De ce avem nevoie de carbohidrati complecsi? Cum ii alegem pe cei mai buni

Carbohidratii complecsi sunt cei care "inmagazineaza" mai multi nutrienti decat carbohidratii simpli, deoarece sunt mai bogati in fibre si se digera mai lent. Uneori, se mai numesc si carbohidrati cu absorbtie lenta.

Tocmai aceste trasaturi ii fac mai satiosi, ceea ce inseamna ca carbohidratii complecsi sunt o optiune bune pentru cei care vor sa isi tina greutatea sub control. De asemenea, carbohidratii complecsi sunt ideali pentru persoanele cu diabet de tip 2, deoarece ii ajuta pe acesti pacienti sa isi controleze cresterile bruste ale glicemiei post-prandiale (dupa masa).

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Fibrele si amidonul sunt doua tipuri de carbohidrati complecsi. Fibrele sunt in special importante, deoarece ele contribuie la reglarea tranzitului intestinal si ajuta la tinerea sub control a colesterolului. Principalele surse de fibre dietetice (fibre alimentare) sunt:

•    fructele
•    legumele
•    nucile
•    diversele tipuri de fasole
•    cerealele integrale

Amidonul se gaseste, de asemenea, in unele dintre aceleasi alimente in care se gasesc si fibrele. Diferenta este ca anumite alimente sunt considerate mai bogate in amidon decat sunt in fibre, cum ar fi cartofii. Alte alimente cu un continut bogat de amidon sunt:

•    painea din faina integrala (grau integral)
•    cerealele
•    porumbul
•    fulgii de ovaz
•    mazarea
•    orezul.

Carbohidratii complecsi, spun medicii nutritionisti, sunt secretul pentru a avea o sanatate buna pe termen lung. Ei te ajuta sa iti mentii greutatea normala (si iti este mai usor sa ti-o mentii cu ajutorul lor) si pot chiar sa te fereasca de diabetul de tip 2 si de alte probleme cardiovasculare, in viitor.

Carbohidrati complecsi pe care ar trebui sa ii mananci mai des

Asigura-te ca incluzi urmatorii carbohidrati complecsi in dieta ta si ca vor face parte mai des din mesele tale regulate:

  1. Cerealele sau granele. Cerealele sunt surse excelente de fibre, precum si de potasiu, magneziu si seleniu. Alege cereale mai putin procesate, cereale integrale (cu bobul intreg), precum quinoa, hrisca si pastele din grau integral.
  2. Fructele bogate in fibre. Mananca mai multe fructe cum ar fi merele, fructele de padure si bananele. Evita fructele conservate sau cele din compot, deoarece de obicei contin mult zahar.
  3. Legumele bogate in fibre. Mananca mai mult din toate tipurile de legume, inclusiv broccoli, frunzoase (diverse salate) si morcovi.
  4. Fasole de diferite soiuri. Pe langa fibre, boabele de fasole sunt surse bune de acid folic, fier si potasiu.

Nu uita!

Alegerea carbohidratilor corespunzatori necesita timp si indemanare. Cu putina documentarte si cu un ochi educat pentru a citi etichetele alimentelor, poti incepe sa faci alegeri mai sanatoase, care iti vor energiza corpul si care il vor proteja de complicatiile ce pot sa apara pe termen lung.

De ce ai nevoie de carbohidrati complecsi?

Exista o serie de motive esentiale pentru a include carbohidratii complecsi in dieta ta:

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

•    reduc inflamatia - acestia iti ofera antioxidanti si alti nutrienti necesari pentru a inlatura radicalii liberi si pentru a tine inflamatia la distanta;
•    ajuta digestia - fibrele naturale sunt esentiale pentru o digestie sanatoasa si tot fibrele scad riscul unor boli precum cancerul, diabetul si bolile de inima;
•    iti asigura un somn odihnitor - carbohidratii sanatosi scad nivelul cortizolului (hormonul stresului), asigurandu-ti un somn odihnitor;
•    performanta ca a sportivilor - carbohidratii le permit multor sportivi sa se descurce mai bine in competitii, deoarece le imbunatatesc "reumplerea" depozitelor de glicogen din muschi.
•    o stare de spirit mai buna - carbohidratii complecsi iti ofera "caramizile" de care are corpul tau nevoie pentru a sintetiza serotonina, un neurotransmitator care te face sa te simti mai bine, care iti poate imbunatati starea de spirit/dispozitia si modul in care te simti, in general.

 

Sursa foto: Shutterstock

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0