Semne care iti arata ca esti dependenta de zahar

Nu doar ca poftesti la fiecare prajitura cu care te „intalnesti” vizual, dar simti ca nu poate sa treaca nicio zi fara sa mananci ceva dulce? Poate ca nu realizezi, dar dependenta de zahar este... ca orice alta dependenta. Iata cum iti dai seama ca relatia ta cu zaharul si dulciurile este una nesanatoasa.

Mananci din ce in ce mai mult

Ca in cazul oricarei alte dependente, odata cu trecerea timpului, simti nevoia sa maresti doza. Suna infricosator, dar asa functioneaza organismul tau.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Jennifer McDaniel, de la Academia de Nutritie si Dietetica SUA spune ca „pentru unii dintre noi, cu cat ne obisnuim mai mult cu un ritual alimentar, cum ar fi de exemplu jumatate de ciocolata dupa pranz sau o inghetata seara, cu atat mai repede creierul nostru devine insensibil la acea cantitate si cere mai multa inghetata, sau inghetata plus sos de ciocolata, pentru a atinge acelasi nivel de satisfactie.”

Exagerezi si in alte planuri 

In cazul dependentilor, personalitatea se adapteaza unui pattern inclinat mai degraba catre „am nevoie de asta” in loc de „imi place asta”. De multe ori, acest comportament se observa nu doar in cazul zaharului, ci si in alte domenii: iti cumperi prea multe rochii, de exemplu.

In plus, acest comportament nu este unul constient, de aceea se poate sa nu realizezi ca „acumulezi” prea multe, decat la o analiza in detaliu, cum probabil vei face in acest moment.

Nu poftesti doar la dulciuri

Toti carbohidratii devin zahar in organismul tau, de aceea dependenta ta nu se refera doar la ciocolata sau bomboane. Patiseria, painea in exces, covrigeii, chipsurile, toate aceste gustari care aparent nu au nicio legatura cu dulciurile, iti intaresc dependenta de zahar.

Asadar, nu te mai gandi la dulciuri doar in sens propriu, ci abordeaza toti carbohidratii ca sursa de zahar in sange.

Ai cazuri de dependenta de alcool in familie

Cum iti explicam si mai sus, toate dependentele functioneaza, intr-un fel sau altul, similar. S-a observat de asemenea ca dependenta de alcool se mosteneste genetic si daca ai avut pe cineva in familie cu un astfel de obicei, poti avea o „urma” de inclinatie catre dependenta chiar in ADN.

Daca dependenta de zahar devine o problema pentru tine, nu o mai poti controla si iti favorizeaza agravarea sau declansarea unor afectiuni, discuta cu medicul tau si cu un psihoterapeut, pentru a putea aborda situatia pe toate planurile.

Ai vagi simptome de sevraj daca renunti

Persoanele dependente de zahar constientizeaza deseori aceasta dependenta si, din dorinta de a trai mai sanatos, renunta brusc la tot ce inseamna dulciuri si carbohidrati.

Insa in acest caz pot resimti vagi simptome de sevraj, cum ar fi ameteli, dureri de cap, stare de agitatie. Trecerea la un regim de viata sanatos, cu cat mai putine zaharuri, se face treptat si, de preferat, sub supravegherea unui medic. Niciodata nu veti putea trece imediat de la un regim alimentar cu peste 5 felii de paine zilnic, 2-3 pateuri, gustari formate din snacksuri si ciocolata zilnic, la un regim alimentar din care lipsesc complet toate acestea, fara a resimti schimbarea.

Consumul excesiv de zahar iti poate cauza probleme de sanatate serioase, incepand de la obezitate si riscurile cu care vine aceasta la pachet, si pana la declansarea procesului inflamator in organism ori dezvoltarea rezistentei la insulina. Rezistenta la insulina poate, in timp, sa contribuie la declansarea diabetului de tip 2.

Renunta la zahar pentru binele tau iar daca simti ca nu poti face asta pe cont propriu, apeleaza la un specialist in nutritie, precum si la un psiholog. Specialistii sunt cei in masura sa te ajute si sa faca renuntarea la zahar mai usoara.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

 

 

Sursa foto: Shutterstock

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0