Semne care iti arata ca esti dependent de zahar

Nu doar ca poftesti la fiecare prajitura cu care te „intalnesti” vizual, dar simti ca nu poate sa treaca nicio zi fara sa mananci ceva dulce? Ori visezi cu ochii deschisi la o reteta sau iti faci drum pe la cofetaria preferata? Poate ca nu realizezi, dar dependenta de zahar este... ca orice alta dependenta. Iata cum iti dai seama ca relatia ta cu zaharul si dulciurile este una nesanatoasa.

Desi depinde de fiecare persoana, nivelul de cativitate fizica si eventuale patologii, pentru un adult sanatos American Heart Association recomandă ca medie, nu mai mult de 6 lingurițe (25 grame) de zahăr adăugat pe zi pentru femei și 9 lingurițe (36 grame) pentru bărbați. Când mâncați exces de zahăr, insulina suplimentară din fluxul sanguin vă poate afecta arterele de pe tot corpul.generand inflamatia peretilor vasculari, care devin mai grosi si rigizi. Acest lucru suprasolicita inima și o deteriorează în timp., ducand la boli de inimă, cum ar fi insuficiența cardiacă, atacurile de cord și accidentele vasculare cerebrale.

 Experții recomandă să beți 6-8 pahare de apă în fiecare zi pentru ca oxigenul să curgă liber în corpul dumneavoastră și să ajute rinichii și colonul să elimine deșeurile. Astfel, ajjută la eliminarea excesului de zahăr din corp, care nu a fost folosit de creier si muschi.

Unele studii au sugerat că zahărulgenereaza la fel de multa dependenta casi  cocaina. Oamenii se bucură adesea de eliberarea de dopamină in creier, pe care o stimuleaza consumul de zahăr. Dar, datorită naturii dependente a zahărului, efectele pe termen lung asupra sănătății, cum ar fi obezitatea și diabetul, reprezintă un risc al excesului.

 

Mananci din ce in ce mai mult

Ca in cazul oricarei alte dependente, odata cu trecerea timpului, simti nevoia sa maresti doza. Suna infricosator, dar asa functioneaza organismul tau.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Jennifer McDaniel, de la Academia de Nutritie si Dietetica SUA spune ca „pentru unii dintre noi, cu cat ne obisnuim mai mult cu un ritual alimentar, cum ar fi de exemplu jumatate de ciocolata dupa pranz sau o inghetata seara, cu atat mai repede creierul nostru devine insensibil la acea cantitate si cere mai multa inghetata, sau inghetata plus sos de ciocolata, pentru a atinge acelasi nivel de satisfactie.”

Multe pofte de zahăr provin dintr-un dezechilibru al zahărului din sânge. Când corpul tău ingerează zahăr, glicemia crește și organismul eliberează insulină pentru a o reduce la un nivel mai sigur. Dacă insulina aduce nivelul zahărului din sânge la un nivel  prea scăzut, așa cum se întâmplă adesea, corpul tău tânjește alimente care să-l ridice și să-ți crească energia.

Exagerezi si in alte planuri 

In cazul dependentilor, personalitatea se adapteaza unui pattern inclinat mai degraba catre „am nevoie de asta” in loc de „imi place asta”. De multe ori, acest comportament se observa nu doar in cazul zaharului, ci si in alte domenii: iti cumperi prea multe rochii, de exemplu.

 

In plus, acest comportament nu este unul constient, de aceea se poate sa nu realizezi ca „acumulezi” prea multe, decat la o analiza in detaliu, cum probabil vei face in acest moment.

Nu poftesti doar la dulciuri

Toti carbohidratii devin zahar in organismul tau, de aceea dependenta ta nu se refera doar la ciocolata sau bomboane. Patiseria, painea in exces, covrigeii, chipsurile, toate aceste gustari care aparent nu au nicio legatura cu dulciurile, iti intaresc dependenta de zahar.

Asadar, nu te mai gandi la dulciuri doar in sens propriu, ci abordeaza toti carbohidratii ca sursa de zahar in sange.

Ai cazuri de dependenta de alcool in familie

Cum iti explicam si mai sus, toate dependentele functioneaza, intr-un fel sau altul, similar. S-a observat de asemenea ca dependenta de alcool se mosteneste genetic si daca ai avut pe cineva in familie cu un astfel de obicei, poti avea o „urma” de inclinatie catre dependenta chiar in ADN.

 
 

Daca dependenta de zahar devine o problema pentru tine, nu o mai poti controla si iti favorizeaza agravarea sau declansarea unor afectiuni, discuta cu medicul tau si cu un psihoterapeut, pentru a putea aborda situatia pe toate planurile.

Ai vagi simptome de sevraj daca renunti

Persoanele dependente de zahar constientizeaza deseori aceasta dependenta si, din dorinta de a trai mai sanatos, renunta brusc la tot ce inseamna dulciuri si carbohidrati.

Insa in acest caz pot resimti vagi simptome de sevraj, cum ar fi ameteli, dureri de cap, stare de agitatie. Trecerea la un regim de viata sanatos, cu cat mai putine zaharuri, se face treptat si, de preferat, sub supravegherea unui medic. Niciodata nu veti putea trece imediat de la un regim alimentar cu peste 5 felii de paine zilnic, 2-3 pateuri, gustari formate din snacksuri si ciocolata zilnic, la un regim alimentar din care lipsesc complet toate acestea, fara a resimti schimbarea.

Consumul excesiv de zahar iti poate cauza probleme de sanatate serioase, incepand de la obezitate si riscurile cu care vine aceasta la pachet, si pana la declansarea procesului inflamator in organism ori dezvoltarea rezistentei la insulina. Rezistenta la insulina poate, in timp, sa contribuie la declansarea diabetului de tip 2.

Renunta la zahar pentru binele tau iar daca simti ca nu poti face asta pe cont propriu, apeleaza la un specialist in nutritie, precum si la un psiholog. Specialistii sunt cei in masura sa te ajute si sa faca renuntarea la zahar mai usoara.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Iată cateva sfaturi utile pentru a opri pofta de zahăr:

  • Bea un pahar cu apă. Unii oameni spun că deshidratarea poate provoca pofte diverse, mai ales de zahar
  • Mănâncă un fruct.Includerea fructelor întregi într-o dietă fără zahăr poate fi totuși sănătoasă. Cu toate acestea, dacă o persoană alege să mănânce fructe uscate, ar trebui să o facă cu măsură și să le caute  pe cele fără adaos de zahăr sau conservantii  disulfiti
  • Evita îndulcitorii artificiali.
  • Mănâncă mai multe proteine, creierul ba primi semnalul ca are destula energie pentru procesele metabolice
  • Vorbeste cu un prieten despre problema ta si cere sprijin si suport emotional
  • Dormi mai mult sau culca-te inainte de a se declansa pofta de zahar
  • Evita stresul în exces, fa o plimbare in fiecare seara
  • Evita anumite declanșatoare, cum ar fi statul tarziu la seriale, situatie in care multi obisnuiesc sa isi ia "ceva dulce"
  • Poate fi foarte util să purtați o listă a motivelor pentru care doriți să mâncați sănătos, deoarece poate fi greu să vă amintiți astfel de lucruri atunci când aveți poftă.
  • Nu te înfometa. Încearcă să te împiedici să devii prea flămând între mese pentru ca atunci vei opta pentru un aliment dulce care te ajuta sa ti revii rapid sau sa combati eventuala durere de cap si de "gol in stomac"
  • Apelati la probiotice natuale- muraturi, iaurturi, kefir, zeama de varza.  Aceste bacterii benefice sunt adesea eliminate de antibiotice, dietă săracă in nutrienti sau stres. Aceasta este o problemă majoră, deoarece lipsa bacteriilor benefice din intestin poate provoca o serie de probleme atât cu digestia, cât și cu imunitatea. Coloniile de bacterii daunatoare care se acumuleaza in intestin se hranesc cu mult zahar, asadar pofta excesivade dulciuri  poate trada faptul ca in intestinul tau exista un dezechilibru. Pentru sănătatea generală și sprijinul sistemului imunitar, o doză zilnică de 1 până la 5 miliarde de organisme este în general suficientă.

Vitaminele, mineralele si anumiti nutrienti te pot ajuta

 Pofta de dulce este legată si de deficiențele de nutrienți. Dacă doriți în mod constant dulciuri, poate ca este necesar mai mult magneziu, crom și triptofan în dieta dumneavoastră.

 

  • Luați un supliment cu  vitamine si acizi grasi esentiali omega 3. Omega 3 imbunătățește capacitatea organismului de a absorbi glucoza în țesutul muscular. Acest lucru ajută la stocarea energiei, ceea ce reduce nevoia și, prin urmare, pofta de zahăr. Uleiul de pește îmbunătățește sensibilitatea la insulină. Ca atare, este bun pentru controlul apetitului și, de asemenea, ajută la reducerea poftei de carbohidrați.
  • Magneziul este un mineral comun care joacă un rol central în reglarea tensiunii arteriale, a funcției musculare, a ritmului cardiac și a nivelului zahărului din sânge.
  • Zincul ajută organismul să metabolizeze insulina și glucoza. O deficiență poate provoca pofte de zahăr.
  • Suplimentarea cu vitamina D poate ajuta la scăderea nivelului mediu de zahăr din sânge, inclusiv  la persoanele cu diabet de tip 2; Suplimentarea pentru mai mult de 12 săptămâni la ≥ 1000 UI / zi poate fi cea mai benefică.
  • Datorită efectelor sale antiinflamatorii și antioxidante, suplimentele de curcuma pot ajuta la gestionarea glicemiei la persoanele cu diabet de tip 2. De asemenea, puteți fi siguri că turmericul are un conținut scăzut de carbohidrați, așa că adăugarea acestuia în  farfurii sau  din suplimente nu creste nivelul zahărului din sânge
  • Ghimbirul poate ajuta. Consumul de până la 4 grame pe zi poate ajuta la scăderea nivelului zahărului din sânge și la reglarea producției de insulină.

 

In cele din urmă, dacă aveți prediabet sau chiar diabet, probabil că vă este mai foame decât ceilalți oameni. Dar foamea excesivă poate însemna că zahărul din sânge este prea mare sau prea scăzut. Dacă resimțiți prea acut pofta de dulciuri, verificați mai întâi glicemia si faceti analize ale sangelui, precum hemoglobina glicozilata si nivelul de insulina.

 

Sursa foto: Shutterstock

 

Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0