Este regimul alimentar cu continut scazut de sare intotdeauna sanatos?

Potrivit unui studiu nou, evitarea alimentelor bogate in sare e posibil sa nu fie atat de benefica pentru sanatatea inimii asa cum se credea pana acum.

Participantii la un studiu pe termen lung privind sanatatea inimii, nu au inregistrat, din cate se pare, niciun beneficiu ca urmare a unui regim alimentar cu continut scazut de sare, a spus liderul echipei de cercetare, Lynn Moore. „Persoanele care au urmat un regim alimentar cu continut scazut de sodiu (sare) nu au inregistrat in general, niciun beneficiu in urmatorii 20 sau 30 de ani, mai ales in ceea ce priveste tensiunea arteriala sau riscul de a dezvolta boli cardiace” a declarat Moore, profesor asociat la Scoala de Medicina a Universitatii Boston.

Moore si colegii sai au aratat pe de alta parte, ca persoanele respective s-au bucurat de o sanatate mai buna cand au marit aportul de potasiu, mineral care are multiple beneficii pentru inima. „Aportul mai mare de potasiu a fost asociat cu o tensiune arteriala mai buna si cu un risc mai scazut de boli cardiace” a spus Moore. „Acelasi lucru este valabil si in cazul magneziului.”

Dar inainte sa utilizati solnita, luati in considerare ca principalul sustinator al unui regim alimentar cu continut scazut de sodiu, American Heart Association, a contestat validitatea studiului si a precizat ca va continua sa recomanda limitarea aportului de sare. „Atunci cand apar studii clinice desfasurate in mod corespunzator, care arata o relatie directa si progresiva intre sodiu si tensiunea arteriala, as astepta inainte sa fac orice pe baza celor prezentate in acest articol” a spus purtatorul de cuvant al American Heart Association, Cheryl Anderson. Aceasta este profesor asociat de epidemiologie cardiovasculara la Scoala de Medicina a Universitatii California din San Diego.

American Heart Association recomanda nu mai mult de 2300 de miligrame de sodiu pe zi, aproximativ o lingurita, si o limita ideala care sa nu depaseasca 1500 de miligrame (mg) de sodiu pe zi pentru majoritatea persoanelor adulte.

Moore sustine ca rezultatele sale arata ca aportul mediu de sodiu al americanilor, in jur de 3000 pana la 3500 de miligrame pe zi, ar trebui sa fie sanatos, mai ales daca au un aport suficient de potasiu si magneziu. „Se pare ca nu exista niciun risc real suplimentar in acel interval” a spus Moore. „Cred ca aportul de sodiu al americanilor de rand este in regula, dar aproape toti americanii trebuie sa mareasca aportul de potasiu.”

Printre alimentele bogate in potasiu se numara legumele cu frunze verzi, cartofii, fasolea, dovleceii, somonul, iaurtul, avocado, ciupercile si bananele.

Noul studiu a aparut imediat dupa un alt articol controversat publicat in mai, anul trecut. Acesta sugera ca restrictionarea aportului de sare la mai putin de 3000 de mg pe zi a marit riscul de boli cardiace la fel de mult ca un aport mai mare de 7000 de mg pe zi. American Heart Association a contestat studiul respectiv, aparut in revista the Lancet.

Constatarile lui Moore se bazeaza pe datele care provin de la peste 2600 de barbati si femei care au participat la Framingham Heart Study, un studiu pe termen lung privind sanatatea inimii, desfasurat in randul populatiei din Framingham, Massachusetts. Participantii au avut tensiunea arteriala normala la inceputul studiului. Dar, potrivit cercetatorilor, in urmatorii 16 ani, persoanele care au consumat mai putin de 2500 de miligrame de sodiu pe zi tindeau sa aiba o tensiune arteriala mai mare decat participantii care au consumat mai mult sodiu.

Cercetatorii au descoperit si ca persoanele cu un aport mai mare de potasiu, calciu si magneziu au inregistrat pe termen lung, o tensiune arteriala mai mica. Dar pentru a estima aportul de sodiu si de alte minerale, echipa de cercetare s-a bazat pe informatiile nutritionale detaliate de pe parcursul a sase zile, metoda care este destul de nesigura, a mai precizat Anderson. Monitorizarea nivelului de sodiu se realizeaza prin analize de urina, prelevate pe parcursul mai multor zile, a spus aceasta. Jurnalele de nutritie pot fi inexacte.

 

 

„Este posibil sa nu fi inregistrat aportul de sodiu in mod corespunzator” a adaugat Anderson. Rezultatele pozitive ale studiului privind potasiul au fost sprijinite si de alte studii, a mai spus Anderson. Potasiul ajuta rinichii sa elimine sarea din organism, reducand nivelul de sodiu din sange, a spus Moore.

De asemenea, acest mineral contribuie la reducerea tensiunii exercitate asupra vaselor de sange, marind flexibilitatea acestora, ceea ce poate scadea tensiunea arteriala, potrivit spuselor lui Anderson si Moore.

Persoanele care consuma multa sare, 5000 de mg pe zi, ar trebui sa reduca cantitatea de sare consumata, a spus Moore. De asemenea, „in cazul acelei categorii a populatiei care trebuie sa acorde atentie consumului de sare, un lucru esential este aportul celorlalte minerale, in special, potasiu si probabil, magneziu” a declarat Moore.

 

 

Sursa articol: New York Times

Sursa foto: Shutterstock

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0