Consumul redus de carbohidrați ajută diabeticii să-și regleze glicemia

Un nou studiu reinterpretează recomandările nutriționiștilor pentru persoanele diagnosticate cu diabet de tip 2. 

Dieta este esențială pentru tratarea optimă a diabetului de tip 2, dar recomandările nutriționiștilor se contrazic uneori și nu au același efect la toți pacienții. Un aspect important în dieta pacientului cu diabet de tip 2 este în ce măsură aceasta îl ajută să-și crească sensibilitatea la insulină. Un studiu1 recent a descoperit o metodă de control a glicemiei care contrazice recomandările tradiționale ale nutriționiștilor.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Cum apare diabetul de tip 2?

Pancreasul este responsabil de eliberarea insulinei, hormonul care metabolizează glucoza din sânge. Modul în care pancreasul produce suficientă insulină cât să metabolizeze glucoza se numește sensibilitatea la glucoză. 

Diabetul de tip 2 apare atunci când pancreasul nu secretă suficientă insulină și rămâne o cantitate semnificativă de glucoză în sânge. Este cea mai comună formă de diabet, diabetul de tip 1 fiind o condiție congenitală mai rară, în care pancreasul nu poate produce insulină.

De vină pentru ratele tot mai crescute de diabet de tip 2 este schimbarea dietei din ultimii 50 de ani. Odată cu amploarea industriei alimentare, au apărut tot mai mulți aditivi alimentari. În plus, oamenii din prezent mănâncă mai mult decât toate generațiile trecute. Dacă înainte malnutriția era cauza celor mai îngrijorătoare boli din lume, acum obezitatea este sursa bolilor precum diabetul de tip 2 și bolile cardiovasculare.

Dieta tradițională pentru diabetul de tip 2

Majoritatea pacienților diagnosticați cu diabet de tip 2 în prezent sunt supraponderali, deci recomandările specialiștilor se bazează pe reducerea greutății. Dieta pentru pierderea în greutate se axează pe un consum mai scăzut de calorii decât nivelul de calorii consumat, reducerea aportului de grăsimi și înlocuirea carbohidraților simpli cu carbohidrați complecși, cu index glicemic mai scăzut. 

Indexul glicemic determină cât de rapid afectează un aliment nivelul glicemiei și pentru cât timp îl păstrează ridicat. Spre exemplu, carbohidrații simpli precum zahărul și făina albă cresc glicemia rapid, dar o și coboară după puțin timp. De aceea vom resimți oboseală după consumul multor dulciuri sau făinoase. Pe de altă parte, carbohidrații complecși mențin glicemia la un nivel mai puțin ridicat dar pentru mai mult timp, sporind senzația de sațietate. În plus, alimentele care conțin carbohidrați complecși (făina integrală, fructele și legumele), conțin și o cantitate semnificativă de fibre, minerale și nutrienți, care ajută organismul pe termen lung. 

Noua dietă pentru diabetul de tip 2

Un studiu efectuat recent în Danemarca și-a propus să determine o bază nutrițională pentru toți pacienții cu diabet de tip 2, nu doar cei supraponderali. Studiul a demonstrat că o dietă bazată pe mai puțini carbohidrați de orice fel dar pe mai multe grăsimi și proteine a redus considerabil rezistența la glucoză. În plus, această dietă a scăzut nivelul de grăsime acumulată pe ficat și a influențat pozitiv metabolismul indivizilor cu diabet de tip 2.

La studiu au participat 28 de indivizi diagnosticați cu diabet de tip 2, pe o perioadă de 12 luni. Timp de 6 săptămâni, au urmat o dietă convențională pentru diabetul de tip 2, cu carbohidrați complecși la discreție. În următoarele 6 săptămâni au urmat o dietă cu conținut foarte scăzut de carbohidrați, dar cu conținut ridicat de proteine și puțin mai ridicat de grăsimi sănătoase. 

Participanților la studiu li s-a cerut să-și mențină greutatea actuală pentru a nu influența rezultatele dietei. Scopul studiului a fost să investigheze efectul unei diete pentru diabetul de tip 2 fără să interfereze cu scopul pierderii în greutate. Astfel, au demonstrat că un consum redus de carbohidrați de orice fel crește sensibilitatea la insulină, fără să fie nevoie ca pacienții să piardă în greutate.

În trecut, scopul dietelor pentru diabetul de tip 2 de a duce la scăderea în greutate făcea ca metodele prin care se obține sensibilitatea la insulină să fie neclare. De aceea acest studiu este important, pentru că subliniază ce se întâmplă cu o dietă axată exclusiv pe scăderea glicemiei.

Proteinele și grăsimile sănătoase au avut un efect benefic nu numai asupra glicemiei acestor pacienți, dar și asupra afecțiunii cunoscute drept ficat gras. Acest lucru se datorează faptului că metabolizarea carbohidraților presupune transformarea lor în glucoză și mai apoi glicogen, care se depune pe suprafața ficatului ca sursă de energie.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Grăsimile sănătoase, sau grăsimile nesaturate, sunt esențiale pentru organism, pentru că pot reduce inflamațiile și ajuta sistemul cardiovascular. Printre aceste grăsimi sănătoase se numără și Omega 3, un acid gras care se găsește în peștele gras oceanic, nuci și semințe, sau suplimente cu ulei de pește. 


 

Sursa foto: Shutterstock

Sursa:

  1. Studiul ”A carbohydrate-reduced high-protein diet improves HbA1c and liver fat content in weight stable participants with type 2 diabetes: a randomised controlled trial.”, publicat în Diabetologia, în 2019, autori: Mads J. Skytte, Amirsalar Samkani et. al.

 

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0