3 combinații de suplimente pe care să le iei împreună

Vitaminele și mineralele sunt nutrienți de care corpul tău are nevoie în cantități mici pentru a funcționa corect și a rămâne sănătos. În timp ce suplimentele pot fi folosite pentru a corecta deficiența de micronutrienți sau pentru a menține un aport adecvat, suplimentele fără prescripție medicală sunt cel mai adesea luate de persoane fără semne clinice sau simptome de deficiență, in scop preventiv. Cu toate acestea, efectul suplimentelor de vitamine și minerale asupra riscului de boli  la oamenii „în general sănătosi” este discutabil, iar acest lucru se poate datora si faptului ca unele nu sunt luate corect. In timp, cercetatorii au studiat asocierile intre anumite vitamine si minerale care si-ar potenta efectul.

Ca exemplu, vitamina D adminsitrata in cantitati mai mari, luata in lipsa administrarii de Magneziu, epuizeaza rezervele acestui mineral, fiind folosit in metabolizarea vitaminei D3.

Cele mai bune surse de vitamine și minerale se găsesc în alimentele naturale. Teoretic, majoritatea oamenilor ar trebui să obțină toți nutrienții de care au nevoie printr-o dietă variată și echilibrată. 

În anumite cazuri, o deficiență a oricăruia dintre nutrienții esențiali poate duce la reacții negative asupra sănătății. Prin urmare, suplimentele disponibile fără prescripție medicală pot ajuta la îndeplinirea acestor cerințe. 

Astfel, de la tratarea afecțiunilor cardiace până la îmbunătățirea satrii mentale sau a rezistenței oaselor, suplimentele de vitamine și minerale joacă un rol esențial în privința sănătății si prevenirea instalarii anumitor afectiuni. Si in cazul diagnosticarii unor afectiuni, suplimentele alimentare pot sustine imbunatatirea unor parametrii in mod obiectiv, mai ales in anumite afectiuni cu substrat metabolic, precum diabetul zaharat sau bolile cardiovasculare.

Ce sunt suplimentele alimentare?

Ideea din spatele suplimentelor alimentare, numite și suplimente alimentare sau nutritive, este de a furniza nutrienți care ar putea să nu fie consumați în cantități suficiente. Suplimentele alimentare pot fi vitamine, minerale, aminoacizi, acizi grași, aminoacizi și alte substanțe livrate sub formă de tablete, capsule, soluții etc. 

RECOMANDĂRILE EXPERȚILOR DOC

Suplimentele sunt disponibile într-o gamă largă de doze și în diferite combinații. Cu toate acestea, doar o anumită cantitate din fiecare nutrient este necesară pentru ca organismul tău să funcționeze, iar cantități mai mari nu sunt neapărat mai bune!

Combinații de suplimente care ar trebui să fie întotdeauna luate împreună

Multe vitamine și minerale esențiale sunt necesare pentru sustinerea  imunității , abiliattilor cognitive și a starii de dipozitie  și pot să aibă rezultate mai bune, mai ales atunci când sunt luate împreună. 

Iată trei combinații pe care trebuie să le iei în considerare:

1. Magneziu și vitamina D3

Suplimentele de magneziu și vitamina D3 pot fi luate împreună pentru a asigura o bună funcționare a organismului. Magneziul este important pentru organism pentru a face vitamina D3 să poată fi absorbită, iar enzimele din ficat și rinichi au nevoie de magneziu pentru a descompune vitamina D3,  iar administrarea de doze mari de vitamina D poate induce o epuizare severă a Mg. Suplimentarea adecvată cu magneziu ar trebui să fie considerată un aspect important al terapiei cu vitamina D.

Aceasta cu atat mai mult cu cat  testele de dozare  a vitaminei D in sange sunt  ușor disponibil, in orice laborator de biochimie, sub forma analizei  25-hidroxi-vitamina D. Pe baza studiilor epidemiologice, aproximativ 75% din toți adulții din întreaga lume au niveluri serice de 25(OH)D <30 ng/mL.

Datorită creșterii recente a conștientizării globale, suplimentarea cu vitamina D a devenit o practică comună, dar deficiența de Mg rămâne încă nerezolvată.

Dozarea acestuia in sange pentru depistarea deficitului cronic de magneziu este dificil, deoarece un nivel seric normal poate fi asociat cu deficiența moderată până la severă. Până în prezent, nu există un test de laborator simplu și precis pentru a determina starea totală a magneziului din organism. 

In plus, vitamina D3 sustine sistemul imunitar, reglează tensiunea arterială și întărește oasele, dinții și mușchii. Magneziul, pe de altă parte, va ajuta la întărirea oaselor, ameliorând tensiunea musculară și spasmele musculare.

2. Omega 3 și vitamina E

Acești doi nutrienți esențiali te pot ajuta să faci față afecțiunilor cardiace, precum și să ții sub control nivelul colesterolului.  O meta-analiză indică faptul că în ceea ce privește colesterolul total, dar si valorile colesterolului cu densitate ridicata sau scazuta  HDL, LDL, precum și trigliceridele cosuplimentarea cu vitamina E și acizi grași omega-3 reduc semnificativ nivelurile de VLDL- nivelurile de lipoproteine cu densitate foarte scăzută .

Acizii grași Omega 3 și vitamina E oferă diverse beneficii pentru persoanele care se confruntă cu boala arterială coronariană. De fapt, potrivit oamenilor de știință, administrarea concomitentă de Omega 3 și vitamina E poate scădea în mod benefic, insulina serică și rezistența la insulină la pacienții cu boala arterială coronariană.

Benficiile vin mai ales in sfera dislipidemiei, o afectiune  legată de dezechilibru metabolic, cum ar fi diabetul zaharat de tip 2, bolile cronice de rinichi, precum și bolile cardiovasculare.
Acizii grași Omega 3 prezinta proprietăți benefice în prevenirea inflamației și a bolilor cardiovasculare, iar vitamina E scade peroxidarea lipidelor, atat  in vitro si in vivo prin ruperea propagarii lantului oxidativ.

Suplimentarea concomitentă cu vitamina E și acizi grași omega-3 este o combinație bună pentru a obține rezultate antioxidante și antiinflamatorii si poate reduce semnificativ nivelurile de lipoproteine cu densitate foarte scăzută pentru persoanele care se confruntă cu probleme de colesterol. 

În general, nivelurile de stres pot fi, de asemenea, scăzute folosind aceste suplimente, deoarece Omega 3 îmbunătățește functionarea sistemului cerebrovascular, cu o aprenta semnificativa si asupra abilitatilor cognitive si starii de dispozitie.

Gaseste aici mai multe informatii  despre suplimentele de calitate cu acizi grasi omega 3, #recomandatDOC in combinatiile perfecte pentru sustinerea sanatatii tale, pe Health-Shop.com

3. Magneziu și zinc

Atunci când sunt luate în combinație, magneziul și zincul au beneficii reciproce. Magneziul ajută organismul să-și regleze nivelul de zinc, în timp ce zincul asigură absorbția eficientă a magneziului de către organism. 

Un studiu efectuat la pacienții cu Diabet zaharat de tip 2 și boala coronariană a urmarit efectele combinației de suplimente de magneziu și zinc asupra biomarkerilor de inflamație, a profilului metabolic și a stresului oxidativ, dar și a unor parametri de sănătate mintală. Aportul de 12 săptămâni de magneziu plus zinc a avut efecte benefice asupra nivelului de glucoza plasmatica a jeun, HDL-colesterol, proteina C-reactiva, insulină, nitriți totali, nivelurile de capacitate  antioxidantă totală și scorurile  Indicelui Beck de Depresie  si Inventarul de anxietate Beck. Acest lucru sugerează că suplimentarea cu magneziu și zinc poate fi benefică pentru pacienții cu Diabet zaharat de tip 2 și boala coronariană. Sunt necesare studii suplimentare pe mai mulți pacienți și cu o durată mai lungă pentru a determina siguranța co-suplimentării cu magneziu și zinc.

Rezultatele au arătat, de asemenea, că suplimentarea cu zinc și magneziu la femeile care suferă de sindromul ovarului polichistic  a îmbunătățit nivelul de proteina C reactivă de înaltă sensibilitate (hs-CRP), precum și capacitatea totală de antioxidanre.

Zincul este important pentru a digera alimentele, pentru a stimula sistemul imunitar, pentru a sintetiza proteine și pentru a menține oasele puternice și sănătoase. Cel mai mare avantaj al combinării acestor doi nutrienți este că nu concurează unul cu celălalt pentru a fi absorbiți în organism. De fapt, această combinație îmbunătățește recuperarea musculară, ajută la vindecarea leziunilor pielii, accelerează metabolismul, menține echilibrul electrolitic și îmbunătățește somnul.

Cine are nevoie de suplimente alimentare?

Suplimentele nu sunt un înlocuitor pentru o dietă sănătoasă, echilibrată. Un regim alimentar care include fructe, legume, cereale integrale, proteine și grăsimi sănătoase ar trebui să furnizeze, în mod normal, toți nutrienții necesari pentru o stare de sănătate bună.

Iată care sunt grupurile de populație care necesită suplimente alimentare și de ce fel de nutrienți au nevoie:

•    persoanele peste 50 de ani –  vitamina D, vitamina B12, acid folic, acizi grasi omega 3;
•    femeile aflate la vârsta fertilă – acid folic și vitamina D și, eventual, fier;
•    copii cu vârsta sub 5 ani – vitamina A, vitamina C, vitamina D, deși micuții cu un apetit bun, care mănâncă o mare varietate de alimente, s-ar putea să nu aibă nevoie de acestea;
•    femeile care alăptează – vitamina D;
•    persoanele care nu se expun suficient la soare sau au pielea mai închisă la culoare – vitamina D;
•    persoanelor cărora li s-a recomandat să reducă consumul de sare – comprimate efervescente.

*Suplimentele efervescente de vitamine pot conține până la 1 g de sare per tabletă;

•    veganii – vitamina B12, vitamina D2.

De asemenea, medicii îți pot recomanda să iei vitamine, dacă:

•    ții o dietă vegetariană;
•    mănânci mai puțin de 1.200 de calorii pe zi;
•    ai o afecțiune medicală, cum ar fi cancerul, care te împiedică să ai o alimentație hrănitoare;
•    ai o afecțiune intestinală cronică care provoacă malabsorbție, inclusiv boala celiacă (intoleranță la gluten), colita ulceroasă, boala Crohn și sindromul de colon iritabil;
•    ai tulburare de consum de alcool/ dependență de alcool;
•    ai fost operat de bypass gastric;
•    ai avut o rezecție parțială a colonului, mai ales dacă ți-a fost îndepărtată o parte din ileon (unde vitamina B12 este absorbită în intestin).

Recomandări specifice combinații de suplimente

Cu toate acestea, dacă alegi aceste combinații de suplimente, amintește-și să te consulți cu medicul tău înainte, pentru că pot apărea și reacții adverse!

Totodată, îți recomandăm:

•    să urmezi o dietă sănătoasă, echilibrată;
•    să citești cu atenție etichetele suplimentelor alimentare;
•    să eviți să iei mai multe suplimente care depășesc doza zilnică recomandată;
•    să te asiguri că suplimentele respective sunt indicate pentru tine.

 

Ce suplimente  nu ar trebui luate impreuna?

Nu toate suplimentele sunt utile pentru toată lumea. De fapt, pentru unele persoane, nu este indicat să ia anumite suplimente, în special în doze mari. Iar combinatia unor suplimente trebuie evitata sau unele trebuie spatiate la minim doua ore de administrare.

Unele studii au arătat că multivitaminele pot contribui la un risc crescut de aport excesiv de nutrienți. Pentru femeile însărcinate, de exemplu, suplimentele care conțin vitamina A (retinol) pot fi dăunătoare și pot provoca malformații congenitale, dacă doza recomandată este depășită cu mult sau depășită pe o perioadă lungă de timp.

Cercetătorii au evidențiat, de asemenea, că fumătorii ar trebui să fie atenți la unele suplimente, în special la dozele mari de beta-caroten. Autoritatea Europeană pentru Siguranța Alimentară (EFSA) a luat în considerare aceste date și a concluzionat că expunerea la β-caroten sub 15 mg/zi este sigură pentru populația generală, inclusiv pentru fumători.

Vitamina C cu vitamina B-12

Vitamina C este un antioxidant esențial pentru sănătatea sistemului imunitar. Vitamina B-12 ajută la menținerea sistemului nervos și la formarea globulelor roșii. Studiile arată că administrarea acestor două suplimente în același timp poate reduce cantitatea de vitamina B-12 pe care o primiți. Deci, experții recomandă să luați aceste suplimente la cel puțin două ore distanță.

Supliment de vitamina A cu alimente bogate în vitamina A

Deoarece vitamina A este o vitamină solubilă în grăsimi, orice exces este stocat în organism. Deci, nu trebuie să luați vitamina A în fiecare zi. Prea multă vitamina A poate duce la oase mai slabe și la mai multe fracturi osoase pe măsură ce îmbătrânești. De asemenea, poate fi dăunător copiilor nenăscuți.

Dacă sunteți însărcinată sau luați un supliment de vitamina A, evitați să mâncați ficat sau paté de ficat. Aceste alimente sunt atât de bogate în vitamina A încât, chiar dacă nu iei un supliment de vitamina A, ar trebui să le consumi doar o dată pe săptămână pentru a evita să consumi prea mult.

Acid folic (vitamina B9) și vitamina B12

În timp ce ambele aceste vitamine B sunt importante, consumul de prea mult acid folic sau acid folic poate ascunde de fapt simptomele deficienței de vitamina B12. Deci, discutați cu medicul dumneavoastră pentru a verifica nivelul de vitamine înainte de a adăuga aceste suplimente la regimul dumneavoastră.

Vitamina E și vitamina K

Este bine documentat că suplimentarea cu vitamina E poate duce la creșterea sângerării la unii oameni. Unii medici prescriu un supliment de vitamina K pentru a ajuta la coagularea sângelui. Luarea în același timp a vitaminei E poate contracara efectele vitaminei K.


Cupru și zinc

Atât cuprul, cât și zincul sunt minerale importante. Majoritatea oamenilor primesc suficient din acești nutrienți prin dieta lor. Cuprul ajută la dezvoltarea creierului, la sănătatea sistemului nervos și la formarea țesuturilor importante din organism. Zincul este un mineral important pentru vindecare.

Diferitele minerale pot concura pentru absorbția în sistemul digestiv atunci când sunt luate în același timp. Deci, dacă luați împreună cupru și zinc, unul are de obicei o absorbție slabă. În cazul acestor două suplimente, zincul câștigă. Persoanele care iau o mulțime de suplimente de zinc pot dezvolta o deficiență de cupru.

O sursă de suplimentare cu zinc este crema pentru proteze dentare. Dacă utilizați cremă pentru proteze dentare și aveți probleme neurologice, este posibil să aveți o deficiență de cupru.

 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:

Effect of omega-3 fatty acid plus vitamin E Co-Supplementation on lipid profile: A systematic review and meta-analysis 2019, MahdiSepidarkishMojgan MorvaridzadehMaryam Akbari-FakhrabadiAmirAlmasi-HashianiMahroo RezaeinejadJavad Heshma

Magnesium Supplementation in Vitamin D Deficiency, 2019, Pramod Reddy, Linda R Edwards

The effects of combined magnesium and zinc supplementation on metabolic status in patients with type 2 diabetes mellitus and coronary heart disease, 2020, Zahra Hamedifard, Alireza Farrokhian, Željko Reine

NHS: „Do I need vitamin supplements?”, https://www.nhs.uk/common-health-questions/food-and-diet/do-i-need-vitamin-supplements/
Cleveland Clinic: „The Best Time to Take Vitamins”, https://health.clevelandclinic.org/the-best-time-to-take-vitamins/
Health Shots: „Here are 3 supplement combinations that should always be taken together”, https://www.healthshots.com/healthy-eating/nutrition/here-are-3-supplement-combinations-that-should-always-be-taken-together/ 
EUFIC: „What are Food Supplements and Who Needs Them?”, https://www.eufic.org/en/healthy-living/article/food-supplements-who-needs-them-and-when 


Te-ar mai putea interesa și...


 

 

 

Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0