Cu ce isi pot indulci diabeticii mancarea si deserturile

Chiar dacă zahărul nu are ce căuta în regimul alimentar al unui diabetic, acest lucru nu înseamnă că pacienții cu diabet nu au voie să își îndulcească deserturile și preparatele culinare. Din contră, există multe variante de îndulcitori cu care diabeticii pot da un gust aparte deserturilor și cu care pot înlocui, cu succes, zahărul.

Dacă suferi de diabet sau chiar dacă nu ai această boală, ai putea crede că alimentele dulci sunt un obstacol în calea dietei tale sănătoase și echilibrate. Ca regulă generală, reține că toată lumea (nu doar diabeticii) ar trebui să mănânce mai puțin zahăr. Pentru a menține glicemia la un nivel stabil, este normal să îți dorești să știi dacă alți îndulcitori te pot ajuta sau nu.

Există mai multe tipuri de îndulcitori, adică acele ingrediente care sunt adăugate în alimente sau deserturi pentru a le îmbogăți gustul dulce. Îndulcitorii pot fi zahăr sau înlocuitori ai zahărului; un alt mod de a grupa îndulcitorii sunt cele două categorii: naturali sau artificiali.

Îndulcitori aprobați pentru consum

Există 6 îndulcitori artificiali care au fost testați și aprobați de Food and Drug Administration (FDA) din Statele Unite ale Americii:

  • Acesulfam de potasiu;
  • Aspartam;
  • Zaharină;
  • Sucraloză;
  • Neotam;
  • Advantame

RECOMANDARILE EXPERTILOR DOC

Acești îndulcitori sunt folosiți de companiile din industria alimentară pentru a fabrica băuturile dietetice, alimentele coapte (făcute la cuptor), deserturile înghețate, bomboanele, iaurtul light și guma de mestecat. Pot fi adăugați în cafea, ceai sau presărați peste fructe. Unii îndulcitori sunt disponibili în forme granulate, care pot fi folosite în timpul coacerii sau gătirii alimentelor.

Îndulcitorii pot veni cu anumite riscuri

Atenție, unii îndulcitori artificiali, cum este aspartamul, au fost suspectați de favorizarea apariției unor probleme de sănătate. Deși este unul dintre cei mai utilizați îndulcitori artificiali din lume, aspartamul a dovedit în studiile pe animale că este un factor cancerigen, aceasta fiind și concluzia unui studiu¹ din 2021. Oamenii de știință încurajează autoritățile sanitare să reevalueze datele de siguranță pentru utilizarea acestui îndulcitor la oameni.

Și cercetările² care au implicat folosirea zaharinei sugerează că acest îndulcitor artificial nu este sănătos. Concret, rezultatele studiilor arată că aportul de zaharină pe termen lung crește riscul de obezitate, precum și pe cel de insuficiență hepatică și renală.

Efectele îndulcitorilor asupra microbiotei intestinale³ nu au fost complet elucidate. Despre zaharină și sucraloză s-a aflat că modifică microbiota intestinală, dar sunt necesare mai multe studii umane pentru a clarifica aceste observații preliminare.

Nu uita de stevia!

Îndulcitorul stevia provine din planta Stevia rebaudiana, deci este natural. Tehnic vorbind, acest îndulcitor este un produs extrem de purificat și mai dulce decât zahărul. Autoritățile sanitare americane americane (FDA) recunosc stevia ca fiind un îndulcitor sigur, care poate fi folosit ca îndulcitor la masă și ca aditiv alimentar. Stevia nu doar că este un îndulcitor aprobat, dar nici nu are calorii, are proprietăți antioxidante și anti-diabetice.

Stevia, de asemenea, are capacitatea de a crește efectul insulinei asupra membranelor celulelor, crește producția de insulină, stabilizează nivelul glucozei din sânge și contracarează mecanismele diabetului de tip 2 și complicațiile acestuia. Deși stevia este naturală, unele branduri au produse extrem de procesate, iar aceste produse pot conține, pe lângă extractul de stevia, și alte ingrediente, așa că citește cu atenție eticheta și cere sfatul medicului.

Ce este tagatoza?

Tagatoza este un alt tip de zahăr care apare în mod natural și pe care cercetătorii îl studiază încă. Cercetări preliminarii arată că tagatoza:

  • poate fi un potențial medicament anti-diabetic și anti-obezitate;
  • poate să scadă glicemia și răspunsul la insulină;
  • intervine în absorbția carbohidraților.

Studii recente indică faptul că tagatoza are un indice glicemic scăzut, un efect hipoglicemiant puternic, și ar putea fi asociat chiar cu beneficii importante pentru tratamentul obezității. Oamenii de știință spun că tagatoza este un îndulcitor promițător, fără efecte adverse majore observate. Totuși, ar mai fi nevoie de studii până când să fie emise niște răspunsuri definitive. 

În general, cel mai bine este să ceri sfatul medicului curant și al unui medic specializat pe probleme de nutriție înainte de a încerca îndulcitorii în caz de diabet.

Alte opțiuni dulci pentru diabetici

Extracul de fructe de călugăr (cunoscut și Ca Luo han guo) și zahărul de palmier sunt alte alternative care câștigă popularitate în rândul diabeticilor. Dar niciun îndulcitor procesat nu poate să învingă folosirea fructelor proaspete pentru a îndulci unele alimente și deserturi.

O altă opțiune excelentă este zahărul din curmale. Acest zahăr este făcut din curmale uscate și măcinate, deci are conținutul de fibre intact.

Alcoolii zahărului sunt diferiți de îndulcitorii artificiali

Există și o serie de alcooli ai zahărului aprobați de FDA:

eritritol;
- xilitol;
- sorbitol;
- lactitol;
- izomalt;
- maltitol.

Alcoolii zahărului se găsesc în mod natural în plante și fructe. Tipurile cel mai adesea folosite în industria alimentară sunt create sintetic și le poți găsi în produsele alimentare care sunt etichetate ca fiind „fără zahăr” sau „fără adaos de zahăr”.

De ce să folosești îndulcitorii la gătit?

Aceștia pot da un plus de gust dulce, în timp ce vei reduce consumul de zahăr și aportul de calorii, deoarece îndulcitorii conțin mai puține calorii sau deloc sau carbohidrații din ei nu îți vor afecta glicemia.

Care sunt îndulcitorii cei mai buni pentru a-i folosi la gătit?

Îndulcitorii artificiali vin sub formă de granule, tablete sau în formă lichidă. Mulți dintre ei pot fi folosiți în alimentele reci sau calde, dar nu toți îndulcitorii pot fi folosiți în timpul gătitului sau preparării deserturilor: aspartamul își pierde o parte din dulceață la temperaturi mari, în timp ce sucraloza și acesulfamul de potasiu pot fi folosiți în timpul gătitului sau la coacerea preparatelor. Ai nevoie doar de mici cantități de îndulcitori artificiali, deoarece aceștia au un gust dulce intens. 

Îndulcitorii trebuie folosiți cu precauție

Beneficiile legate de siguranță și de sănătate ale consumului de îndulcitori artificiali rămân un subiect de dezbatere în comunitatea științifică. În special, îndulcitorii artificiali sunt metabolizați diferit unul de celălalt datorită proprietăților diferite. Prin urmare, diferența în metabolizarea îndulcitorilor artificiali poate sta la baza constatărilor contradictorii care au fost raportate legate de efectele lor asupra controlului greutății corporale, homeostaziei glucozei și mecanismelor biologice subiacente.

 

 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
BMC - Aspartame and cancer – new evidence for causation
https://ehjournal.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12940-021-00725-y
1. Studiul „Aspartame and cancer – new evidence for causation”, apărut în Environ Health 20, 42 (2021). https://doi.org/10.1186/s12940-021-00725-y, autori: Landrigan, P.J., Straif, K.
NCBI - Long-Term Saccharin Consumption and Increased Risk of Obesity, Diabetes, Hepatic Dysfunction, and Renal Impairment in Rats
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6843803/
2. Studiul „Long-Term Saccharin Consumption and Increased Risk of Obesity, Diabetes, Hepatic Dysfunction, and Renal Impairment in Rats”, apărut în Medicina (Kaunas). 2019 Oct; 55(10): 681. doi: 10.3390/medicina55100681, autori: Omar Hasan Azeez et al.
Oxford Academic - Effects of Sweeteners on the Gut Microbiota: A Review of Experimental Studies and Clinical Trials
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6843803/
3. Studiul „Effects of Sweeteners on the Gut Microbiota: A Review of Experimental Studies and Clinical Trials”, apărut în Advances in Nutrition, Volume 10, Issue suppl_1, January 2019, Pages S31–S48, https://doi.org/10.1093/advances/nmy037, autori: Francisco Javier Ruiz-Ojeda et al.


Te-ar mai putea interesa și...


 

 

 

Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 2