Suferi de colon iritabil? Evita aceste alimente

Sindromul de colon iritabil este o afecțiune frecventă caracterizată de simptome gastrointestinale precum diaree, constipație, crampe abdominale sau flatulență. Ce alimente ar trebui evitate când ai colon iritabil și ce alte măsuri poți lua pentru a gestiona afecțiunea?

Sindromul de colon iritabil este o boală des întâlnită care afectează sistemul digestiv și care provoacă simptome precum crampe stomacale, balonare, diaree și constipație. Simptomele apar și dispar în timp, iar un episod poate dura zile, săptămâni sau luni întregi la un moment dat.

De obicei, boala se întinde pe tot parcursul vieții, ceea ce poate genera frustrări pentru persoanele afectate, având în vedere că poate avea un impact mare asupra vieții de zi cu zi. Deși nu se vindecă, boala poate fi gestionată cu medicamente și cu modificări în alimentație.

RECOMANDARILE EXPERTILOR DOC

Cu toate că nu se cunoaște cauza exactă a sindromului de colon iritabil, medicii au descoperit că există o dereglare în modul de interacționare între creier și intestine, la pacienții care suferă de colon iritabil. Pacienții care suferă de sindrom de colon iritabil pot observa că anumite alimente le declanșează sau le agravează simptomele.

Ce alimente ar trebui să evite pacienții cu sindrom de colon iritabil?

Cum spuneam, simptomele colonului iritabil pot fi declanșate sau agravate de consumul anumitor alimente. Așadar, sindromul de colon iritabil poate fi ținut sub control prin alimentație. Iată ce alimente favorizează balonarea, flatulența și diareea:

  • Alimentele bogate în zahăr
  • Fasolea, broccoli-ul, conopida, varza
  • Alimentele care conțin îndulcitori artificiali precum sorbitolul sau xylitolul
  • Produsele lactate
  • Alimentele grase
  • Băuturile carbogazoase
  • Alimentele ultraprocesate
  • Usturoiul, ceapa
  • Pâinea și alte făinoase din cereale rafinate (pâinea albă, pastele albe etc.)
  • Cofeina
  • Alcoolul

Aceste alimente nu trebuie eliminate complet din dietă dacă suferi de colon iritabil, ci evitate măcar în perioadele în care simptomele afectează în mod considerabil calitatea vieții pacientului.

E bine de reținut că alimentele care declanșează simptomele neplăcute sunt diferite de la un pacient la altul, de aceea este foarte important ca fiecare persoană afectată să își monitorizeze starea după fiecare masă, astfel încât să identifice dacă există sau nu anumite intoleranțe alimentare.

Ce și cum să mănânci pentru a combate simptomele neplăcute ale sindromului de colon iritabil?

Ai grijă la cantitățile de fibre

Consumă cantități moderate de fibre solubile precum pâinea integrală, orezul brun, pastele integrale, pulpa fructelor sau fructele deshidratate.

Ai grijă ca alimentele să aibă aceeași temperatură

Nu consuma, la aceeași masă, alimente care au temperaturi diferite – de pildă, înghețată după o supă fierbinte.

Micșorează porțiile și mărește timpul de masă

Mănâncă porții mai mici, chiar dacă asta înseamnă că trebuie să mănânci mai des (de exemplu, cinci mese mai mici pe zi în loc de trei mai mari). Mănâncă fără să te grăbești, mestecă bine și încearcă să fii relaxat în timpul mesei: nu purta discuții în contradictoriu, nu te uita la televizor și nu te ocupa de sarcinile de serviciu.

Nu sări peste mese

Înfometarea contribuie la apariția simptomelor neplăcute de colon iritabil, așa că fă-ți timp să mănânci atunci când îți este foame.

Înlocuiește laptele animal cu cel vegetal

În loc de laptele animal pe care îl bei de obicei, consumă lapte vegetal precum cel de soia, de migdale, de orez etc. dar alege variante fără zahăr.

Înlocuiește untul din rețete cu ulei de măsline

Untul este o grăsime saturată care, consumată în exces, poate contribui inclusiv la afectarea sănătății inimii. Folosește, mai degrabă, în rețetele tale, cantități moderate de ulei de măsline (nu mai mult de două linguri de persoană pe zi, deoarece, în definitiv, este tot o grăsime, deci are multe calorii).

Ce alimente sunt indicate pentru gestionarea simptomelor de colon iritabil?

O dietă pentru sindromul de colon iritabil, dezvoltată în Australia, care are succes în gestionarea simptomelor bolii, este FODMAP.

FODMAP se traduce prin oligo-, di-, monozaharide și polizaharide fermentabile. Oligozaharide înseamnă fructani și galacto-oligozaharide, dizaharide înseamnă lactoză, monozaharide înseamnă fructoză, iar polizaharidele, sorbitol și manitol. Cercetările indică faptul că intestinul subțire nu absoarbe prea bine aceste elemente. 

Alimentele din categoriile FODMAP cresc cantitatea de lichid din intestin și produc mai multe gaze, ceea ce duce la balonare, dureri și diaree. Până acum, studiile au arătat că o dietă cu conținut scăzut de FODMAP îmbunătățește simptomele sindromului de colon iritabil. Un studiu a constatat chiar că 76% dintre participanții cu colon iritabil care urmau dieta au raportat îmbunătățiri.

Astfel, alimentele care ajută în reducerea simptomelor sunt: lapte fără lactoză, lapte de orez, lapte de migdale, lapte de cocos, iaurt fără lactoză, brânzeturi tari precum feta și brie, banane, afine, pepene galben, grepfrut, miere, kiwi, lămâie, lime, portocale, căpșuni, muguri de bambus, muguri de fasole, bok choy, morcovi, arpagic, castraveți, vinete, ghimbir, salată verde, măsline, păstârnac, cartofi, ceapa verde, napi, carne slabă de vită, de porc, de pui, peste, ouă și tofu, diverse nuci (nuci românești, migdale, nuci de macadamia, alune, muguri de pin), precum și ovăz, tărâțe de ovăz, tărâțe de orez, paste fără gluten.

Alte recomandări pentru pacienții cu sindrom de colon iritabil

Limitarea stresului

Anxietatea, grijile și stresul contribuie la instalarea simptomelor de colon iritabil. Fă tot posibilul pentru a te elibera de stres, astfel încât să eviți declanșarea sau acutizarea intestinului iritabil. Metode bune pentru a gestiona stresul sunt, în primul rând, activitatea fizică regulată (măcar 30 de minute de cinci ori pe săptămână), apoi diverse alte lucruri care pot depinde de la o persoană la alta: lectura unei cărți, întâlnirile cu prietenii, practicarea unui hobby etc. Plimbările în aer liber, muzica sau alte hobby-uri pot ajuta pacientul cu sindrom de colon iritabil să se relaxeze, astfel încât simptomele să fie ameliorate.

Tehnici de relaxare

Terapia cognitiv comportamentală, psihoterapia, yoga, tai chi-ul pot oferi câteva tehnici de relaxare care să fie folosite apoi cu regularitate, astfel încât să ajute la ușurarea simptomelor colonului iritabil.

Evitarea medicamentelor care agravează simptomele gastrointestinale

Antibioticele, siropul pentru tuse și unele antidepresive accentuează simptomele sindromului de colon iritabil și e indicat să le eviți dacă suferi de această problemă. Bineînțeles, dacă medicul ți le recomandă, trebuie să urmezi tratamentul, însă nu le lua niciodată după ureche.

 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
Merck Manual - Irritable Bowel Syndrome (IBS)
https://www.merckmanuals.com/professional/gastrointestinal-disorders/irritable-bowel-syndrome-ibs/irritable-bowel-syndrome-ibs
Wiley Online Library - The role of diet in irritable bowel syndrome: implications for dietary advice
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/joim.12966
Studiul „The role of diet in irritable bowel syndrome: implications for dietary advice”, apărut în Journal of Internal Medicine, August 2019, https://doi.org/10.1111/joim.12966, autori: A. Rej et al.


Te-ar mai putea interesa și...


 

 

 

Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0