repausul la pat consta in starea de slabiciune care se instaleaza odata cu lipsa activitatii fizice.

Asadar, in urma repausului la pat se prelungeste episodul dureros si se face mai dificila intoarcerea la activitatile fizice obisnuite.

Cand este recomandat repausul la pat in caz de dureri lombare

Repausul este recomandat in mai putine situatii decat ai crede, atunci cand vine vorba despre dureri lombare. Concret, doar pacientii care sufera de fracturi la nivelul coloanei vertebrale si care necesita interventii chirurgicale ar trebui sa evite miscarea de orice fel si sa se odihneasca inainte de operatie.

 

 

In rest, toti ceilalti pacienti care sufera de dorsalgie joasa au de castigat de pe urma activitatii fizice mai mult decat de pe urma repausului.

Potrivit studiilor facute in domeniu, durerea de spate va disparea mai rapid daca pacientul nu alege varianta repausului la pat pentru ameliorarea durerilor. Pe de alta parte, daca pacientul simte ca trebuie sa stea in pat pentru a putea suporta durerile de spate, repausul nu ar trebui sa fie mai lung de 1-2 zile, intrucat altfel creste riscul de prelungire a crizei de dureri.

Ce exercitii fizice sa faci in timpul unui episod dureros

Peste 80% dintre pacientii care sufera de dureri lombare nu au nevoie de un antrenament fizic anume, personalizat. Pacientul poate practica, asadar, activitatile sportive pe care le practica de obicei. Daca durerile nu permit acest lucru, se recomanda activitatile precum: inotul, yoga, pilatesul ori aerobicul.

In cazurile mai grave, specialistul in medicina recuperatorie va recomanda un set de exercitii benefice, in functie de problema care cauzeaza durerile lombare, precum si de severitatea durerilor.

Kinetoterapia este recomandata pentru persoanele care au dureri de spate, fie ca sunt cauzate de o intindere musculara, fie ca au la baza afectiuni mai serioase, precum hernia de disc.

Ce altceva mai poti face pentru ameliorarea durerilor lombare

O criza dureroasa poate fi combatuta si cu remedii la indemana precum:

Compresele calde sau reci – foloseste pe zona dureroasa un prosop pe care il calci in prealabil, astfel incat sa fie cald, ori o punga de mazare congelata, invelita intr-un prosop. Ideal ar fi sa folosesti compresele reci in primele 2 zile de la debutul durerilor de spate, iar apoi compresele calde. Gheata va calma durerea si va combate inflamatia, in timp ce compresele calde vor relaxa musculatura spatelui, detensionand zona.

Masajul lombar este, de asemenea, eficient in ameliorarea durerilor joase de spate. Poti folosi un unguent antiinflamator pentru sporirea eficacitatii acestui masaj. Masajul poate fi facut de catre o persoana apropiata – sot, sotie, frate, dar si de un specialist. Un tehnician maseur stie cu precizie ce zone sa maseze si ce miscari sa foloseasca, astfel incat durerea sa fie calmata.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

 

Sursa foto: Shutterstock

Bibliografie: “Chronic back pain: does bed rest help?”, publicat pe www.ncbi.nlm.nih.gov, autori: Michael S. Wilkes

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0