Obezitatea si riscul de diabet

Indicele de masa corporala se afla in stransa legatura cu rezistenta la insulina si diabetul. La pacientii care sufera de obezitate, cantitatea de acizi grasi, hormoni, markeri inflamatori si alte substante care favorizeaza rezistenta la insulina, este mai mare decat la pacientii normoponderali.

Supraponderabilitatea si obezitatea cresc sansele pacientului de a dezvolta diabet de tip 2. Oamenii de stiinta inca cerceteaza mecanismul prin care diabetul este declansat pe fondul obezitatii.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Studiile facute pana acum au scos la iveala faptul ca obezitatea cauzeaza stres la nivelul membranei celulare a reticului endoplasmatic, care la randul lui suprima semnalele transmise receptorilor de insulina, cauzand astfel rezistenta la insulina.

Supraalimentarea ne determina sa consumam o serie de alimente procesate, care contin substante nesanatoase ce activeaza mecanismul de aparare a organismului. Si asta determina rezistenta la insulina.

Mai mult decat atat, obezitatea declanseaza modificari la nivelul metabolismului, iar astfel tesutul adopos incepe sa elibereze molecule de grasimi in sange, reducand rezistenta la insulina.

Statisticile arata ca obezitatea creste riscul de dezvoltare a diabetului de tip 2 cu pana la 80, chiar 85%.  Depozitele de grasime de la nivel abdominal sunt, de asemenea, un indicator important pentru rezistenta la insulina.

Asadar, am stabilit ca supraponderabilitatea si obezitatea cresc riscul de diabet de tip 2, insa ceea ce trebuie sa stii este ca acest risc este reversibil. Rezistenta la insulina poate fi imbunatatita prin reducerea greutatii, chiar si cu cateva kilograme. Chiar daca diabetul s-a instalat deja, scaderea in greutate si combaterea obezitatii tot sunt recomandate intrucat imbunatatesc starea de sanatate a pacientului diabetic si reduc riscurile pe care boala metabolica le implica.

O serie de factori asociati cu obezitatea contribuie, la randul lor, la rezistenta la insulina. Printre acestia se numara: lipsa sportului, stilul de viata sedentar sau deprivarea de somn.

Diabetul de tip 2 poate avea o serie de complicatii, de aceea este important sa fie prevenit, iar daca apare, sa fie tratat cum se cuvine. Pacientul obez trebuie sa faca tot ce ii sta in puteri pentru a reduce greutatea corporala, astfel incat sa nu creeze contextul ideal pentru complicatii diabetice.

Pe termen scurt, diabetul poate avea complicatii precum hipoglicemia (nivel scazut de glucoza in sange, care se manifesta prin palpitatii, transpiratii, paloare, anxietate, amortirea degetelor si a buzelor, confuzie, stare de somnolenta, durere de cap, discurs incoerent), insa pe termen lung pot aparea complicatiile renale, oculare, macrovasculare dar si la nivelul sistemului nervos. Diabetul este principala cauza de pierdere a vederii, dar si de insuficienta renala in randul adultilor.

Vestea buna este ca 9 din 10 cazuri de diabet de tip 2 pot fi prevenite prin mentinerea greutatii, adoptarea unui stil de viata sanatos si a unei diete echilibrate, precum si prin renuntarea la fumat.

 

 

Cum pot reduce riscul de diabet de tip 2 pacientii care sufera de obezitate

Chiar si persoanele care au mostenit genetic predispozitia pentru diabet de tip 2 pot preveni instalarea acestei afectiuni.

Modificarea stilului de viata poate reduce considerabil sansele de a dezvolta diabet de tip 2. Modificarea stilului de viata va reduce, totodata, si sansele de a dezvolta afectiuni cardiovasculare sau unele tipuri de cancer.

Scapa de kilogramele in plus – obezitatea este principala cauza a diabetului de tip 2. Insa slabind si ajungand la un indice de masa corporala sanatos, vei reusi sa scazi riscul de diabet de tip 2. Chiar daca nu reusesti sa scapi de toate kilogramele in plus, vei reduce riscul de diabet – pierderea a 7-10% din greutatea corporala actuala reduce la jumatate riscul de a dezvolta diabet.

Fa miscare – si sedentarismul creste predispozitia pentru diabet. Miscarea fizica imbunatateste capacitatea organismului de a folosi insulina, dar si de a absorbi glucoza. Asta inseamna ca riscul de diabet scade cu fiecare exercitiu fizic pe care il practici.

Schimba-ti dieta – modificarea dietei este esentiala atat pentru combaterea obezitatii, cat si pentru reducerea riscului de diabet. Adopta o dieta pe baza de legume, fructe si cereale integrale si evita alimentele procesate, zaharurile si prajelile.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

 

 

Sursa foto: Shutterstock

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0