Alimente cu indice glicemic foarte scazut

Alimentele cu indice glicemic scazut sunt cele care nu produc schimbari notabile la nivelul zaharului din sange, fiind extrem de benefice pentru persoanele care sufera de diabet.

Alimentele cu indice glicemix scazut pot fi grupate in doua categorii importante:

  • Alimentele cu indice glicemic scazut care nu contin carbohidrati
  • Alimentele cu indice glicemic scazut care contin carbohidrati sanatosi
TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Alimentele care au indice glicemic scazut si nu contin deloc carbohidrati sunt cele care contin proteine, grasimi si apa – iata ce alimente fac parte din aceasta categorie:

  • Carnea (pui, porc, vita, peste)
  • Ouale, branza tofu
  • Branza
  • Nucile si semintele
  • O mare parte dintre legume: legumele cu frunze (salata,  spanacul, varza kale, patrunjelul), telina, ciupercile, varza, sparanghelul, feniculul, conopida, broccoli, sparanghelul
  • Uleiurile si grasimile


Alimentele care au indice glicemic scazut si contin carbohidrati sanatosi sunt urmatoarele:

  • Cerealele si produsele din cereale: orzul, pastele, pastele din orez, quinoa, ovazul, porumbul
  • Legumele: mazarea, lintea, fasolea, nautul
  • Produsele lactate: laptele de migdale, iaurtul grecesc, iaurtul, laptele de soia, inghetata
  • Fructele: fructele de padure, prunele, piersicile, nectarinele, caisele, portocalele, grepfrutul, perele, mango, bananele
  • Fructele deshidratate: merele, prunele, caisele, perele

 

 

Grasimile si fibrele sunt cele care reduc indicele glicemic ale alimentelor. Cu cat un aliment este mai procesat si mai gatit, cu atat mai mult creste si indicele glicemic al acestuia. Exista insa si alti factori care contribuie la cresterea indicelui glicemic al alimentelor:

Timpul de depozitare inainte de consum – cu cat un fruct este mai copt si consumat mai tarziu dupa culegere, cu atat mai mare este indicele glicemic al acestuia.

Procesarea – chiar daca nu este vorba despre procesarea chimica, procesarea creste indicele glicemic al alimentelor. Spre exemplu, sucul de fructe are indice glicemic mai mare decat fructele consumate ca atare, iar piureul din cartofi are indice glicemic mai mare decat cartoful fiert consumat ca atare.

Metoda de gatire – cu cat un aliment este gatit mai mult, cu atat mai mult creste indicele glicemic, Spre exemplu, pastele fierte al dente au indice glicemic mai mic decat cele fierte foarte bine.

Indicele glicemic ar trebui sa te ajute sa creezi o masa echilibrata, care sa nu iti dea nivelul de zahar din sange peste cap. Asta nu inseamna insa ca trebuie sa renunti complet la alimentele cu indice glicemic mare, ci ca trebuie sa le consumi asociate cu alimentele cu indice glicemic mic.

Lista alimentelor cu indice glicemic mare

Alimentele care au indice glicemic peste 70 trebuie consumate in cantitati reduse si intotdeauna asociate cu alimente cu indice glicemic mic.

  • Painea alba
  • Produsele de patiserie
  • Orez alb, macaroane cu branza
  • Cartofi
  • Dovleac
  • Popcorn
  • Pepene si ananas


Daca suferi de diabet si vrei sa urmezi o dieta cu indice glicemic redus, ar trebui sa tii cont de urmatoarele reguli:

  • Consuma mese alcatuite astfel: jumatate din portia de mancare sa fie alcatuita din legume, un sfert din proteine si un sfert din carbohidrati cu indice glicemic redus
  • Inlocuieste painea alba cu painea din cereale integrale
  • Inlocuieste produsele procesate cu produse naturale
  • Combina alimentele cu indice glicemic redus cu alimente cu indice glicemic mare
  • Inlocuieste gustarile precum biscuitii sau snaksurile cu fructe, nuci si seminte
  • Consuma apa, renunta la sucuri


Completeaza pentru a afla daca diabetul tau este tinut sub control. Daca te incadrezi in categoria de risc crescut, primesti un consult de specialitate gratuit, ce poate include si analize de sange pentru determinarea stadiului curent de evolutție a diabetului!

 

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

 

Sursa foto: Shutterstock

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0