Sucraloza – inlocuitorul fara calorii al zaharului

Sucraloza este un indulcitor artificial de 600 de ori mai dulce decat zaharul, care insa nu are calorii. Asadar, poate fi folosita pentru indulcirea bauturilor sau alimentelor, fara sa mareasca aportul caloric al acestora.

Sucraloza este obtinuta din sucroza (n.r. zaharoza), insa trece printr-un proces care o transforma intr-un aliment fara calorii si fara carbohidrati.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Aproximativ 85% din sucraloza care este ingerata nu este absorbita, iar restul de 15% nu este transformata in energie, ceea ce inseamna ca organismul nu primeste nici macar o calorie in urma consumului acestui indulcitor.

Multe alimente pe care le gasim pe piata sunt indulcite cu sucraloza. Printre acestea se numara guma de mestecat, produsele lactate, fructele la conserva, siropurile ori condimentele. Sucraloza poate fi folosita si la gatit, fiind stabila la temperaturi inalte.

De ce sa consumi sucraloza

Sucraloza este o alternativa fara calorii a zaharului, ceea ce inseamna ca poate fi consumata la dieta ori de catre persoanele care vor sa isi mentina greutatea fara sa renunte la poftele dulci.

Un alt motiv pentru care poti inlocui zaharul cu sucraloza ar fi diabetul. Sucraloza nu are niciun efect asupra nivelului de zahar din sange, ceea ce inseamna ca poate fi folosita fara probleme de catre pacientii care sufera de diabet.

Este sucraloza sigura pentru sanatate?

Food and Drug Administration (FDA), agentia ce apartine Departamentului pentru Sanatate si Servicii Umane din SUA, a aprobat folosirea sucralozei inca din anul 1998, in urma a 110 studii care au confirmat faptul ca este un indulcitor artificial care nu pune sanatatea consumatorului in pericol.

Timp de 40 de ani, oamenii de stiinta au analizat efectele pe termen scurt si lung ale folosirii sucralozei si nu au identificat niciun potential pericol care sa ii determine sa interzica acest indulcitor.

Care este diferenta dintre sucraloza si alti indulcitori artificiali

Exista doua argumente care te vor convinge ca sucraloza este o varianta mai buna in comparatie cu alti indulcitori artificiali.

In primul rand, spre deosebire de alti indulcitori precum aspartamul, sucraloza isi mentine gustul dulce si dupa ce e consumata. Alti indulcitori lasa un gust amar in gura dupa consum.

Al doilea motiv pentru care sucraloza este preferata in defavoarea altor indulcitori consta in faptul ca isi mentine aroma dulce si daca este folosita la temperaturi inalte. Aspartamul, de pilda, nu poate fi folosit la prepararea deserturilor gatite la temperaturi mari, intrucat isi pierde gustul dulce.

Trebuie mentionat si ca sucraloza este de 600 de ori mai dulce decat zaharul, in timp ce aspartamul este de numai 200 de ori mai dulce – asta inseamna ca ai nevoie de cantitati mai mari de aspartam daca vrei sa indulcesti o bautura/ un aliment, in comparatie cu cantitatea de sucraloza de care ai avea nevoie.

Sucraloza in alimentatia copiilor

Sucraloza poate face parte din alimentatia copilului, medicii fiind de parere ca acest indulcitor artificial nu are efecte negative asupra celor mici.

Un avantaj al inlocuirii zaharului cu sucraloza in alimentatia copilului consta in faptul ca indulcitorul artificial nu produce carii.

Sucraloza in timpul sarcinii si alaptarii

Atat in timpul sarcinii, cat si in perioada alaptarii, consumul de sucraloza este permis. Intrucat o cantitate extrem de redusa de sucraloza este absorbita in sange, cantitatea care ajunge in laptele matern este neglijabila.

Sucraloza la pacientul cu diabet

Fiind saraca in calorii si carbohidrati, sucraloza poate fi folosita fara probleme de catre pacientul diagnosticat cu diabet. Aceasta nu ridica nivelul de zahar din sange (glicemia) si nu afecteaza procesul de tinere sub control a glucozei.

Pacientul care sufera de aceasta afectiune metabolica ar trebui, totusi, sa se consulte cu medicul sau cu privire la cantitatea de sucraloza permisa zilnic.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

 

Sursa foto: Shutterstock

Bibliografie:

  • “A 12-week randomized clinical trial investigating the potential for sucralose to affect glucose homeostasis”, publicat pe ncbi.nlm.nih.gov, autori: Grotz VL, Pi-Sunyer X, Porte D. Jr, Roberts A si Richard Trout J
  • “Contrary to recent study, low-calorie sweetners useful for diabetes and weight management”, publicat pe caloriecontrol.org
  • “Low-calorie sweeteners and body weight and composition: a meta-analysis of randomized controlled trials and prospective cohort studies”, pubicat  in American Journal of Clinical Nutrition, autori: Miller PE si Perez V
  • “Does low-energy sweetener consumption affect energy intake and body weight? A systematic review, including meta-analyses, of the evidence from human and animal studies”, publicat pe sweeteners.org, autori: Rogers PJ, Hogenkamp PS, Ness AR, Penfold C si Yeomans MR
Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0