Alimentele procesate cresc riscul de diabet de tip 2? [studiu]

Un studiu recent la care au luat parte 21.800 de bărbați și 82.907 femei arată că alimentele procesate, în special cărnurile și băuturile îndulcite din comerț, pot crește riscul de instalare a diabetului de tip 2, iar alte studii asociază consumul lor cu obezitatea, bolile cardiovasculare și diverse tipuri de cancer. 

Chipsurile, semipreparatele, hamburgerii și băuturile acidulate și dulci din comerț sunt doar câteva dintre alimentele extrem de procesate care nu doar că îngreunează digestia, ci au și o influență negativă asupra sănătății generale, consumul lor reprezentând un factor de risc pentru apariția unor boli grave, arată cercetările efectuate până în prezent. Bogate în grăsimi, zahăr, sare, carbohidrați procesați și sărace în nutrimente precum fibrele, vitaminele și mineralele, alimentele de tip junk trebuie evitate sau consumate foarte rar. 

Cum contribuie alimentele procesate la creșterea riscului de diabet

Au efect rapid asupra nivelului de zahăr din sânge. Alimentele pline de calorii, dar care nu conțin multe substanțe utile pentru organism, cauzează o creștere rapidă a glicemiei. Dacă mănânci un burger în chiflă albă, alături de cartofi prăjiți și sos de maioneză, poate că o să te simți sătul și mulțumit pe moment, însă destul de repede nivelul glicemiei va scădea. Glicemia necontrolată este asociată, printre altele, cu apariția diabetului, bolilor renale și afecțiunilor dermatologice.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Porțiile sunt prea mari. De obicei, mâncărurile nesănătoase precum pâinea albă, burgerii, cartofii prăjiți și sosurile care îi însoțesc sunt servite clienților în porții mari, motiv pentru care e foarte ușor ca aceștia să mănânce mult mai mult decât ar avea nevoie. Mai ales că gustul este unul apetisant, care creează dependență. 

Acentuează creșterea în greutate. Consumul exagerat de alimente ultraprocesate contribuie semnificativ la îngrășare. Greutatea excesivă și acumularea de grăsime corporală sunt asociate cu peste 90% dintre cazurile de diabet.

Cresc tensiunea. Mâncarea de tip fast-food conține foarte multă clorură de sodiu, iar consumul mare de sare poate duce la dereglarea valorilor tensiunii arteriale. Aceasta este și ea legată de sporirea riscului de diabet de tip 2.

Cresc nivelul de trigliceride. Alimentele ultraprocesate sunt bogate în grăsimi trans și saturate, care cresc nivelul trigliceridelor, un tip de grăsime care se găsește în sânge. Un nivel prea mare al trigliceridelor crește și el riscul de dezvoltare a diabetului de tip 2.

Cercetările arată că alimentele procesate, consumate regulat, afectează rinichii persoanelor care nu au diabet ca și cum acestea ar fi afectate de boala în sine. De asemenea, creșterea bruscă a glicemiei este similară cu cea experimentată de diabetici. 

Se recomandă ca grăsimile saturate din alimentație să nu depășească 10% din numărul total al caloriilor zilnice. E bine de știut că acestea se găsesc nu doar în produse fast-food, ci și în pielea de pui și de curcan, produse lactate (unt, smântână, brânză, înghețată), untură, cârnați sau bacon. Grăsimile trans, care cresc și ele riscul de diabet, se găsesc în margarină, uleiuri vegetale hidrogenate, chipsuri, cartofi prăjiți și alte produse de fast-food, biscuiți sărați, covrigei și diverse prăjituri din comerț. Pentru a controla consumul acestora, e indicată citirea etichetelor de pe produsele achiziționate din comerț.

Cum procedezi cu alimentele procesate când ieși în oraș

Dacă acasă e mai ușor să îți pregătești mâncăruri mai sănătoase, problema apare când iei masa în oraș, unde tentațiile și alegerile dezechilibrate sunt la tot pasul. Pentru a ține la distanță riscul de diabet de tip 2 asociat cu alimentele procesate, e bine ca, atunci când mănânci în oraș să ții cont de câteva recomandări:

  • Dacă porția ți se pare prea mare, comandă doar jumătate.
  • Alege feluri care să conțină cărnuri slabe însoțite de salate de crudități sau legume la cuptor.
  • Când comanzi un burger, cere să îți fie adus fără chiflă, doar cu salată verde și alte crudități.
  • Dacă mănânci pizza, cere una cu blat integral, fără carne, cu mai puțină brânză și cu mai multe legume (roșii, vinete, ardei gras, dovlecei, măsline).
  • Evită maioneza și ketchupul și alege în schimb o vinegretă, un sos de iaurt sau de avocado.
  • În loc de pâine albă, alege pâine neagră, graham sau un sortiment integral, iar cartofii prăjiți pot fi înlocuiți cu cei la cuptor.
  • Stai departe de sucurile dulci și acidulate și îndreptă-te spre apă cu felii de lămâie sau portocală și frunze de mentă sau limonadă neîndulcită.

 

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

 

 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie: 
https://www.medicalnewstoday.com/articles/317122.php 
https://www.sciencefocus.com/news/eating-ultra-processed-foods-could-increase-risk-of-type-2-diabetes-study-finds/ 

 

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0