Ce indulcitori pot folosi diabeticii (in deserturi si in bauturi)

Indulcitorii cu putine calorii sau inlocuitorii zaharului le permit pacientilor cu diabet sa se bucure de unele alimente si bauturi dulci care nu le influenteaza valorile glicemiei.

Indulcitorii sunt acele ingrediente care sunt adaugate in alimente, pentru a le spori gustul dulce. Ei pot fi impartiti in categorii diferite: in mare, putem vorbi de zahar ori de inlocuitori pentru zahar. Un alt mod in care indulcitorii pot fi grupati: naturali sau artificiali.

Administratia pentru Alimente si Medicamente (FDA) a aprobat 6 indulcitori non-nutritivi (zaharina, aspartamul, acesulfam de potasiu, sucraloza, neotamul, advantam). Pe langa acesti indulcitori, mai exista numeroase variante de indulcitori considerati nutritivi, care se gasesc in multe produse fara zahar (guma de mestecat si bomboane).

stop diabet

In afara de indulcitorii artificiali, exista indulcitorii naturali, precum stevia, care a devenit foarte popular in ultimii ani si care este considerat sigur pentru diabetici.

Iata care sunt considerati cei mai buni inlocuitori ai zaharului, pentru persoanele cu diabet:

Stevia

Este un indulcitor natural, care este obtinut din planta Stevia rebaudiana. Din frunzele acestei plante se extrag anumiti compusi chimici. Acest produs obtinut este procesat si purificat si este de aproape 300 de ori mai dulce decat sucroza (zaharul de masa). In comert gasesti numeroase branduri de stevia, iar persoanele cu diabet le pot incerca.

Sucraloza

Sucraloza este un alt indulcitor care se gaseste in comert, la diferite branduri. Este un indulcitor artificial facut din sucroza. Sucraloza este de aproape 600 de ori mai dulce decat zaharul de masa, insa contine foarte putine calorii.

Sucraloza este unul dintre cei mai populari indulcitori artificiali si este adaugat in foarte multe produse, incepand de la guma de mestecat, pana la produse de patiserie. Este o substanta stabila la prepararea termica, in vreme ce alti indulcitori artificiali isi pierd savoarea la temperaturi ridicate. Asa ca ai o optiune buna cand vrei sa gatesti fara zahar (poti sa coci prajituri indulcite cu sucraloza) si sa indulcesti bauturile calde.

Aspartamul

Este un indulcitor artificial foarte comun. El este de aproape 200 de ori mai dulce ca zaharul, iar producatorii il adauga in diverse produse alimentare, inclusiv in sucurile dietetice.

Spre deosebire de sucraloza, aspartamul nu este un bun inlocuitor pentru zahar cand vine vorba de gatit sau preparat la temperaturi mari. Aspartamul se descompune la temperaturi foarte mari, asa ca este folosit in general ca indulcitor de masa.

Zaharina

Zaharina este un alt indulcitor artificial foarte raspandit si folosit de diabetici. Exista mai multe branduri de zaharina pe care le poti folosi. Este un indulcitor cu zero calorii care este, in acelasi timp, de 200 pana la de 700 de ori mai dulce decat zaharul de masa.

Ce lucruri trebuie sa ai in vedere cand alegi un indulcitor, daca ai diabet

Cand alegi un indulcitor cu cat mai putine calorii, sunt cateva aspecte de care trebuie sa tii cont:

* Gustul indulcitorului - Unii inlocuitori ai zaharului, cum ar fi stevia, lasa in gura un gust amarui, de care multe persoane se plang.

* Natural sau artificial - Unii pacienti cu diabet prefera sa foloseasca indulcitori naturali, precum stevia, pe cand alte persoane aleg indulcitorii artificiali.

* Scopul indulcitorului - Multi inlocuitori ai zaharului nu rezista bine la temperaturile ridicate, asa ca nu sunt optiuni bune daca vrei sa prepari un desert la cuptor sau alt tip de prajitura.

* Costul indulcitorului - Unii inlocuitori ai zaharului sunt foarte scumpi, pe cand altii au un pret mai redus in comparatie cu zaharul.

* Disponibilitatea - Unii indulcitori sunt mult mai raspanditi, adica ii gasesti mai des in magazine si farmacii, decat altii.

Cateva cuvinte despre indulcitorii naturali

Exista cateva variante de indulcitori naturali pe care ii poti incerca. Pe langa stevia sub forma de pudra, mai exista si extractul de stevia, care are o aroma mai intensa.

Fructul sau fructele calugarului sunt o alta optiune buna pentru pacientii cu diabet, deoarece este vorba de un indulcitor natural care nu afecteaza glicemia.

In cazul in care nu esti foarte sigur ce indulcitor sa folosesti, mai ales daca ai vrea sa iti prepari deserturi sanatoase, intreaba-ti medicul specialist in diabet si boli metabolice.

Completeaza chestionarul disponibil aici pentru a afla daca diabetul tau este tinut sub control. Daca te incadrezi in categoria de risc crescut, primesti un consult de specialitate gratuit, ce poate include si analize de sange pentru determinarea stadiului curent de evolutie a diabetului!

 

Sursa foto: Shutterstock

Bibliografie:

  • U.S. Food and Drug Administration https://www.fda.gov/food/ingredientspackaginglabeling/foodadditivesingredients/ucm397725.htm
  • The British Diabetic Association - https://www.diabetes.org.uk/guide-to-diabetes/enjoy-food/carbohydrates-and-diabetes/sugar-sweeteners-and-diabetes
  • WebMD - https://www.webmd.com/diabetes/artificial-sweeteners-diabetes-patients#1

 

 

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0