Dieta potrivită pentru adulții și copiii cu ADHD

Chiar dacă ADHD este o afecțiune cronică fără leac, mulți specialiști sunt de părere că anumite alimente și diete pot reduce simptomele.

Digestia la oameni ocupă o mare parte din energia corporală, uneori lipsind creierul de resursele necesare pentru a ne concentra. De aceea ne simțim deseori obosiți după o masă mare de sărbători. De aceea, putem presupune și opusul, că anumite alimente i-ar putea ajuta pe indivizii diagnosticați cu ADHD.

Ce este ADHD?

ADHD (acronim după numele din engleză: Attention Deficit Hyperactivity Disorder), cunoscută și sub numele de tulburare hiperkinetica cu deficit de atenție, reprezintă imposibilitatea unui copil sau unui adult de a se concentra asupra unui singur lucru. Diagnosticul este stabilit de obicei înainte de 12 ani, dacă simptomele sunt prezente mai mult de 6 luni consecutive și dacă acestea creează probleme în contexte sociale (școală, viața de familie, joacă).

Cum afectează ADHD copilul

ADHD afectează cel mai adesea copiii între 6 și 12 ani, dar diagnosticul poate fi stabilit chiar și mai devreme. Motivele pentru care apare nu sunt pe deplin cunoscute, dar se presupune că factorii genetici și factorii de mediu sunt cauza principală. Afecțiunea este ușor de recunoscut și se manifestă prin:

  • Deficit de atenție la școală
  • Lipsa răbdării
  • Vorbitul continuu
  • Hiperactivitate, incapacitatea copilului de a sta într-un singur loc
  • Dificultatea de a duce o activitate până la capăt (citit, desenat etc.)

Copilul poate fi hiperactiv natural, fără să fie vorba de ADHD. Medicul pediatru va putea să pună acest diagnostic după ce va evalua în ce măsură aceste activități afectează calitatea vieții copilului.

Cum se manifestă ADHD la adulți

Aproximativ 30-50% dintre persoanele diagnosticate în copilărie cu ADHD vor păstra simptomele și la maturitate.1 Se estimează că între 2% și 5% dintre adulți au ADHD, deci pot fi diagnosticați și la maturitate, bineînțeles luând în calcul copilăria. Se pot corela și alte boli mentale, precum depresia și anxietatea. Fără un diagnostic, mulți dintre acești adulți vor duce vieți dezorganizate și vicioase, și vor folosi alcoolul și drogurile pe post de mecanisme de adaptare.

Ce să mănânci dacă ai ADHD

Anumite alimente pot regla mai bine nivelul de energie și glicemia unei persoane. Astfel, se poate îmbunătăți puterea de concentrare și ajuta pacienții cu ADHD. Alimentele cele mai potrivite pentru copiii și adulții cu ADHD sunt:

  • Carbohidrații complecși - Spre deosebire de carbohidrații simpli (zahăr, glucoză, făină albă etc.), carbohidrații complecși pot preveni creșterile bruște ale glicemiei. Acest lucru se întâmplă pentru că vor menține senzația de sațietate mai mult timp și se vor digera mai încet. Câteva exemple de alimente pline de carbohidrați complecși sunt: fructele, legumele, făina integrală, orezul negru, lintea și fasolea.
  • Proteinele - Acești macronutrienți sunt esențiali pentru sănătatea creierului și a sistemului muscular. Proteinele scad, de asemenea, glicemia, oferind mai multă energie pe termen lung. Alimentele bogate în proteine sunt: carnea albă și roșie, peștele și fructele de mare, ouăle, nucile.
  • Vitaminele și mineralele - Un studiu2 a descoperit o legătură între pacienții diagnosticați cu ADHD și o lipsă de vitamine și minerale esențiale pentru organism. Nu este o certitudine că dacă va crește consumul acestor vitamine vor scădea simptomele de ADHD, dar fiind importante pentru nutriție în general, vor îmbunătăți și sănătatea mentală. Vitaminele esențiale pentru copiii cu ADHD sunt: fierul, zincul, magneziul, vitamina B6 și vitamina D.
  • Acizii grași Omega 3 - Sunt acele lipide esențiale pentru organism, dar pe care acesta nu le poate produce singur. Multe studii le-au demonstrat abilitățile de reducere a inflamației și îmbunătățirii performanței inimii și creierului. Acizii grași Omega 3 se regăsesc în peștele gras (somon, cod, ton), în nuci și semințe, dar și în spanac. Pentru o dozare corectă, însă, se recomandă suplimentarea la copii cu capsule de ulei de pește.

Alimente interzise în ADHD

Unele alimente pot înrăutăți simptomele de ADHD atât la adulți, dar mai ales la copii. De aceea, trebuie redus pe cât posibil consumul de:

  • Carbohidrați simpli - precum pâinea albă, orezul alb, cartofii. Aceștia oferă doar sațietate de moment și nu oferă aportul necesar de nutrienți și fibre pe care îl oferă carbohidrații complecși. 
  • Zahărul - este un soi de carbohidrat simplu, care însă afectează glicemia prea rapid, și astfel și puterea de concentrare. În timp ce unii oameni acuză zahărul de provocarea simptomelor de ADHD la un copil care aparent era sănătos, nu există studii care să dovedească această legătură.
  • Cafeina - deși poate crește puterea de concentrare pe moment, cafeina are un efect negativ asupra creierului afectat de ADHD. Poate de asemenea interacționa și cu unele medicamente prescrise pentru ADHD, cauzând efecte adverse neplăcute. Adulții cu ADHD ar trebui să limiteze consumul de cafea, iar adolescenții și copiii să evite ceaiurile negre și verzi și băuturile carbogazoase cu cofeină.
  • Aditivii artificiali - precum coloranții, aromele artificiale, conservanții și stabilizatorii. Academia Americană de Pediatrie recomandă limitarea produselor cu acești aditivi, pentru că ar putea agrava simptomele ADHD-ului.
  • Alergenii alimentari - dacă copilul diagnosticat cu ADHD sau adultul prezintă simptome gastro-intestinale neplăcute la consumul laptelui, glutenului sau soia, poate fi vorba de o alergie sau o intoleranță. Acești alergeni sunt de evitat, întrucât pot agrava simptomele de ADHD.

Diete potrivite pentru ADHD

Dintre toate dietele create de nutriționiști sau tradiționale unei zone de pe glob, câteva au exact componentele necesare pentru pacienții cu ADHD. Deși ADHD-ul nu se poate vindeca, simptomele pot fi ameliorate cu ajutorul unei diete echilibrate în nutrienții esențiali pentru creier.

Dieta mediteraneană este bogată în pește și legume proaspete, dar și în ulei de măsline și carbohidrați complecși. Toate acestea sunt surse ideale de Omega 3, grăsimi nesaturate, fibre alimentare, nutrienți și minerale.

Dieta de eliminare a fost creată cu scopul de a reduce consumul de mâncare procesată, care este plină de aditivi alimentari nesănătoși. Se pune accentul pe legumele proaspete și mâncarea preparată în casă, fără semipreparate sau băuturi carbogazoase.

Dieta de eliminare strictă este un plan pe termen scurt, cu scopul de a identifica cu mai mare certitudine care alimente provoacă neplăceri. Există variante foarte stricte ale acestei diete, care include alimente fără potențial de alergeni, cum ar fi puiul, cartofii, orezul, broccoli și varza. După câteva zile sau săptămâni de dietă, pacientul va reintroduce treptat câte un aliment, pentru a-și urmări reacțiile și a stabili dacă acel aliment afectează simptomele de ADHD.

 


 

Sursa foto: Shutterstock

Surse: 

  1. Studiul ”European consensus statement on diagnosis and treatment of adult ADHD”, publicat în BMC Psychiatry, în 2010, autori: Sandra JJ Kooij, Susanne Bejerot et. al
  2. Studiul ”Iron, Magnesium, Vitamin D, and Zinc Deficiencies in Children Presenting with Symptoms of Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder”, publicat în Children, în 2014, autori: Amelia Villagomez, Ujjwal Ramtekkar.

 

 

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0